Gå til innhold

Påkledning selv 2-åring

Gjest har dere noen tanker om det her?

Anbefalte innlegg

Gjest har dere noen tanker om det her?

Hei. 2,5 åringen vår er ikke spes. interessert i å kle på seg selv. Klarer å ta av seg tøfler, sokker, bukse, lue og jakke. Tar på seg støvler (ikke tøfler og sokker) selv, og lua. Bør vi trene "intensivt" på dette nå, eller kommer det av seg selv etterhvert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216447-p%C3%A5kledning-selv-2-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du har god tid enda jeg. Selv har jeg en 4-åring som ikke kler på seg alt selv enda.

Mulig han er litt bortskjemt på det området da hans søstre begynte mye tidligere.

Har også hørt at gutter er litt senere til ting (til mitt selvforsvar, hehe:o))

Tren når h*n er motivert (altså ikke trøtt eller i dårlig form), når antrekket er enkelt og dere har god tid, f.eks. i helgene. Det er dumt hvis "klare selv"-trangen blir drept fordi det går for sakte eller det blir for mange nederlag.

Så jeg synes ikke dere skal trene "intensivt". Det er lenge til h*n blir så stor at det er en selvfølge at påkledningen går uten hjelp

synes

Jeg tror det kan være lurt å trene hele tiden, om enn ikke intensivt. Ser ofte ut til at barn i 2-3-årsalderen kan være ganske motiverte for selvstendighet. Ved fireårsalderen og fremover er de hva påkledning angår ofte langt mer motiverte for bekvemmelighet og ren latskap. ;-)

Det varierer selvfølgelig mye hvor raske barna er til å lære det helt selv. Likedan hvilke krav man kan stille til ulike barn ved ulike aldre. Men det går en magisk grense ved der påkledning blir mammas og pappas ansvar utelukkende. Når barn først har fått den tanken i hodet, har man mye mer bråk med å overføre ansvaret.

Hvorfor må _jeg_ kle på meg selv!?

;-)

mvh

Jeg tror det kan være lurt å trene hele tiden, om enn ikke intensivt. Ser ofte ut til at barn i 2-3-årsalderen kan være ganske motiverte for selvstendighet. Ved fireårsalderen og fremover er de hva påkledning angår ofte langt mer motiverte for bekvemmelighet og ren latskap. ;-)

Det varierer selvfølgelig mye hvor raske barna er til å lære det helt selv. Likedan hvilke krav man kan stille til ulike barn ved ulike aldre. Men det går en magisk grense ved der påkledning blir mammas og pappas ansvar utelukkende. Når barn først har fått den tanken i hodet, har man mye mer bråk med å overføre ansvaret.

Hvorfor må _jeg_ kle på meg selv!?

;-)

mvh

"Ved fireårsalderen og fremover er de hva påkledning angår ofte langt mer motiverte for bekvemmelighet og ren latskap. ;-) "

Høres kjent ut.. :o)

Gjest amparro

Synes du har god tid enda jeg. Selv har jeg en 4-åring som ikke kler på seg alt selv enda.

Mulig han er litt bortskjemt på det området da hans søstre begynte mye tidligere.

Har også hørt at gutter er litt senere til ting (til mitt selvforsvar, hehe:o))

Jeg synes ikke dere skal stresse med det! Det kommer... Jenta vår på 4 1/2 kler på seg selv noen ganger, men ikke alltid. Hun gjør det i barnehagen og klarer det fint :-)

Annonse

hare1365380455

Jeg legger fram klær i stua, og så kler de seg selv. Du kan prøve å legge klærne i rett rekkefølge. Jeg har også hatt noen klær liggende framme så de har øvd seg når de vil. En periode byttet hun klær noen ganger til dagen, og av og til var det en kjole over buksen osv. :)

Godt det ikke bare er min fireåring som er sånn. ;-)

Hjemme hos oss:

Lan 4 år: Vil helst bli kledd på av mamma eller pappa.

I bhg. kler hun av og på seg selv, så det er jo ikke det at hun ikke kan!

Ning 2 år: Vil helst kle på seg selv. Har blitt utrolig flink. Klarer alle inneklær selv og det meste av uteklær også.

:o))

Hjemme hos oss:

Lan 4 år: Vil helst bli kledd på av mamma eller pappa.

I bhg. kler hun av og på seg selv, så det er jo ikke det at hun ikke kan!

Ning 2 år: Vil helst kle på seg selv. Har blitt utrolig flink. Klarer alle inneklær selv og det meste av uteklær også.

:o))

Det der hørtee fryyyyktelig kjent ut! ;-)

Gjest kalendria

Jeg skjønner ikke hvorfor en 2,5 åring på død og liv skal kle på seg selv. Hvis de har lyst skal de få lov, naturligvis, men synes ikke det er noe vits å "motivere" dem til det så tidlig. Det er faktisk ganske vanskelig for små på den alderen å få på seg klærne skikkelig. Når de blir litt eldre (rundt 3-4 år), klarer de det fint likevel, uten at de har trent fra bleiestadiet.

Vi har ikke pushet verken smokkeavvenning, påkledning, eller bleieslutt på våre unger. Det har gått av seg selv når de har vært modne for det. Den ene kom til og med hjem fra barnehagen som 3-åring og sa "i dag skal jeg slutte med smukk". Og gjorde det (brukte bare smukk på natten).

Jeg synes ikke dere skal stresse med det! Det kommer... Jenta vår på 4 1/2 kler på seg selv noen ganger, men ikke alltid. Hun gjør det i barnehagen og klarer det fint :-)

Tenkte å ta et skippertak det siste året han går i barnehagen, sånn at det er lært før skolestart i allefall.

Tenker det holder det:o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...