Gå til innhold

Airex-matter farlige?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det høres rart ut. Hva skal være skadelig med de? Hardt, mykt, noe som er i de, eller?

Har alltid brukt det daglig store og små. Ingen av oss virker veldig skadet.

Vi bruker dem på babysanggrupper i Kulturskolen, og noen av mammaene påsto at de hadde hørt det var noe PVC eller et eller annet i dem...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216987-airex-matter-farlige/#findComment-1600476
Del på andre sider

Annonse

Jeg har snakket med SFT og fått en oppklaring.

Det er 40% ftalater i airex. Dette stoffet er kreftfremkallende. Det finnes i ekstremt mange myke plast-ting. Smokker, badeleker, regntøy, hoppeballer, andre myke baller, servise, smekker, knottene på fjernkontrollen osv...

Det er i særlig grad det å bite/slike på disse tingene som gjør det "farlig". Derav aldersgrensen på tre år.

Har man valget mellom matte med og uten ftalater til en som er i bite/slikke-alder, så velger man den uten.

Har man allerede en i hus med ftalater så er det bare å beholde den, men se til at små barn ikke biter og sliker på den. Og gjør de det, så er det bare å legge et laken/teppe oppå, så er problemet løst.

Ingen grunn til å kaste det man har, da det som siver ut uten biting/slikking er så lite at det ikke er noe å snakke om. De aller fleste boliger har langt større andel av stoffet i f.eks. takplater.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216987-airex-matter-farlige/#findComment-1600691
Del på andre sider

Annonse

Det er 40% ftalater i airex. Dette stoffet er kreftfremkallende. Det finnes i ekstremt mange myke plast-ting. Smokker, badeleker, regntøy, hoppeballer, andre myke baller, servise, smekker, knottene på fjernkontrollen osv...

Det er i særlig grad det å bite/slike på disse tingene som gjør det "farlig". Derav aldersgrensen på tre år.

Har man valget mellom matte med og uten ftalater til en som er i bite/slikke-alder, så velger man den uten.

Har man allerede en i hus med ftalater så er det bare å beholde den, men se til at små barn ikke biter og sliker på den. Og gjør de det, så er det bare å legge et laken/teppe oppå, så er problemet løst.

Ingen grunn til å kaste det man har, da det som siver ut uten biting/slikking er så lite at det ikke er noe å snakke om. De aller fleste boliger har langt større andel av stoffet i f.eks. takplater.

Det er ikke bare kreftfremkallende, men også hormonforstyrrende...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216987-airex-matter-farlige/#findComment-1601211
Del på andre sider

"De aller fleste boliger har langt større andel av stoffet i f.eks. takplater"

Visst hører jeg om hyperaktive unger her inne, men jeg har enda til gode å høre om noen som gnager på takplatne! ;o) (sorry, klarte bare ikke å dy meg)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216987-airex-matter-farlige/#findComment-1601252
Del på andre sider

"De aller fleste boliger har langt større andel av stoffet i f.eks. takplater"

Visst hører jeg om hyperaktive unger her inne, men jeg har enda til gode å høre om noen som gnager på takplatne! ;o) (sorry, klarte bare ikke å dy meg)

Jeg mente ikke at noen biter i takplater, men jeg formulerte meg sikkert dårlig. Poenget var at det siver ut uansett og at dette stoffet finnes i veldig mye, i f.eks. boligen vår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216987-airex-matter-farlige/#findComment-1601346
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...