Gå til innhold

Foreldre som kommer brasende inn i klasserommet

Anbefalte innlegg

Jeg er lærer i 1. klasse, og har opplevd at foreldre kommer busende inn i klasserommet uten å ta kontakt med oss voksne, for å prate med barnet.

Sist var det en dame vi ikke kjente.

Greit nok at vi leker mye i 1. klasse, og at undervisningen er lagt opp litt friere...Men foreldre har ikke respekt for når tid det er skoletid...og har gjerne kommet ti minutter før skoleslutt (eller en hel skoletime før) for å hente barnet, uten å varsle oss lærere.

Hva er dette??

Fortsetter under...

Gjest lille rosinen

Det er respektløst!

Som lærer må det gå an å si noe om dette enten i et brev eller på et foreldremøte. Hvis et barn hentes tidlig en dag, bør han/hun ha med melding når han kommer på skolen. Eventuelt bør foreldrene ringe skolen. Det er jo ikke LEKESKOLE heller, selv om det er første klasse! Man legger jo grunnlaget for hvilke rutiner, regler, koder osv som gjelder i skolen (til forskjell fra barnehage).

Som lille rosinen suer - dette må dere ta opp på foreldremøte helt i starten av skoleåret. Nå er det i seneste laget, men ta det opp igjen. Send med et skriv til alle elevene hvor dere oppfordrer foreldrene til å vente til timen er over eller til å si fra på forhånd om barnet må hentes før tiden en dag. Det er jo bare normal folkeskikk!

Jeg mener det er fullstendig mangel på respekt og folkeskikk. Har ikke tenkt på at noen kunne finne på noe slikt før jeg leste dette innlegget.

Det burde vært fullstendig unødvendig å drive voksenopplæring angående dette. Men i din klasse er behovet helt klart til stedet.

Hva med å lage et skriv der du lager klare og entydige regler for dette etter teskjeprinsippet. Ta gjerne opp med rektor hva du har tenkt å gjøre. Så har du litt ryggdekkning om noen skulle surmule.

Etter hva jeg har forstått har barn undervisningsplikt fra og med første klasse i dette landet. Har man da valg å ha barna i skole og ikke undervise dem selv, har man ikke lov til å ta barna ut av undervisningen etter eget forgodtbefinnende. Trodde jeg.

På vår skole ville ikke en ukjent person få lov å hente med seg et barn.

mvh

Gjest på en hyggelig måte

Det er vel noen som ikke har fått med seg skillet mellom barnehage og skole.. Jeg kan forstå at det er tidlig å sende femogethalvtåringen i skolen, men man må som andre sier her, lære spillereglene som gjelder skolehverdagen fra første dag.

Jeg ville tatt det opp på et snarlig foreldremøte (med møteplikt, men også med referat som sendes ut til alle) hvor man på en hyggelig måte redgjør for alle regler mht fravær, ta barna ut av skolen (ti minutter eller ti dager), at foreldre som kommer på skolen i skoletiden skal henvende seg til administrasjon/ lærerværelse og bli fulgt til klasserommet hvis det er noe akutt osv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...