Gå til innhold

Bein-hinne betennelse


jonC1365380948

Anbefalte innlegg

jonC1365380948

Hei, jeg sliter med smerter i leggene. Jeg tok mange turer til legen min, hvor han tok blod prøver osv, og til slutt definerte at jeg bare hadde muskel smerter i leggene.. Jeg spurte litt rundt både i forvein og i etterkant og flere har nevnt at symtomene mine minner om beinhinne betennelse, etter at jeg har jogget på for hard bakke i lenger tid.

Jeg har gått rundt med dette i ca et år nå og det har blitt mye bedre over tid, men med en gang jeg gjør noe tyngre fysisk arb. som å løpe, spille fotaball osv er det ubehagelig i flere dager etter.

Som sagt, har jeg prøvd legen min, og han blåste det bare av, så jeg er usikker på hva jeg kan gjøre med dette?

Vil det forsvinne av seg selv, er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tøyninger og styrketrening av leggmusklene. Tøy hver dag en periode (etter lett oppvarming som f.eks. litt sykling) og bruk hver anledning til å gå opp og ned på tærne (f.eks. når du pusser tennenene, venter på bussen, står i kø osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-jonC

Slike smerter i leggene som du beskriver skyldes som oftest beinhinnebetennelse, slik du selv nevner. Hvis det foreligger feilstilling i føttene og kanskje fottøyet ditt ikke er helt optimalt, så kan det være en grunn til at det stadig dukker opp.

En annen årsak til slike smerter kan være det vi kaller "compartment syndrom". Dvs. de tynne hinnene som ligger rundt musklene kan bli for stramme, trykket i muskulaturen øker slik at blodsirkulasjonen bl.a.

blir dårlig. Dette utredes ved trykkmåling på enkelte spesialavdelinger.

I første omgang synes jeg du skal ta kontakt med f. eks. NIMI på Ullevål stadion for en vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...