Gå til innhold

Allergi og nye matvarer baby

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor25

Lille tuppemor er 6 mnd gammel og jeg har begynt å gi litt fruktmos og sånn. Jeg har lyst til å gi henne masse forskjellige ting, sånn at hun får smake masse forskjellige smaker. Men kan jeg bare pøse på med det jeg måtte finne på? Hva med jordbær? Er jo så mye om at ammende ikke skal spise det, men kan man da gi det til barnet? Min mor er allergisk mot paprika og ananas, tenk om min lille tulle har "arvet" dette? Hvordan skal man gå frem med tanke på matvare-allergi? Er det noe man helst ikke burde gi før dem er større? Eller er det kanksje best å introdusere slike ting nå som hun fremdeles ammes?

Noen innspill her? Redd for matvareallergi!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216909-allergi-og-nye-matvarer-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trultemor25

Har lest det ett sted at det er ikke noe som tyder å at barn må arve mors eller fars matvareallergi. Men begynn med å gi en teskje eller to med nye matvarer, så prøver du litt mer neste dag. Du vil jo se da om tullemor tåler det eller ikke.

Så da kan jeg bare la fantasien sette grenser? Hmm.. spennende. :) Hvorfor skal man være forsiktig med sitrusfrukter forresten? Er det fordi dem kan få vondt i magen av det? Er ananas sitrusfrukt?

Gjest Elextra

Jeg ville vært litt forsiktig om det var allergi i familien, både med de matvarene familien er allergisk mot og mot andre matvarer det er vanlig å være allergisk mot (melk/egg/fisk/jordbær/nøtter). Melk skal man jo generelt være forsiktig med til barnet er 12 måneder.

Ellers er det jo bare å pøse på :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...