Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo. Jeg har en sønn på 3 år som til stadig er meget plaget av smerter i beina. Men det som er spesielt er at smertene blir vesentlig mer intense i tynnere luft. F.eks. på høyfjellet. Og betydelig bedre på sommerhalvåret og når vi er i varmere strøk om vinteren. Hva tror du ? Antar at det er voksesmerter, men de legene vi har vært hos kan ikke si noe med sikkerhet. De synes dette høres rart ut. Det hjelper dessverre ikke gutten vår.

Gunnar Oftedal, barnelege
Skrevet

Jeg kan heller ikke gi noe tilfredsstillende svar på problemet. Det som kalles voksesmerter er forbigående smerter i legger og/eller lår hos barn i småbarns- og skolebarnsalderen. Siden det bare forekommer hos barn kalles det voksesmerter, men om det har noe med vekst å gjøre vet vi ikke. Det typiske er at barna er i fullgod form, og ikke har smerter i aktivitet og ikke har begrenset aktivitet. Smertene har heller ikke sammenheng med den aktiviteten barna har vært i i løpet av dagen. De er oftest av kort varighet, kanskje en halvtime, og kommer gjerne når barnet er i ro på kvelden, gjerne ved sengetid, eller noen våkner med smerter på natten. Smerter på dagtid pleier det ikke å være, og dersom det er smerter om dagen, først og fremst, bør man tenke på andre ting enn voksesmerter. Jeg blir ikke så veldig overrasket over at plagene varierer med temperaturen og er bedre i varmt klima, for det har jeg tidligere hørt kan være tilfelle. At høyde over havet også spiller en rolle er også en gåte.

Voksesmerter har man ingen god behandling for. Massasje og varme hjelper, trøst hjelper, men så lenge årsaken er ukjent er det ikke lett å tenke ut noen målrettet behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...