Gå til innhold

Hvordan takle dytting og slåing?

Anbefalte innlegg

Hei

Vår tulle på 2 år har akkurat begynt i barnehage og der er det særlig en gutt som er voldsom.

Hun er ikke vant til å omgås barn som dytter og slår, smeller døra i fjeset på henne osv.

Hvordan skal man takle sånt? Noen mener at man skal be barnet "ta igjen", men jeg kvier meg for å lære datteren min til å dytte.

Det er jo den gutten som slår som har et problem, men de andre barna må jo forholde seg til dette. Personalet sier i fra til denne tølpen, men de får neppe med seg alt til enhver tid.

Noen som har noen tanker omkring dette temaet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216843-hvordan-takle-dytting-og-sl%C3%A5ing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest M.Angelica

Har jenta di noe verbalt språk?

Jeg jobber i bhg og når sånt skjer oppfordrer jeg "ofret" til å si noe ala: "Nei, ikke slå meg. Det er ikke lov å slå!" For så at de skal si fra til en vosken om det som har skjedd.

Jeg synes det er viktig at barna skal bli selvstendig og kunne forsvare seg selv. Men ikke at de skal ta igjen med vold.

...selv om kanskje h*n som slår av og til har godt av å kjenne på kroppen hvordan de andre har det, når h*n går løs på de...

Gjest Elextra

Har hun begynt i barnehagen til sønnen min? ;)

Neida, så ille er han vel ikke, men noen særlig mindre barn kan synes han er vel voldsom. En blir litt herdet av å ha en eldre bror...

Men tror tross alt ikke han slår, med mindre han blir veldig sint eller blir slått selv, da kan det skje.

Dersom barnehagen er oppegående, så er deres ansvar å takle dette. Er de på samme alder, så er det vel ikke så veldig alvorlig. Så små barn utforsker verden enda. Er gutten større enn jenta di, så er det opp til barnehagepersonalet å finne løsninger slik at det alle har det fint i barnehagen.

Annonse

Takk for gode svar. Føler meg tryggere nå på at det vi gjør er riktig (forsøke å få henne til å si i fra til den som dytter/slår at det ikke er lov osv.)

Dessverre har bestemor allerede begynt "slå tilbake"-kampanjen.

Og ja, det finnes barn som ikke slår, men det endres kanskje nå som hun er begynt i bgh, dessverre.

Gjest surreal

Takk for gode svar. Føler meg tryggere nå på at det vi gjør er riktig (forsøke å få henne til å si i fra til den som dytter/slår at det ikke er lov osv.)

Dessverre har bestemor allerede begynt "slå tilbake"-kampanjen.

Og ja, det finnes barn som ikke slår, men det endres kanskje nå som hun er begynt i bgh, dessverre.

Oioioi, du må stoppe bestemor!!

Jeg syns det er viktig å snakke med barna om hvordan de har det i bhg, men jeg syns det er viktig å ikke OVERFOKUSERE på denne ene som hun sliter litt med! Det vet jeg ofte forsterker den negative opplevelsen hun har av han.

Snakk med personalet - de er nok obs på det som skjer (og tar sine forhåndsregler). Kanskje de kan skjerme henne litt en periode (fra han) til det har gått seg til? Uten at snuppa får beskjed om noe selvsagt. Alle voksne samtaler rundt dette bør skje utenfor hennes hørevidde.

Gi det litt tid, det går seg nok til! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...