Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter på 10 måneder har siden hun ble født hatt neglelakkfjerner ånde. Altså det lukter aceton av pusten hennes.

Jeg tok opp dette med legen på sykehuset, men ble avfeid med at dette umulig kunne stemme. Pleierne sa det samme. Min fastlege har heller ingenting å si til dette.

Hun er ellers frisk og rask og utvikler seg normalt, men det er det med ånden hennes da.

Vet at aceton ånde kan indikere ketose, evnt diabetes. Kan så små barn få diabetes og hva slags symptomer vil de ha? Er det vanlig at så små barn har neglelakkfjerner ånde?

Hva kan gjøres med det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217442-aceton-%C3%A5nde-hos-sm%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Diabetes forekommer i forskjellige varianter, og type 1 diabetes, som er den aktuelle i barnealder kan sees helt fra nyfødtalderen, men sjelden så tidlig. Som du beskriver kan det ved utehandlet diabetes utvikles acidose med ketose og derav aceton lukt av ånden.Ketonlegemer dannes i leveren gjennom forbrenning av fettsyrer. Ketonlegemer eller syrer, er samlenavn på aceteddiksyre,acteon og b-hydroksysmørsysre. Ved ubehandlet diabetes vil det utvikles stoffskifteforandnringer med økt syreporduksjon, bl.a og barnet blir sykt av dette.Når barnet ditt er blitt 10 mnd og er friskt, betyr det at barnet ikke har diabetes. Hos noen mennesker vil det ved faste dannes ketonlegemer, som lukter aceton, og dette er altså et normalt fenomen hos disse.Kan påvises i urin ved en enkel prøve og jeg vil tro dette er forklaringen hos ditt barn. At noen leger ikke kjenner acetonlukten kan forklares ved at det er noen mennesker som ikke har luktesans som kjenner aceton. Ta med en urinrøve etter en natts faste for urin ktr. på ketonlegemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...