Gå til innhold

Ammes i søvn 7 md

Anbefalte innlegg

Først: jeg vil ikke ha svar fra alle dere som mener at jeg har gjort noe fryktelig dumt til nå, og nå er det skrikemetoden som må til. Det er dere andre som har ammet barna deres i søvn som jeg vil ha svar fra.

Mitt barn på 7 måneder er en blid liten baby, som på dagtid sovner når vi triller på han i vogna. Men på kvelden er det puppen som teller for at h*n skal sovne. Vi har prøvd både jeg og pappaen og ligge sammen med han i senga, men h*n hyler og skriker, og til slutt er det ikke annen råd enn at babyen må ammes. Det hadde vært greit, forsåvidt, men så våkner h*n etter 30 min, 10 min osv, og det er mor som må til pers. Når tid og hvordan avvente dere deres barn med å bli ammet i søvn, og har dere noen tips så ikke babyen våkner hele tida. H*n våkner nok slik på natta og, men da våkner skjelden jeg, jeg bare ammer han i søvne.

Forøvrig får han 4 måltider med annen mat på dagtid, så sult er det ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217233-ammes-i-s%C3%B8vn-7-md/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ammet frøkna i søvn en periode, og endte opp med å amme nesten en gang i timen i perioder.

Det som måtte til var å slutte å forbinde søvn med pupp og omvendt. Jeg holdt henne alltid våken under hele måltidet, og tok siste kveldsmåltidet i stua, så at hun var trøtt, så rapet jeg henne på vei til senga og la henne våken. Så holdt jeg henne i hånda og strøk henne over håret til hun sovnet, og ga smokken. Ingen skriking.

Når hun så våknet igjen forsøkte jeg først å stryke, holde, klappe og gi smokk, men hvis det ikke gikk ga jeg pupp. Så etter en stund gikk det bra oftere og oftere å ikke gi pupp når hun våknet.

(Har tydd til skrikemetoden litt senere da...)

Så fint det er flere som har det sånn! Jeg prøver å avvenne nå. Tullemor får ikke sovne ved puppen om kvelden, men det skjer ofte om natta. Jeg tenker hver kveld at nå i natt skal det ikke skje. Men jeg er så trett at jeg halvveis i søvne, tar henne opp og intill meg og sovner med henne der, nesten før jeg får prøvd om det kan være at hun mangler smokken... Hun er ca 7 mnd.og våken altfor mange ganger om natta!

Men jeg jobber med saken! Lykke til!

Synes foresten Selvfølgelig... ikke trenger å være så hoverende!

Så fint det er flere som har det sånn! Jeg prøver å avvenne nå. Tullemor får ikke sovne ved puppen om kvelden, men det skjer ofte om natta. Jeg tenker hver kveld at nå i natt skal det ikke skje. Men jeg er så trett at jeg halvveis i søvne, tar henne opp og intill meg og sovner med henne der, nesten før jeg får prøvd om det kan være at hun mangler smokken... Hun er ca 7 mnd.og våken altfor mange ganger om natta!

Det synes du sikkert, men Selvfølgelig har faktisk helt rett!;-) Jeg har selv "vært der"!;-(

Annonse

Joda jeg vet jo at dette er ganske vanelig, og hadde derfor lyst på noen tips fra andre her. Ser for meg at det er ei tid da det er lettere å avvenne dem med slike vaner enn andre.

Gjest sjøstjerna

Og rådet var???

Jeg kan ikke svare for "selvfølgelig.."

Men utfra innledningen din i hovedinnlegget kan man tolke at du ikke ønsker høre om skrikemetode osv. Hvilket råd skal man da gi?

Jeg har også nattammet alle mine tre. Og de har vært ammet i søvn. Men jeg har ingen annen råd- enn å ta skrikemetoden. Og en trodde jeg du ikke ville høre om?

Eller kanskje jeg misforstod deg?

Gjest selvfølgelig ....

Jeg kan ikke svare for "selvfølgelig.."

Men utfra innledningen din i hovedinnlegget kan man tolke at du ikke ønsker høre om skrikemetode osv. Hvilket råd skal man da gi?

Jeg har også nattammet alle mine tre. Og de har vært ammet i søvn. Men jeg har ingen annen råd- enn å ta skrikemetoden. Og en trodde jeg du ikke ville høre om?

Eller kanskje jeg misforstod deg?

Helt riktig :-)

Den eneste måten å løse problemet på er jo nettopp skrikemetoden, men den ville hun ikke høre om, så da gadd jeg jo ikke skrive om det.

Det første du burde gjøre er å kutte nattammingen. Ikke kutt kosen, men kanskje gi vann på flaske i stedet for.

En metode for å lære barn å sovne selv, er å ta ut brystet før hun er ordentlig inne i drømmeland. Dermed må hun sovne siste biten på egen hånd. Protesterer hun, så ammer du bare mer. Etterhvert trekker du ut brystet tidligere og tidligere.

Kveldsgrøten til min jente på 6 1/2 mnd ble i går ved et uhell både fordoblet og mye tykkere enn vanlig. Hun spiste alt før vi avsluttet med litt pupp. I natt sov hun nesten dobbelt så lenge som hun pleier før hun ville ha pupp igjen - 9 timer og 50 min. Jeg vet jo ikke helt sikkert om det var den ekstra maten som gjorde susen, men er kanskje verdt et forsøk :-) Ulempen er at hun var lys våken kl 0600, men pytt pytt ;-) Heller det enn å bli vekket om natten.

Annonse

Ammet jenta i søvn til hun var ca. året, da var det harde bud og hun ble lagt uten pupp. Gråt såklart et par kvelder før hun skjønte poenget, men da var hun så stor at jeg mener hun ikke tok skade av det. Hun våknet ellers ikke så ofte som din, så ingen råd på det. Har lest et sted at noen har problemer med at de våkner når de går over til en annen søvnfase (etter 30-60 min.) - sjekk på nett.

Ammet jenta i søvn til hun var ca. året, da var det harde bud og hun ble lagt uten pupp. Gråt såklart et par kvelder før hun skjønte poenget, men da var hun så stor at jeg mener hun ikke tok skade av det. Hun våknet ellers ikke så ofte som din, så ingen råd på det. Har lest et sted at noen har problemer med at de våkner når de går over til en annen søvnfase (etter 30-60 min.) - sjekk på nett.

Må bare presisere litt: min sov hele natta selv om hun ble ammet i søvn. Det er ikke nødvendigvis fordi hun ammes i søvn hun våkner... Men det er klart, det er større sjanse for at hun styrer søvnen bedre når hun selv får seg til å sovne...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...