Gå til innhold

Tidlige tegn på adhd, dere med adhd barn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ingi1365380494

Hei,

jeg (jente 24år) har adhd, og slik var jeg som liten;

lekte helst med yngre barn, trivdes best med ustrukturert, aktiv lek. Var veldig intens og bråkete i lek, men kunne etter kort tid trekke meg fullstendig tilbake for meg selv igjen.

Jeg fikk ofte kjeft av andre foreldre fordi jeg var for voldsom med andre barn, jeg var full av påfunn og plutselige innfall og måtte stadig irettesettes siden jeg ikke fikk med meg hva jeg ikke hadde lov til.

Jeg var en veldig glad jente, og kunne komme med noen voldsomme latterutbrudd, nærmest brøling, når noen gjorde noe morsomt. Det beste jeg visste var å "herje", ommøblerte stadig på rommet og i stuen fra jeg var rundt 5-6 år.

Jeg var svært lett å lede, eldre barn fikk meg lett med på ting, for jeg var såpass tillitsfull. Jeg var på min side "fæl" til å få med meg yngre barn på rampestreker. Lekte egentlig mest for meg selv, men var aldri ensom.

Mine foreldre måtte ta på meg seler, som de de kunne holde meg fast i, som et slags turbånd hvis vi skulle til steder hvor jeg lett kunne forsvinne.

Jeg var vill etter å klatre i trær, og måtte hentes ned flere ganger fordi jeg bare kom meg oppover. En gang da jeg var rundt 4 år, kunne de ikke finne meg, og de ble vettskremte da de fant meg sittende for meg selv på kanten av en høy skråning med føttene dinglende mange meter fra asfalten.

Mange av de gale tingene jeg fant på, kunne faktisk være med gode hensikter, som å plukke alle de nyutsprungne krokusene til mamma og deretter ringe på til henne og stå der smilende med buketten i hånden, vaske naboens bil med sølevann, o.l.

Jeg skjønte ofte ikke konsekvensen av det jeg gjorde, eller at det var galt, fikk ikke med meg beskjeder eller forbud.

Sist men ikke minst, jeg var skikkelig mammadalt, tålte ikke adskillelse, uansett hvem jeg ble overlatt til.

Langt innlegg, men forhåpentligvis litt opplysende:-)

Min sønn med add hadde tegn på at det var noe som ikke var helt som det skulle fra spebarnsalderen. Han hadde kolikk og var veldig urolig og utolmodig. Begynte å skrike etter pupp før han rakk å åpne øynene. Det var også vanskelig å amme ham da han stadig trakk seg bort. Han hadde problemer med søvnen men dette bedret seg fra 7-8 mnd alderen. Han var litt vanskelig å forstå seg på, og var ganske aktiv. Ingenting fikk stå i fred, han skulle stadig røre og utforske ting. I 1-2 års alderen bet han flere av jevnaldrene når han følte seg truet. Jeg vil anbefale å å ha øynene åpne og ta kontakt med bup gjennom fastlege dersom dere tror at barnet har adhd. Tidlig hjelp vil hjelpe både barnet og dere til å takle situasjonen bedre. Vi fikk ikke svar før vår sønn var 11 år og tenker ofte på ting som burde blitt gjort anderledes dersom vi hadde visst. Lykke til

Hei!

Babystadie:

- gråt og skrek mye

- skrek utrolig mye om natta

- sov veldig lite på dagtid

- veldig urolig i kroppen

- veldig våken: det måtte skje noe hele tiden

- svart blikk, ofte

Deretter:

- mye trass fra 14 måneders alder og oppover

- mye sinne

- høylytt

- søkte oppmerksomhet hele tiden, hos voksne

- lekte lite for seg selv

- urolig i kroppen

Fra barnehagen:

- dyttet/slo og forstyrret andre barn-uprovosert

- uberegnelig i sin kontakt med andre (skal han slå eller kose nå?)

- lekte ikke med andre, men på siden

- repeterende lek

- stort oppmerksomhetsbehov (fra voksne)

- høylytt

- mye sinne og eksplosjoner

- vanskelig for å finne på aktivitet selv

- klarte ikke å holde på med en aktivitet mer enn 2-3 mn av gangen

- ulogiske reaksjoner

- enten svart eller hvitt, ingen mellomting

- snakket udrevent mye, og fort

- snakket om ting som opptaok ham uten å bry seg om motparten forstod hva han pratet om

- ble "dataspill-freak"

- dårlig øyekontakt

Skolealder (går i 1. klasse)

- snakker udrevent mye

- ustrukturert

- ukonsentrert og vimsete

- noe klønete

- mye sinne

- misliker ofte kroppskontakt

osv, osv... mye av det "gamle" fortsetter jo.

Han er 6 år, fikk ADHD-diagnose for 4 måneder siden.

Gjest enmedadhd

Hei!

Babystadie:

- gråt og skrek mye

- skrek utrolig mye om natta

- sov veldig lite på dagtid

- veldig urolig i kroppen

- veldig våken: det måtte skje noe hele tiden

- svart blikk, ofte

Deretter:

- mye trass fra 14 måneders alder og oppover

- mye sinne

- høylytt

- søkte oppmerksomhet hele tiden, hos voksne

- lekte lite for seg selv

- urolig i kroppen

Fra barnehagen:

- dyttet/slo og forstyrret andre barn-uprovosert

- uberegnelig i sin kontakt med andre (skal han slå eller kose nå?)

- lekte ikke med andre, men på siden

- repeterende lek

- stort oppmerksomhetsbehov (fra voksne)

- høylytt

- mye sinne og eksplosjoner

- vanskelig for å finne på aktivitet selv

- klarte ikke å holde på med en aktivitet mer enn 2-3 mn av gangen

- ulogiske reaksjoner

- enten svart eller hvitt, ingen mellomting

- snakket udrevent mye, og fort

- snakket om ting som opptaok ham uten å bry seg om motparten forstod hva han pratet om

- ble "dataspill-freak"

- dårlig øyekontakt

Skolealder (går i 1. klasse)

- snakker udrevent mye

- ustrukturert

- ukonsentrert og vimsete

- noe klønete

- mye sinne

- misliker ofte kroppskontakt

osv, osv... mye av det "gamle" fortsetter jo.

Han er 6 år, fikk ADHD-diagnose for 4 måneder siden.

Er barnet medisinet hvor gamelt er det hvor mye veier det og hvor mye medisin får det

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...