Gå til innhold

Hva kan dette være?

Gjest ok at jeg er anonym i kveld?

Anbefalte innlegg

Gjest ok at jeg er anonym i kveld?
Skrevet

Hei kloke hoder.

Søsteren min sliter litt med datteren sin på 7mnd.

Etter 6mnd med en unge som omtrent har sovet natta gjennom fra dag en, så har det blitt slitsom for dem:

Tanteungen har begynt å våkne MANGE ganger pr.natt. I starten trodde de hun var sulten, men helsesøster ga beskjed om at så store barn ikke trengt nattmat- OK, bare vann og evt.hjelp med smukk.

De har forsøkt Ferber-metoden i 3-4uker, og å slutte med smokk, begge deler etter tips fra helsesøster.

Natt til idag SKREK hun fra kl.0000 til 04!(moren var inne og roet ned innimellom- da ble hun blid som ei sol og "skravlet") (Sover ikke mer enn 1-2t om dagen)

Faren til jenta var visst likedan (at han ikke trengte mer enn 4-5t søvn pr.natt) iflg.svigers...

Kan det være tilfelle? Kjenner dere til no' lignende?

Forslag til hva dette evt. kan dreie seg om(hvis annet enn "trass")?

Skrevet

Man kan jo ikke bare kutte ut å gi henne mat på natta om hun er sulten, man må jo fylle på ekstra om dagen. Har ikke hørt om noe lignende i den alderen, men hørt om slikt i 5-6 mnd. alder, da var det sult eller tenner som var problemet.

Skrevet

Har de prøvd ferber i 3-4 uker ? Syns det var litt lenge for et så lite barn. Det er helt tydelig at den ikke fungerer. Hvis barnet enda sliter med søvnproblemer.

Selvom helsesøster mener at barnet er for stort for nattmat, så er det velkjent at helsesøstre kan ofte ta feil ;)

Så jeg ville ha prøvd omgående å gi barnet litt ekstra morsmelk/erstatning for å se om barnet roet seg ?

Kan ofte være tenner i den alderen også, så en bitering eller dentinox (apotek) på gommene kan prøves.

Etter mye fram og tilbake med min sønn så fant jeg ut at han trivdes best med litt nattlys på. Etter at vi ordnet det, så sovnet han lettere.

Ofte kan det være lurt å lage et sove og drikke skjema(hvis morsmelkerstatnig) og skrive ned når barnet sovner/våkner.

Etter noen få dager ser de om barnet følger et sove mønster.

Lettere å se om barnet får for lite/for mye søvn/mat.

Og da går det an å prøve å forsiktig forandre mønsteret, slik at barnet sover bedre om natta = hvis barnet sover for mye om dagen.

Hilsen fra en som ikke en eneste gang har fått brukbare råd fra helsesøstrene ;)

Skrevet

Jeg ville tatt ungen med meg i dobbelsenga når hun våknet. Tipper hun hadde sovnet godt da.

Vår kar på 17 mnd våkner en sjelden gang. Vi lar han da sove mellom oss i senga. Det hjelper, og han sovner fort igjen da. Alternativet er å ødelegge resten av natta, og det gidder jeg ikke. Bare for å presisere så våkner han ikke hver natt. Jeg tror heller ikke unger kan bli bortskjemte av dette. Nærhet og kos roer dem jo bare ned.

Gjest jeg blir så frustrert
Skrevet

Helsesøster høres ut som hun kunne trenge et par nakkeskudd.

Og hva er det med foreldre, kan de ikke remotely stole på barnets og egne signaler?

Unger ER forskjellige. Når de er 6 mnd gamle er det ikke plutselig en magisk bryter som gjør at de ikke er sultne om natta lengre.

Og om ungen har grått om natta i 3-4 uker er det jo nesten villt at man ikke undersøker etter andre grunner som smerte, sykdom, nærhetsbehov eller sult.

Ferber på en 7 mnd gammel unge i en mnd.. *riste på hodet* Et under at ikke ungen har fått nattskrekk for livet.

Skrevet

Kanskje de prøver ut litt vel mange ting på èn gang? Slutt på nattamming, ferber og smokkeslutt. Babyen er vel også midt oppi tannkløing som ikke gjør nattesøvnen bedre. Når barn får tenner klør de veldig. De sikler mye og har ofte forandring i avføringen. Har barnet noen liknenede "symptomer"? Hvis det får tenner er det veldig godt å ha noe å bite på.

Selv tror jeg barnet aldri kan bli bortskjemt av nærhet og jeg tror rett og slett de tar fra babyen for mye på kort tid hvis du skjønner. Ikke pupp/kos, ikke smokk, sovne alene osv. Har barnet noe kosedyr el i sengen?

Vi har ikke fulgt alle helsesøstres fanatiske råd. Satt ved sengen til jenta mi hver kveld jeg. Koseligste tiden på døgnet.

Lykke til!

Gjest I koma om natta
Skrevet

Barnet minner mye om min snuppe (på 7mnd), bortsett fra at vi ikke har prøvd så hardt å få henne til å ligge alene, slutte med smokk og ikke amme om natta.

Derfor våkner hun bare, smaker på puppen og sovner igjen. Det skal sies at hun sover store deler av natta i dobbeltsenga. Jeg har funnet ut at det er bedre enn at jeg våkner sittende i en stol på mårrakvisten med snuppa på fanget. Tenk om hun våkner og triller på gulvet!

Skrevet

Hvorfor i all verden sier helsesøster at hun skulle slutte med smokk?! Det er noe stort vrøvl, som mange fagpersoner ville vært helt uenig i!

Et så lite barn trenger noe å trøste seg med om natten. Når mor/far ikke er der, er det for mange barn nødvendig med både smokk og bamse! Begge deler kan hjelpe barnet til å trøste seg selv. For noen barn kan det også være beroligende å feks ha mammas jumper liggende oppi sengen sin, slik at barnet kjenner lukten.

Smokk og bamse osv gjelder ikke bare 7 mnd gamle babyer, men gjerne opptil barnet er et par år gammel!

Gjest mamma 24-7
Skrevet

Ville absolutt kutta ut ferbermetoden og førsøkt med nattmat heller. Helsesøstre er ikke Gud heller, de kan faktisk ta feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...