Gå til innhold

Hva ville dere gjort? litt utenomtema...(bil)

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om å kjøpe foreldres bil rimelig. Vi trenger en nyere bil, har sett og sett på finn.no. Hadde i utgangspunktet sett på en praktisk familiebil, ca. 2000/2002 modell, Har to barn.

Mine foreldre vil selge oss en 1998 modell Chrysler Stratus, en flott stor bil, med ac og automatgear. God plass i forseter og bakseter, men bagasjerommet er lite, til tross for at bilen er stor. (Altså: ikke så veldig praktisk på langturer).

Og vi hadde tenkt oss en nyere bil.

Men den blir veldig mye rimeligere (halvparten av den prisen vi tenkte oss), og vår økonomi er ikke veldig romslig.

Dessuten vil foreldrene mine bli kvitt bilen for å kjøpe seg en kul, ny en selv (misunnelig? Nei da!). De har jo mye bedre økonomi enn oss....Vi "hjelper dem" litt ved å kjøpe bilen (den er ikke så veldig lettsolgt), og de hjelper oss ved ikke å forlange blodpris....

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216694-hva-ville-dere-gjort-litt-utenomtemabil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tenkt meg om utallige ganger før jeg hadde kjøpt en brukt Stratus.

Den har utrolig dårlig kvalitet. Det koster skjorta å reparere/vedlikeholde den.

Har du forhandler/merkeverksted i nærheten?

Har du sjekket på finn.no hva andre tilsvarende Stratus koster.

Er baksetene gode å sitte i? Og har de plass til barneseter om det er aktuellt??

Satt i baksetet på en Chrysler ettellerannet en gang på langtur og ALDRI MER! Baksetene var ikke sittendes i, 90 graders vinkel mellom sete og rygg og veldig lite beinplass.

Den har utrolig dårlig kvalitet. Det koster skjorta å reparere/vedlikeholde den.

Jeg er også klar over at denne bilen har dårlig rykte, men det er liksom familien som har eid den, da. Da har vi jo kontroll om det har vært mye tull med den. Og det har det ikke.

Dessuten kan faren min gi råd dersom vi oppdager noe galt etterhvert, kanskje?

Synes det er vanskelig å si nei, også, i og med at det er foreldrenene mine som spør...

Er baksetene gode å sitte i? Og har de plass til barneseter om det er aktuellt??

Satt i baksetet på en Chrysler ettellerannet en gang på langtur og ALDRI MER! Baksetene var ikke sittendes i, 90 graders vinkel mellom sete og rygg og veldig lite beinplass.

Det var nok ikke en Stratus. Den er virkelig god å sitte i, på alle plasser. God plass bak også for voksne. Barneseter er ikke aktuelt, nå kan vi gå over til puter. Deilig...

Bagasjerommet er lite, da. Den svære bilen, og det lille bagasjerommet...Merkelig.

kakki1365380609

Man kjøper en bil ut i fra de behov man har til praktisk bruk (innen sine økonomiske rammer), og da høres det ut som om dere ikke vil bli fornøyd med denne bilen pga bagasjeplass. Tenk også litt på hva man kan få igjen for en bil når den en gang skal selges.

Vi har nettopp kjøpt bil, som ble litt dyrere enn hva vi hadde tenkt, men vi er veldig fornøyd med bilen og når vi om noen år skal selge den, tror vi den er lettsolgt og ikke har falt så mye i verdi som enkelte andre merker som vi vurderte.

Men hjelpe meg for en tankeprosess det var å bestemme seg gitt :o)

Annonse

Man kjøper en bil ut i fra de behov man har til praktisk bruk (innen sine økonomiske rammer), og da høres det ut som om dere ikke vil bli fornøyd med denne bilen pga bagasjeplass. Tenk også litt på hva man kan få igjen for en bil når den en gang skal selges.

Vi har nettopp kjøpt bil, som ble litt dyrere enn hva vi hadde tenkt, men vi er veldig fornøyd med bilen og når vi om noen år skal selge den, tror vi den er lettsolgt og ikke har falt så mye i verdi som enkelte andre merker som vi vurderte.

Men hjelpe meg for en tankeprosess det var å bestemme seg gitt :o)

Avskrivingen tenker jeg ikke så mye på, for vi planlegger å ha bilen lenge. Til den er ferdig, på en måte....Vi er ikke av dem som bytte bil ofte, vår nåværende bil er fra 1988!

Bagasjerommet er lite, men det trenger vi bare om sommeren, et par uker. Da kan vi jo pakke inne i bilen, også, for DER er den veldig romslig. Nei, det er ikke så lett...

kakki1365380609

Avskrivingen tenker jeg ikke så mye på, for vi planlegger å ha bilen lenge. Til den er ferdig, på en måte....Vi er ikke av dem som bytte bil ofte, vår nåværende bil er fra 1988!

Bagasjerommet er lite, men det trenger vi bare om sommeren, et par uker. Da kan vi jo pakke inne i bilen, også, for DER er den veldig romslig. Nei, det er ikke så lett...

Høres egentlig ut som om du har bestemt deg for å kjøpe den :o) 'Kan jo ha skiboks på taket til å pakke i også.

Jeg hadde ikke kjøpt den. Min erfaring er at det ikke er noe særlig å kjøpe eller selge bil til venner/familie.

Det kan lett oppstå gnisninger når det blir problem med bilen.

Hvis det bare er pga gnisninger du ikke ville kjøpt den, tror jeg at jeg kan garantere (nesten) at det blir det ikke. Hadde det vært noen andre i familien som solgte den, hadde jeg vært mer skeptisk...

Høres egentlig ut som om du har bestemt deg for å kjøpe den :o) 'Kan jo ha skiboks på taket til å pakke i også.

Skiboks, ja! Hvis det er mulig å få festet en, da. Kanskje du har rett; at jeg har bestemt meg. Det er jo fristende med billig bil og mindre gjeld....

Annonse

Gjest Ulvinnen Lurulf

Hvis det bare er pga gnisninger du ikke ville kjøpt den, tror jeg at jeg kan garantere (nesten) at det blir det ikke. Hadde det vært noen andre i familien som solgte den, hadde jeg vært mer skeptisk...

Ja, gnisninger er eneste grunn, siden jeg ikke kjenner bilen :)

Vi solgte bil til min svigerinne en gang. Det ble et mareritt, siden hun kom til oss hver gang det var et eller annet med den bilen. I tillegg klagde hun høyt og tydelig over den til alle som gadd å høre. Hun påstod at vi hadde solgt henne en "mandagsbil", selv om den hadde gått prikkfritt så lenge vi hadde den.

Det Chrysler har slitt med er i hovedsak automatkasser og registerkjeder. Pga av dette har de fått et stort sett ufortjent årlig rykte, for det er biler med høy komfort og bra utstyr til en grei pris.

Delepriser (originaldeler) er ikke verre enn for mange asiatiske biler, men litt over middels.

Har hatt Chrysler selv, og skal kjøpe det igjen om ikke lenge.

Regner med du er en av dem som ikke har annen kjennskap til bilmerket enn at du har hørt at det er noe "dritt".

Jeg ville ha takket pent nei, siden dere egentlig trenger en bil med stort bagasjerom - det er jo en ærlig sak. Da kan dere få dere en nyere og mer funksjonell bil. Selv om dere vet at bilen er pent behandlet så er det jo ikke den bilen dere egentlig ønsker dere - er det vel? Foreldrene dine forstår det helt sikkert, selv om de kanskje blir litt skuffet. Det er jo bedre enn at dere kjøper en bil som dere finner ut av at dere må selge videre selv om en liten stund

Det Chrysler har slitt med er i hovedsak automatkasser og registerkjeder. Pga av dette har de fått et stort sett ufortjent årlig rykte, for det er biler med høy komfort og bra utstyr til en grei pris.

Delepriser (originaldeler) er ikke verre enn for mange asiatiske biler, men litt over middels.

Har hatt Chrysler selv, og skal kjøpe det igjen om ikke lenge.

Regner med du er en av dem som ikke har annen kjennskap til bilmerket enn at du har hørt at det er noe "dritt".

Hei!

Jeg tr9or jeg er enig i at dette bilmerket har fått et ufortjent dårlig rykte. Har også sjekket med bilsider på nettet, lest tester osv. De har ikke vært så dårlige. Det de klager påder er stort sett bagasjerommet.

I går tok vi en avgjørelse, og vi har nå bestemt oss for å kjøpe den; vi får da en 98 modell til 40 000. Ikke så galt, det! Jeg gleder meg til å kruse riundt i noe annet enn et vrak fra 88! Det aller beste er at mannen min lar meg kjøre den, mens han fortsetter med den gamle....Kul "konebil", synes jeg.

Så da blir vi Chrysler-eiere begge to, da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...