Gå til innhold

Kne. Svar på MR. Trening?


Annikken

Anbefalte innlegg

MR venstre kne.

Sag. dobbelekko T2. Coronar PD fatsat og T1. Traumeutredning. Ingen

informasjon om rtg. svar.

Ødem i og langs mediale kollaterialligament. Totalruptur kan ikke utelukkes,

men grad 2 skade og grad 3 skade kan være vanskelig å skille

billeddiagnostisk. Bone bruise dorsalt i laterale tibiacondyl. Øvrig normale

forhold i kneleddet.

R: Skade i mediale kollateralligament grad 2-3.

-----------------------

Tydelig at det her dreier seg om en delvis eller total avrivning av indre sideleddbånd. Har hørt det som oftest er laterale (ytre) sidebåndsskader som er de mest komplekse, mens indre (mediale) som oftest heles av seg selv over tid. Om slike skader er alvorlige (som totalruptur) så forekommer det vanligvis også skader på menisk / korsbånd, og jeg har tydeligvis bare skade i indre sidebånd pluss en rift / skade på leddskål eller hva det er.

Ser dette ut som det kan helle mest mot en grad 2- skade? Det er jo det jeg vil helst da...

Det sies jo at sidebånd tar 6-12 uker for å heles, jeg er på uke 5 nå. Kneet er smertefritt, men blir stivt når jeg sitter i ro mye og etter trening. Trener lett, med knebøy, kneløft, gåing og sykling. Prøver å tenke bevisst når jeg går på at kneet skal peke rett fram mest mulig.

Jeg gjør vel rett i å trene? Å sitte stille gjør det vel bare verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Vanskelig å svare på om det er snakk om grad 2 eller 3. Fysioterapeut vil kanskje kunne vurdere "gapping" ved tester med tanke på om det foreligger en fullstendig eller delvis avrivning - må alltid sammenligne funn fra bildediagnostikk og kliniske tester. Bone bruise i laterale tibiacondyl betyr at det er en liten beinskade på kneleddets leggdel (ytre delen av leggen), og dette ses vanligvis sammen med skader på mediale kollaterale ligament, mediale menisk samt fremre korsbånd (unhappy triade). dette skyldes at et press/traume mot lateralsiden av kneet fører til en forlenging av strukturer på kneets medialside, samtidig som en får en kompresjon på kneets lateralside. Vet du om det er skade på andre strukturer (mediale menisk eller fremre korsbånd?)

Uavhengig av grad 2 eller 3 så er det viktig og riktig at du trener; siden det uansett blir viktig å styrke den muskulære stabiliteten rundt kneet. Knebøy, utfall, markløft og lignende er gode øvelser. Pass imidlertid på at du stabiliserer knærne godt, at knærne peker rett frem (unngå kissing patellae eller bullfrog eyes).

hilsen en fysioterapeut og treningsveileder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...