Gå til innhold

Klippe tungebåndet...

Anbefalte innlegg

Gjest sol etter regn

Sønnen min var til lege i går og fikk klippet opp litt av tungebåndet, som var alt for stramt. Han har ikke hatt uttaleproblemer, men han har vondt i båndet når han skraper det mot tennene (dersom han skal ta tunga utenfor tennene).

Sønnen min skulle få velge om han ville prøve med eller uten bedøvelse. Legen mente at det var så få nerver i båndet, at det ville gjøre mer vondt å ta sprøyta enn å klippe. At selve klippingen ikke var vondere enn "et klyp". Så min lille tøffing sa "sett igang" og han klipte i vei...

Jeg hørte ikke en lyd (satt bak ryggen på sønnen min), men etter noen klipp stoppet legen, og lurte på om det var fælt. Da så jeg at tårene trillet på sønnen min.. Det hadde vært veldig vondt - og han hadde vært veldig redd på forhånd også..

Er det vanlig å gjøre slikt uten bedøvelse? Er ikke det en avgjørelse LEGEN bør ta, og ikke et barn på 12 år?

For øvrig har det gått ganske bra med sønnen min, i dag er han i god form og det gror nok ganske raskt. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217569-klippe-tungeb%C3%A5ndet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sol etter regn

Hm, vet ikke hva som er vanlig å gjøre. Datteren min fikk klippet det da hun var to mnd ca. På henne brukte han bare bedøvelsesspay, det er mulig det ikke funker bra nok på større barn??

Tror nok heller det var det at han ikke gadd å ta seg bryet dersom han kunne slippe... Han var forsinket etter oslo-morgenens trafikk-kaos.. ;)

Jeg fikk klippet tungebåndet da jeg var ganske liten (omtrent like gammel som din sønn, kanskje?). Da fikk jeg ikke bedøvelse. Jeg husker at det gjorde litt vondt, men det gikk veldig fort. Jeg husker det jo, men har ikke fått noen varige mén eller traumer ;o)

Gjest sol etter regn

Det kan godt hende at det ville være nesten like vondt å sette bedøvelsen.

ja, det er sant det... Jeg har jo aldri gjort noe sånt selv, vet bare at det er vondt når det er sårt der! Så litt nerver må det vel være. ;)

Men syns jo litt synd på poden da.. ;) *fislemamma*

Annonse

Gjest sol etter regn

Jeg fikk klippet tungebåndet da jeg var ganske liten (omtrent like gammel som din sønn, kanskje?). Da fikk jeg ikke bedøvelse. Jeg husker at det gjorde litt vondt, men det gikk veldig fort. Jeg husker det jo, men har ikke fått noen varige mén eller traumer ;o)

hehe.. vi får satse på at dette heller ikke gir traumer da! ;)

ja, det er sant det... Jeg har jo aldri gjort noe sånt selv, vet bare at det er vondt når det er sårt der! Så litt nerver må det vel være. ;)

Men syns jo litt synd på poden da.. ;) *fislemamma*

Skulle bare mangle at du synes synd på han, stakkars liten. Ville nok vært like bekymra, hadde jeg vært i dine sko :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...