Gå til innhold

Nulltoleranse

Anbefalte innlegg

Gjest gjengangere

Skolen har innført nulltoleranse for banning. Hurra! tenkte jeg - så er vi flere som er enige om det. Kanskje min sønn vil banne mindre når de omkring ham heller ikke får lov.

Men så er jo problemet at når min sønn med adhd blir presset i et hjørne, kommer jo de utenkeligste gloser som tenkes kan...

I går var han i full fart overfor ei jente han liker veldig godt, hun oppfattet det som plaging, og han ble irettesatt av læreren. Og da tok han helt av og kalte læreren både det ene og det andre... Derfor sendte læreren ham hjem.Gutten er 9 år.

Og mitt spørsmål er da: Hvilke erfaringer har dere med banning etc. og nulltoleranse og hjemsending/konsekvenser? Skal barn med adhd behandles likt med dem uten når slike situasjoner oppstår?

Jeg må fly på jobben nå - men håper å finne noen synspunkter på dette når jeg kommer hjem!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

lissi1365380351

Hei,har selv en gutt på åtte år med AD/HD,merker veldig stor forskjell på dette med banning og andre grusomme ord bare i løpet av noen mnd.

Nå når dette er blitt til at han banner og bruker andre ord synes jeg alle rundt han bør være særdeles oppmerksom på at han faktisk har AD/HD(og asperger) og at dette er ikke noe han gjør forde han vil,men forde han ikke kan la være.

Når det er sagt har jeg ennå ikke fått noen info.om at han bruker så veldig mye sånne ord på skolen,men at det kommer til å skje ganske så snart er jeg overbevist om,men ennå så tror jeg det er mest hjemme.

Synes det er helt uholdbart at de sender hjem en niåring med AD/HD fra skolen forde han banner,hvor er assistent?(regner med han har ekstra ressurser på skolen).

Dette er ting som skolen i høyeste grad burde takle,hadde ringt skolen og spurt hva som skjer og evt.hva de hadde tenkt å gjøre med dette.

Synes det er skammelig lite hjelp både vi og våre barn får,dette er tross alt allerede en stor belastning for både foreldre,søsken,skole og barnet selv.

Her bør det virkelig skje forandringer,det bør tenkes mer på fremtiden med forebygging og oppfølging.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1599940
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Jeg blir provosert, og pinlig berørt av det norske skolesystemet. Jeg har en sønn på 8,5 år. Når vi flyttet hit fikk han 10 timer i uka med assistent, SOM han deler med en krevende gutt i rullestol. Altså den assistenten =0. I den andre kommunen vi bodde i fikk han 100 % assistent, og vi møtte stor forståelse av et meget profesjonelt team. Dem kan ADHD (Ski kommune).

Min sønn banner og kommer stadig opp i konflikter, som ikke alltid han selv var skyld i. Vi har vært i x-antall møter med skolen, som ikke får ressurser nok til han. Læreren hans trenger en assistent 100 % til han alene, men det har ikke kommunen penger til.

Jeg har vært inne på tanken en stund å ta han ut av skolen. Finne en privat skole. Det trenger ikke å bli bedre, men hva er alternativet?

Jeg blir sint når jeg leser dette som din sønn på 9 år må oppleve. Bli sendt hjem pga. banning! Han ønsker jo ikke å gjøre dette. Det er skolens ansvar så lenge han er der å legge tilrette for at din sønn kan fungere og trives faglig og sosialt på skolen. Når de mislykkes er det ikke riktig å sende han hjem. Har han assistent?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1601626
Del på andre sider

Gjest gjengangere

Jeg blir provosert, og pinlig berørt av det norske skolesystemet. Jeg har en sønn på 8,5 år. Når vi flyttet hit fikk han 10 timer i uka med assistent, SOM han deler med en krevende gutt i rullestol. Altså den assistenten =0. I den andre kommunen vi bodde i fikk han 100 % assistent, og vi møtte stor forståelse av et meget profesjonelt team. Dem kan ADHD (Ski kommune).

Min sønn banner og kommer stadig opp i konflikter, som ikke alltid han selv var skyld i. Vi har vært i x-antall møter med skolen, som ikke får ressurser nok til han. Læreren hans trenger en assistent 100 % til han alene, men det har ikke kommunen penger til.

Jeg har vært inne på tanken en stund å ta han ut av skolen. Finne en privat skole. Det trenger ikke å bli bedre, men hva er alternativet?

Jeg blir sint når jeg leser dette som din sønn på 9 år må oppleve. Bli sendt hjem pga. banning! Han ønsker jo ikke å gjøre dette. Det er skolens ansvar så lenge han er der å legge tilrette for at din sønn kan fungere og trives faglig og sosialt på skolen. Når de mislykkes er det ikke riktig å sende han hjem. Har han assistent?

Assistent? Ikke hørt om det, ikke fått det foreslått eller noe... Er det vanlig å få assistent når man har adhd?

I guttens klasse er det sannsynligvis en gutt til med adhd, har ikke hatt mot nok til å spørre mora hans om det er tilfelle, men han oppfører seg veldig likt min, og ei jente som moren mener har adhd, som skal utredes etterhvert.

Så assistent - jo, det høres ut som nødvendig - men har aldri hørt skolen eller BUP i det hele tatt foreslå det.

Hvordan går jeg fram for å få dette til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1601715
Del på andre sider

Gjest gjengangere

Hei,har selv en gutt på åtte år med AD/HD,merker veldig stor forskjell på dette med banning og andre grusomme ord bare i løpet av noen mnd.

Nå når dette er blitt til at han banner og bruker andre ord synes jeg alle rundt han bør være særdeles oppmerksom på at han faktisk har AD/HD(og asperger) og at dette er ikke noe han gjør forde han vil,men forde han ikke kan la være.

Når det er sagt har jeg ennå ikke fått noen info.om at han bruker så veldig mye sånne ord på skolen,men at det kommer til å skje ganske så snart er jeg overbevist om,men ennå så tror jeg det er mest hjemme.

Synes det er helt uholdbart at de sender hjem en niåring med AD/HD fra skolen forde han banner,hvor er assistent?(regner med han har ekstra ressurser på skolen).

Dette er ting som skolen i høyeste grad burde takle,hadde ringt skolen og spurt hva som skjer og evt.hva de hadde tenkt å gjøre med dette.

Synes det er skammelig lite hjelp både vi og våre barn får,dette er tross alt allerede en stor belastning for både foreldre,søsken,skole og barnet selv.

Her bør det virkelig skje forandringer,det bør tenkes mer på fremtiden med forebygging og oppfølging.

Som sagt i innlegg ovenfor - assistent er aldri blitt nevnt som en mulighet for min sønn...Og i hans klasse er det sannsynligvis to til med samme behov. Hvordan går jeg fram for å skaffe assistent til klassen deres?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1601718
Del på andre sider

annen adhd-mamma

Når man har et barn med ADHD og adferdsvansker er banning langt nede på listen over ting jeg vil reagere på.

Hva er banning? Bokstaver satt sammen til ord som i vårt språk defineres som stygt.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke bruker tid og energi på banningen, jeg ignorerer, forsøker å forklare at enkelte mennesker blir lei seg når man sier sånne stygge ord, men straff har jeg aldri brukt.

Jeg ville ikke godtatt å få hjemsendt et skolebarn med ADHD pga banning. Hvis skolen anså det som et så voldsomt problem ville jeg bedt de finne andre måter å løse det på. For eksempel assistentressurs.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1602847
Del på andre sider

Annonse

Som sagt i innlegg ovenfor - assistent er aldri blitt nevnt som en mulighet for min sønn...Og i hans klasse er det sannsynligvis to til med samme behov. Hvordan går jeg fram for å skaffe assistent til klassen deres?

Min sønn med ADHD har assistent 100%.

Men det har tatt noen år. I begynnelsen fikk han bare 5 timer pr. uke, men jeg jobbet hardt for å få opp timeantallet, og gradvis steg det. Men ikke gi opp, du må stå på selv og kreve det din sønn har krav på,

Henvend deg til PPT.

Eventuelt snakk med skolen først.

Har aldri hørt om barn med ADHD som ikke har ekstra ressurser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1605101
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde forsøkt å kontakte BUP for å høre deres syn på denne type tiltak i forhold til sønnen din. Dersom han skal unntas fra skolens vanlige regler/konsekvenser, trenger du faglig støtte for at skolens løsning blir feil i forhold til din gutt og hans forutsetninger for å følge reglene.

Har han det greit på skolen generelt sett? Er det faglige utbyttet i samsvar med hva man kan forvente ut i fra hans ressurser? Hvis ikke, bør enten pedagoger fra PPT eller BUP vurdere skolesituasjonen hans.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1606881
Del på andre sider

Assistent? Ikke hørt om det, ikke fått det foreslått eller noe... Er det vanlig å få assistent når man har adhd?

I guttens klasse er det sannsynligvis en gutt til med adhd, har ikke hatt mot nok til å spørre mora hans om det er tilfelle, men han oppfører seg veldig likt min, og ei jente som moren mener har adhd, som skal utredes etterhvert.

Så assistent - jo, det høres ut som nødvendig - men har aldri hørt skolen eller BUP i det hele tatt foreslå det.

Hvordan går jeg fram for å få dette til?

ta det opp på tverrfaglig møte og forklar sønnen ditt sine problemer og at du ønsker assistenttimer. Regner da med at de må en ny sakkyndig vurdering før dette kan bli innvilget, men jo før jo bedre.

vet om flere elever med ADHD som både har assistenttimer og spespedtimer, så jo det er godt mulig å få det til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1613546
Del på andre sider

ut i fra egne synspunkter så synes jeg lærerne skal se litt mere gjennom fingrene på banningen hans, når han har en ADHD diagnose. Det betyr ikke at han kan oppføre seg helt som han vil, man må også kunne stille krav til han, men at de ser heller litt på helheten når slike ting oppstår

feks at han først får en advarsel hvis han banner, og hvis det blir flere banneord i løpet av dagen så blir det anmerkning.

jobber selv med ADHD barn og vet at det er langt verre problemer vi har og hanskes med enn banning.

Hva med å ta dette opp på tverrfaglige møter? Komme til enighet om hva som er rimelig å forvente av din sønn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1613551
Del på andre sider

Gjest gjengangere

De samme regler må gjelde for alle!

Spesielt gjelder dette i forhold til adferd som er plagsom for andre.

Kanskje lærerens eller medelevenes atferd er plagsom for en med oppmerksomhetsproblemer, også, hva med å forvente fra omgivelsene at de skal ta hensyn, også?

Barn med adhd kan oppfatte sterkere enn dem omkring ham/henne, de kan overhøre/se det andre hører og ser, de kan misoppfatte, de har ofte lavere selvtillit enn de andre omkring dem.

Ikke sjelden blir mitt barn rasede fordi vi andre ikke trekker samme slutninger som ham om ting som skjer. Men ut fra det han har oppfattet og forstått, er det hans slutninger som er de riktige. Når han da blir stoppet på en brå og streng måte, låser han seg fullstendig og da kommer de stygge ordene som erter ut av en sekk.

Så ditt argument om at reglene skal gjelde alle, særlig ved plagsom atferd, er helt relevant - men forutsetningene er forskjellige og da blir det mest rettferdig at også reaksjonene blir avstemt i forhold til forutsetningene - eller?

For også barn med ADHD kan oppfatte andres oppførsel som plagsom - men har mindre muligheter for å tolerere det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1615373
Del på andre sider

Jeg synes det er helt uakseptabelt å sende hjem gutten din. Har selv opplevd dette.

Skolen har ansvaret for barnet den tiden det er undervisning. Og så lenge det ikke er mer alvorlig enn banning, er det helt uakseptabelt.

Jeg opplevde dessutten at ungene bannet mer, jo mer oppmerksomhet det ble rundt det.

Det finnes så mye mer som bør tas tak i før banning.

Hvis det er sånn at en bruker banning som mobbing eller erting er det jo litt annerledes.

Jeg synes skolene bør ha så pass med ressurser at de har mulighet til å ta seg av de med ADHD. Dette gjelder den enkelte unge, men også de andre elevene i klassen.

Har du et barn som henger seg opp i banning, og det blir et stort problem, synes jeg det burde være mulighet til å ha en assistent som tar seg av denne eleven. Bryter situasjonen, og får eleven tilbake igjen. Ofte er det ikke mer som skal til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1615389
Del på andre sider

Annonse

De samme regler må gjelde for alle!

Spesielt gjelder dette i forhold til adferd som er plagsom for andre.

Vi skjønner ikke bæret fordi ambassader blir brent ned pga noen tegninger, samtidig sender vi barna våre hjem fra sin læringsarena fordi de slipper ut et ord som andre finner støtende? Det i et samfunn hvor mindretallet er villig til å betale for å stå i statskirken og enda færre påberoper seg å være personlig kristne.

Logikken?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216935-nulltoleranse/#findComment-1615393
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...