Gå til innhold

Når nabobarnets foreldre har min datter på besøk

Anbefalte innlegg

I dag opplevde jeg noe underlig.

Vesla har en kamerat hun ofte går på besøk til, et par hus lengre ned i veien. Hun har fylt 5 og skal begynne på skolen til høsten - så denne lille biten nedover bakken går hun alene.

Om hun ikke kommer tilbake etter en stund regner jeg med at nabogutten er hjemme og at hun har blitt sluppet inn dit.

I dag ble hun borte nesten tre kvarter, og da hun kom hjem sa hun at nabogutten ikke hadde vært hjemme, men at hun hadde vært inne sammen med foreldrene hans og sett på tv.

Dette synes jeg ikke er helt .. greit. Er det vanlig?

Åssen skal jeg eventuelt formidle dette uten å virke som jeg har noe i mot dem, for det har jeg jo ikke. Synes bare ikke hun har noe der å gjøre når kameraten ikke er hjemme.

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg ville sagt noe til foreldrene. Men jeg ville forklart barnet at hun ikke går inn til noen om ikke kameraten er hjemme.

Unger pleier å være flinke til å følge regler. Om så ikke skjer kan du jo gi beskjed til foreldrene at de kan sende henne hjem, slik at hun evt kan finne andre barn å leke med.

Jeg ville også stusset om voksne jeg ikke kjente spesielt godt tok mine barn inn på den måten. Men jeg tipper de gjorde det i beste mening, men likevel..

Angela1365380318

Du kan jo bare si til henne at hun må gå hjem om han ikke er hjemme.

Der jeg kommer fra er slikt vanlig. Men for oss var naboene nesten som familie! Vi var kjempe nær, og hadde et godt forhold og kjente hverandre godt.

Ungene gikk mellom husene, en dag spsite de her en annen dag sov de der alle sammen.

Det har hender ofte at naboungene fikk komme inn i huset å leke fordi om ungene hos oss (altså jeg har ikke egne barn, det er jeg og søskene mine som var ungene i huset)var borte eller vi lekte med lekene deres utenfor huset deres når de var på ferie eller de var med mamma på butikken når vi ikke var hjemme.

Grunnen til at jeg sier det er slik at du skal se at ikke alle er pedofile eller har onde hensikter når det gjelder barn.

Jeg hadde nok selv blitt skeptisk hadde jeg hatt barn og de var inne alene hos nesten fremmede voksne, det kommer jo helt an på forholdet dere har.

Jeg vet ikke om jeg ville sagt noe til foreldrene. Men jeg ville forklart barnet at hun ikke går inn til noen om ikke kameraten er hjemme.

Unger pleier å være flinke til å følge regler. Om så ikke skjer kan du jo gi beskjed til foreldrene at de kan sende henne hjem, slik at hun evt kan finne andre barn å leke med.

Jeg ville også stusset om voksne jeg ikke kjente spesielt godt tok mine barn inn på den måten. Men jeg tipper de gjorde det i beste mening, men likevel..

Jeg ville definert lekekameratens foreldre som noen barnet kjente, og kan ikke se at det er noe galt i å motta en invitasjon til å komme inn hos kjente. Hva galt kan de gjøre mot jenta som de ikke kan gjøre når hun besøker sønnen deres?

Jeg lurer litt på hvorfor du ikke synes det greit.

Er det fordi du ikke synes du kjenner foreldrene godt nok? Stoler du ikke på disse menneskene? Hvor godt kjenner du dem?

Jeg ville ikke selv bedt inn en venn/venninne av guttungen (5) når han ikke var der, men det har hendt at en av hans små lekekamerater har trampet inn her og vært her litt før jeg har geleidet dem ut.

Hadde nok ikke reagert på om guttungen var inne hos noen av foreldrene jeg kjente her i området, men hadde det vært folk jeg ikke kjente så godt, ville jeg lurt litt, jeg også.

Annonse

En liten venn av min sønn ringte på her om dagen og spurte om å få komme inn og leke. Jeg svarte at min sønn ikke var hjemme, hvorpå poden svarte "åja" og spaserte rett inn på gutterommet og begynte å leke... Det var visst helt greit å leke alene ;o)

Jeg syntes for så vidt det var i orden at han var der og lekte litt, og foreldrene hans visste jo hvor han var. Etter en halvtime sa han "hadet", og løp hjem igjen..

Jeg hører altså til dem som IKKE syns dette var så merkelig :o) Men jeg vet jo ikke hva foreldrene til guttungen tenker om meg nå da...

Jeg lurer litt på hvorfor du ikke synes det greit.

Er det fordi du ikke synes du kjenner foreldrene godt nok? Stoler du ikke på disse menneskene? Hvor godt kjenner du dem?

Jeg ville ikke selv bedt inn en venn/venninne av guttungen (5) når han ikke var der, men det har hendt at en av hans små lekekamerater har trampet inn her og vært her litt før jeg har geleidet dem ut.

Hadde nok ikke reagert på om guttungen var inne hos noen av foreldrene jeg kjente her i området, men hadde det vært folk jeg ikke kjente så godt, ville jeg lurt litt, jeg også.

Kjenner dem ikke spesielt godt, bare i den grad at våre barn leker sammen så vi utveksler et par små ord ved henting av barn som har vært å lekt.

Så sånnsett føler jeg at det er litt merkelig.

En annen ting er at hun er der ganske mye ellers også, de elsker å leke sammen og han foretrekker å være hjemme hos seg selv. Så jeg så ikke helt for meg hvorfor de låste opp, slapp henne inn og låste døren (jeg fulgte med fra oppe i veien siden det var mørkt og hun synes mørket er litt småskummelt) .. dersom han ikke var hjemme.

Men som sagt, jeg har ikke peiling - kan hende dette er verdens vanligste ting å gjøre for alt jeg vet.

Hvorfor synes du ikke det er greit?

Jeg synes de var hyggelige mot henne samtidig som de sørget for å sende henne hjem før det var gått altfor lang tid.

Jeg vet ikke, hun er der ganske mye og jeg kjenner dem ikke spesielt godt. Følte bare at det var en pussig ting å gjøre.

Men på den annen side, kan jo være fullstendig normalt for alt jeg vet. Derfor jeg spør, aner virkelig ikke hva som er vanlig rundt i de tusen hjem ;)

Du kan jo bare si til henne at hun må gå hjem om han ikke er hjemme.

Der jeg kommer fra er slikt vanlig. Men for oss var naboene nesten som familie! Vi var kjempe nær, og hadde et godt forhold og kjente hverandre godt.

Ungene gikk mellom husene, en dag spsite de her en annen dag sov de der alle sammen.

Det har hender ofte at naboungene fikk komme inn i huset å leke fordi om ungene hos oss (altså jeg har ikke egne barn, det er jeg og søskene mine som var ungene i huset)var borte eller vi lekte med lekene deres utenfor huset deres når de var på ferie eller de var med mamma på butikken når vi ikke var hjemme.

Grunnen til at jeg sier det er slik at du skal se at ikke alle er pedofile eller har onde hensikter når det gjelder barn.

Jeg hadde nok selv blitt skeptisk hadde jeg hatt barn og de var inne alene hos nesten fremmede voksne, det kommer jo helt an på forholdet dere har.

Kjenner ikke hverandre spesielt godt, men hun kjenner dem godt og barna kjenner hverandre godt.

Forekom meg bare .. merkelig. Har ikke vært vanlig i min oppvekst å gjøre slikt :)

En liten venn av min sønn ringte på her om dagen og spurte om å få komme inn og leke. Jeg svarte at min sønn ikke var hjemme, hvorpå poden svarte "åja" og spaserte rett inn på gutterommet og begynte å leke... Det var visst helt greit å leke alene ;o)

Jeg syntes for så vidt det var i orden at han var der og lekte litt, og foreldrene hans visste jo hvor han var. Etter en halvtime sa han "hadet", og løp hjem igjen..

Jeg hører altså til dem som IKKE syns dette var så merkelig :o) Men jeg vet jo ikke hva foreldrene til guttungen tenker om meg nå da...

Hihi, sikkert ingenting.

Hun er der bare masse fra før og jeg kunne ikke helt skjønne at det kunne være interessant for dem å ha henne der enda mer.

I tillegg til at jeg ikke har vært borti slikt før.

Om man i det hele tatt skal se noe problem med dette er det at naboene kanskje kan se ditt barn som noe masete og pågående.

Da jeg var barn hadde vi et ektepar i nabolaget som vi elsket å være hos og som elsket å ha oss på besøk. Deres barn hadde forlatt redet for lengst. Et flott minne!

Jeg kan ikke se hva som er så merkverdig med at voksne er hyggelig mot sine barns lekekammerater selv om egne barn ikke er hjemme.

mvh

hmm, har ikke skjedd her i huset enda men jeg tror jeg ville ha forklart barnet at min datter ikke var hjemme og at de kunne heller leke senere når hun var kommet hjem.

Ser egentlig ikke noe galt i at barn kommer inn på en liten besøk, spesielt hvis barnet er godt kjennt. Men personlig så ville jeg ha valgt å be barnet komme tilbake senere.

Kan jo være fordi at dette er ikke vanen her i nabolaget ?...

Annonse

Om man i det hele tatt skal se noe problem med dette er det at naboene kanskje kan se ditt barn som noe masete og pågående.

Da jeg var barn hadde vi et ektepar i nabolaget som vi elsket å være hos og som elsket å ha oss på besøk. Deres barn hadde forlatt redet for lengst. Et flott minne!

Jeg kan ikke se hva som er så merkverdig med at voksne er hyggelig mot sine barns lekekammerater selv om egne barn ikke er hjemme.

mvh

Helt enig med deg.

Jeg kan godt finne på slippe inn naboungene selv om det bare er jeg som er hjemme. Vi slår av en prat, sitter ved kjøkkenbordet og tegner litt eller spiser en bolle. Jeg tror de synes det er skikkelig koselig. Det synes i grunnen jeg også:-)

Det hender nabobarn ønsker å få komme inn selv om poden ikke er hjemme. Som regel sier jeg nei fordi jeg er opptatt men det har også hendt de har fått komme inn. Da sitter de gjerne og leker litt samtidig som de prater litt med meg. Synes det bare er koselig jeg fordi vi kjenner de så godt og jeg tror foreldrene også setter pris på å få litt ro.

Jeg vet ikke, hun er der ganske mye og jeg kjenner dem ikke spesielt godt. Følte bare at det var en pussig ting å gjøre.

Men på den annen side, kan jo være fullstendig normalt for alt jeg vet. Derfor jeg spør, aner virkelig ikke hva som er vanlig rundt i de tusen hjem ;)

Moren min har alltid fått besøk av nabolagets unger, og dersom det ikke er altfor ubeleilig bruker hun litt tid på dem (enten ute eller inne).

Jeg ser på unger som små mennesker, og jeg liker dårlig å avvise dem dersom de tar kontakt. Naboens barnebarn har i mange år ringt på hos oss når hun kjeder seg, og vi har sluppet henne inn.

Jeg ville definert lekekameratens foreldre som noen barnet kjente, og kan ikke se at det er noe galt i å motta en invitasjon til å komme inn hos kjente. Hva galt kan de gjøre mot jenta som de ikke kan gjøre når hun besøker sønnen deres?

Ja, du har rett i det :-) Vi har det jo sånn her, unger kommer og går.

Men må jo si at ungene tidligere lekte litt med noen barn der jeg absolutt ikke ville likt at de gikk inn.. Det er vel heller unntaket, og heldigvis er de flyttet.

Hihi, sikkert ingenting.

Hun er der bare masse fra før og jeg kunne ikke helt skjønne at det kunne være interessant for dem å ha henne der enda mer.

I tillegg til at jeg ikke har vært borti slikt før.

Kanskje mest interessant for jenta di - men allikevel hyggelig av dem å ikke sende henne rett hjem igjen. Kan se ut som om dere har noen år foran dere hvor dere kommer til å bli bedre kjent etterhvert:-)

Kanskje ventet foreldrene kamraten hjem og lot henne komme inn å vente? Syns ikke dette var så innmari rart jeg.

Nei, neppe rart, men uvant for meg.

De sendte henne hjem da de dro for å hente kameraten der han var.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...