Gå til innhold

Matintoleranse


mortilvesla

Anbefalte innlegg

Min datter er 4 1/2 år, født i Kina kom til Norge 1 1/2 år gammel. Helt fra da jeg hentet henne i Kina har hun hatt treg mage og mye forkjølelse. Pga mange AB-kurer i fjor ble vi anbefalt å fjerne mandler og polypper hvilket ble gjort i juni-05. Men, da august kom begynte forkjølelsene igjen, riktignok ikke halsbetennelser med behov for AB enda men altså meget snørrete, flere omganger med feber fra august og hun har vært sliten av å være småsyk.Det har vært ca en "snørrfri" uke siden august. Vi oppsøkte osteopat som etter to behandlinger mente ikke hun kunne hjelpe da hun i løpet av den mnd behandlingen varte likevel hadde to episoder med oppsving av forkjølelse og feber. Hun foreslo imidlertid en matintorelanse-test som ville vise hvor mange mnd hun event måtte holde seg unna den enkelte matsort hun event måtte reagere på. Den skulle være mer troverdig og god enn mange andre på markedet. Det ble tatt 3 dråper blod fra fingeren som ble sendt til Danmark.

Det viste seg at hun reagerte på veldig mye; melk og egg hadde fullt utslag og burde ikke inntaes i det hele tatt i 6 mnd. Alle melsorter samt gluten, ris og bønner(får mer spesifisert svar siden) burde ikke inntaes på 4 mnd. Hun reagerte i noe mindre grad på oksekjøtt og gulerøtter. Jeg ble forklart at proteinet i det hun ikke har tålt har laget "huller" i tarmen og at ved å la tarmen få hvile for dette og samtidig tilføre endel enzymer, vil tarmen heles og hun ant tåle disse matvarene igjen. Osteopaten anbefalte å ta kontakt med lege for å sjekke ut event allergi også. (Vi tok allergitest da hun var 2 år iom hun har atopisk eksem,-da ble det ikke påvist at hun reagerte på noe.)

Har enda ikke hatt time, etter testen, hos osteopaten eller lege enda men timene er bestilt. Jeg vil finne ut mer før jeg setter dette helt ut i livet, samt at jeg tenker vi event måtte få råd av ernæringsfysilolog. Men, fra jeg fikk beskjeden for 5 dager siden tenkte jeg at melk og egg prøver vi ihvertfall å holde henne unna samt delvis gluten/mel til jeg får undersøkt mer. Det jeg finner om matintoleranse bygger jo på andre symptomer enn det min datter har. MEN, det rare er at snørret har forsvunnet de to siste dagene og hun er i dag ikke forkjølet for første gang siden august!!-Jeg tror faktisk avføringen er blitt m indre knollete også, men det gjenstår å se om den også blir hyppigere(vanligvis hver 2.-3.dag)

Kan dette ha sammenheng med 5 dager uten melk og egg? Kan matintoleranse gi de symptomene min datter har?

Hvor seriøst skal jeg ta testen og hva anbefaler dere av tiltak foruten det jeg har nevnt? Håper på gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest finne veien selv

Når det gjelder matintoleranse må man rett og slett prøve seg fram. Dessverre er dette et felt hvor jeg har svært liten tiltro til både leger og ernæringsfysiologer, de kan som regel lite men er stinne av fordommer.

Prøv dere først med en streng diett, og tilsette så en og en matsort om gang og se hvordan reaksjonen blir.

Det er en lang vei å gå, men det vil etterhvert føre fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den testen du har tatt, kan du lese mer om på: http://www.eubiotek.net/No/index.html

Dette er et meget seriøst firma og de gir gode analyseresultater.

Jeg jobber med dette selv og anbefaler deg å følge de rådene du har fått av den som har utført testen.

Asiatiske barn har også en annen arv og er oftere disponert for intoleranser i forhold til norske matvarer.

De symptomene du nevner er helt typiske for intoleranser.

På siden jeg henviser til, kan du laste ned et eget "symptomtest-skjema" som du kan fylle ut, for å se hva slags score dere kommer ut med i forhold til symptomer på intoleranse. Dette vil gi en god indikasjon på om det kan lønne seg å ta en skikkelig test, evt. følge en diett.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den testen du har tatt, kan du lese mer om på: http://www.eubiotek.net/No/index.html

Dette er et meget seriøst firma og de gir gode analyseresultater.

Jeg jobber med dette selv og anbefaler deg å følge de rådene du har fått av den som har utført testen.

Asiatiske barn har også en annen arv og er oftere disponert for intoleranser i forhold til norske matvarer.

De symptomene du nevner er helt typiske for intoleranser.

På siden jeg henviser til, kan du laste ned et eget "symptomtest-skjema" som du kan fylle ut, for å se hva slags score dere kommer ut med i forhold til symptomer på intoleranse. Dette vil gi en god indikasjon på om det kan lønne seg å ta en skikkelig test, evt. følge en diett.

Mvh.

Takk for konstruktivt svar, Aina E! Det gav meg mer å bygge på, men hva mener du med at testen kan gi meg indikasjoner på om jeg bør ta en "skikkelig" test? Hva slags test tenker du på? Selv tenker jeg jeg må gi min datter både melk og egg igjen før vi skal til legen neste uke, ellers vil vel ikke en event allergi-test slå ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...