Gå til innhold

Helsevesenet-hva er dyrest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest baremei

Hva er det du mener?

Selvfølgelig utgjør lønninger større del av helsebudsjettet enn pasientenes medisiner?

Jeg trodde også lønningene var det som kostet staten mest, men så var det en kamerat av meg som hevdet at medisinene kostet mer? Var bare derfor jeg lurte.Men det er arbeidskraften som er dyrest,ja, må være sånn. Thank you:)

Gjest Elextra

Jeg trodde også lønningene var det som kostet staten mest, men så var det en kamerat av meg som hevdet at medisinene kostet mer? Var bare derfor jeg lurte.Men det er arbeidskraften som er dyrest,ja, må være sånn. Thank you:)

Jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for mitt utsagn, jeg har bare en veldig sterk formodning om at slik må det være.

Det kan vel hende at hvis man regner forskning og utvikling av nye medisiner, så blir det dyrere enn lønninger? Men på verdensbasis er det mange store private selskaper som står for den produkjonen, så det blir nok vanskelig å tallfeste.

Så spørs det hva du mener, dyrest for hvem? Det offentlige bruker nok penger både på medisiner og lønninger, og ikke minst maskiner og annet utstyr. Staten betaler også for en del forskning, og utvikling av vaksiner f.eks., er det "lønninger" eller "medisiner"? Privatpersoner bruker kanskje mer på medisiner selv med frikort etter 1600,-kroner, fordi det er få som betaler for private helsetjenester.

Så jeg tror spørsmålet ditt er altfor vagt til å besvare.

Annonse

Gjest baremei

Det kan vel hende at hvis man regner forskning og utvikling av nye medisiner, så blir det dyrere enn lønninger? Men på verdensbasis er det mange store private selskaper som står for den produkjonen, så det blir nok vanskelig å tallfeste.

Så spørs det hva du mener, dyrest for hvem? Det offentlige bruker nok penger både på medisiner og lønninger, og ikke minst maskiner og annet utstyr. Staten betaler også for en del forskning, og utvikling av vaksiner f.eks., er det "lønninger" eller "medisiner"? Privatpersoner bruker kanskje mer på medisiner selv med frikort etter 1600,-kroner, fordi det er få som betaler for private helsetjenester.

Du har nok rett i det. Takk for klokt innspill:)

Enig. Ikke tvil om at f.eks. kreftmedisiner ofte krever 10-20 års forskning før det i hele hele tatt blir produsert medisiner. Det er knallharde krav til verifisering, testing osv. Dessuten må man patentere resultatene, og det koster veldig mye. Dette gjøres ofte av andre enn forskerne, dermed er det store utgifter knyttet til kommersialisering. Ofte koster medisinene mange millioner å bringe frem, men den famasøytiske industrien bruker ikke alle disse pengene for å være snille, de skal tjene penger på det.

Samtidig koster utdannelse og opplæring av leger, sykepleiere osv store summer.

Som Tuvali påpeker er dette vanskelig å svre på, man må spørre mer spesifikt enn du gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...