Gå til innhold

Hvor gamle når barna skal skjære brød og lage sitt eget brødmåltid/niste?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har alltid vært redd for skarpe kniver i barns hender. Guttene begynte så smått å skjære brød i 8-9års alder. Maten ved bordet har de smørt alene fra 6år ca. Minstejenta på syv får enda hjelp i blandt. Det tar tid når hun gjør det selv, litt kjedelig at ho alltid blir ferdig å spise sist. Noen synes nok dette er sent, hørte noen lot barna stelle skivene fra2,1/2 års alder. det høres fryktelig tidlig ut. Enkelte barnehager har smøremat som de trener seg på, greit nok å kunne det da liksom.

Datteren min som blir 6 år i mai kan når hun vil :-) På lørdag skar hun et rundstykke i to, smurte på, skar ost, satt på ovnen og stekte det. Mamma var ganske imponert!

Men jeg tror ikke at hun skal begynne å få ansvar for nistmaten med det første likevel ;-)

Men jeg tror kluet må være å begynne i det små, mens de enda er små (med det mener jeg rundt 6 år), og så bare følge med til man ser at de mestrer det.

Vi fikk i lekse å lage vår egen matpakke når vi gikk i første klasse. Dvs. når vi var 6,5-7 år gamle.

Storesøster her i familien ble 6 i desember. Hun kan å skjære brød, men gjør det sjelden. Det er min feil.

Begge er flinke til å smøre på brød selv - lært i barnehagen.

Jenta mi er nettopp blitt seks og gjorde det to ganger mens hun var 5 år (laga frokost til seg selv og lillebror en lørdag morgen foreldre sov utpå :-)

Gikk bra, men skivene ble veeeldig tykke, og de som ble til overs var ikke så veldig ettertraktet ved neste måltid, for å si det sånn. Men hun sulter ikke i hjel ved brødskuffa ihvertfall :-)

Annonse

Gjest kinamamsen

Min yngste på snart 7 gidder ikke smøre maten sin enda, men hun har kunnet det et par år ;o) Hun liker best å få service må vite ! Dessuten går alt så sakte at jeg ikke har tålmodighet til å vente på henne. Hun bruker veldig langt tid både til påsmøring og spising, så da er det enklest å kutte ned på tidsforbruket ved at jeg smører og hun spiser.

Den ynste skjærer ikke brød. Hun er venstrehendt også så hun har ikke helt taket på det enda.

Min eldste datter har smurt maten sin siden hun var 4 år, men hun har alltid vært veldig flink til å ordne opp selv. Hun har skåret brød siden hun var 7 år, men synes enda det er litt vanskelig å få til pene skiver, så jeg hjelper henne ofte med det.

Gjest Elextra

Har to barn som blir tre og fem om en stund. Tør nok ikke la dem skjære brød, men smøre på gjør begge, mer eller mindre forsøksvis. Hjelper fireåringen med å skjære ost og enkelte andre ting, ellers klarer han det stort sett selv. Hjelper ham også hvis vi har liten tid (hvilket egentlig vil si ganske ofte).

Ved bordet har de smurt sin egen mat fra de lærte det i barnehagen, i 3-årsalderen kanskje? Trenger de hjelp (gjenstridig leverpostei på smulent brød f.eks.) så får de det selvfølgelig. :o)

Å skjære brød har de ikke gjort ennå, er litt redd der, men 7-åringen hadde nok greid det helt fint. 5-åringen derimot er noooooe vimsete kan man trygt si så hun får ikke borti brødkniven på leeeenge ennå.

Fra 5 års alderen har de to store ordnet seg selv, også å skjære brød. Hun på 3 år får prøve seg med litt hjelp.

Vanligvis ordner de store skolematen selv, men av og til er de hyggelig å gjøre det.

Onsdag1365380628

Jeg har alltid vært redd for skarpe kniver i barns hender. Guttene begynte så smått å skjære brød i 8-9års alder. Maten ved bordet har de smørt alene fra 6år ca. Minstejenta på syv får enda hjelp i blandt. Det tar tid når hun gjør det selv, litt kjedelig at ho alltid blir ferdig å spise sist. Noen synes nok dette er sent, hørte noen lot barna stelle skivene fra2,1/2 års alder. det høres fryktelig tidlig ut. Enkelte barnehager har smøremat som de trener seg på, greit nok å kunne det da liksom.

Mine niåringer bruker brødmaskinen og skjærer brød. Er redd for fingrene ja, men bra så lang.De smører seg mat og matpakke, men det har de nettopp begynt me...

Annonse

Gjest Ikke signert

Mine niåringer bruker brødmaskinen og skjærer brød. Er redd for fingrene ja, men bra så lang.De smører seg mat og matpakke, men det har de nettopp begynt me...

Til neste år er h*n vel klar for å bruke motorsaga på egenhånd?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...