bangkok Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Her i heimen har vi to førsteklassinger som jobber i herdig med å mestre lesekunsten, og de er på god vei til å få dette til, men noen utfordringer har vi. Jeg ville bare høre om det er noen av dere andre med skolebarn her inne som har erfart noe lignende. Guttenes leselekser ser ut foreksepel som dette: a,f,u,m,i,l,b,s,r....... fa,fu,fi,ro,ra,ru,ma,mu,mi,le, far sa fil, mor ser is, far sa sal, osv Guttene har ingen problemer med å lese bokstav rekken, og setningene med flere ord, men rekka med små ord er kjempevanskelig for dem begge. Har hørt med andre 1. klasse foreldre , men ingen har samme problem. Jeg tror kanskje det har sammenheng med at disse små ordene ikke alltid har en betydning som guttene klarer å kjenne igjen. Guttenes lærer skjønner heller ikke helt hvorfor dette er så vanskelig for dem, i og med at de fint leser setninger med flere ord. Noen med lignende erfaringer ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217596-1-klasse-lesing/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Refiloe Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Kanskje rett og slett for at ei slik rekke med småord ikke gir noen mening; som ei setning gjør. Hvis du forstår ? Min eldste var ihvertfall veldig opptatt av at hun måtte forstå hva hun leste, og ikke minst hvorfor hun skulle terpe på sånne meningsløse ordrekker. Nestemann derimot kunne gå og repetere sånne rekker så man nesten holdt på å bli gal.... Ikke sikkert at noe av dette gir den forklaringa du er ute etter , men mine tanker er nå at det er ingenting å bekymre seg for ihvertfall ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217596-1-klasse-lesing/#findComment-1606953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callie Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Barn i første klasse er fremdeles avhengig av å ha konkreter for å forstå. Småord uten mening kan være vanskelig å forstå. Ofte gjenkjenner man et ord på måten det ser ut og så husker man hva ordet heter og hva det betyr, uten at man avkoder det riktig. (Helordslesing) Det er mange måter å lære barn å lese på. Noen velger smådeler av ord og øver på dem, mens andre heller øver på ord med betydning, hvor barna skal lære å kjenne igjen ordets utseende og betydning utifra det. Uansett hvilken metode læreren velger å bruke så ender de fleste barn opp med å lære seg å lese. Barn er forskjellige og lærer på ulike måter. Enkelte knekker ikke leskoden før i andreklasse. Det er riktignok litt sent, men ikke unormalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217596-1-klasse-lesing/#findComment-1607140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
forelsket colombiamamma Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Kanskje rett og slett for at ei slik rekke med småord ikke gir noen mening; som ei setning gjør. Hvis du forstår ? Min eldste var ihvertfall veldig opptatt av at hun måtte forstå hva hun leste, og ikke minst hvorfor hun skulle terpe på sånne meningsløse ordrekker. Nestemann derimot kunne gå og repetere sånne rekker så man nesten holdt på å bli gal.... Ikke sikkert at noe av dette gir den forklaringa du er ute etter , men mine tanker er nå at det er ingenting å bekymre seg for ihvertfall ! Hei bangkok! Jeg kommer akkurat fra foreldremøte. Vår datter går i 1.klasse. En av foreldrene stilte spørsmålet om barna i 1.klasse skulle ha som mål å lære og lese før sommerferien. Klart svar fra lærere og rektor; "nei!" Barna i 1.klasse skal lære bokstaver, men de skal altså ikke lære og lese før i 2.klasse. 1.klasse for barn i 5-6 års alderen skal være en form for myk overgang mellom barnehage og skole. Det synes jeg er veldig bra:-) Jeg forstår godt at dine 1. klassinger har problemer med å lese ord som ikke har noen betydning. At de kan lese ord som har betydning er jo megabra, synes jeg. Vår datter begynner så smått og sette sammen bokstaver og kan lese bittelitt, og det får hun skryt for her i heimen! Lykke til med lesing og alt det andre som følger med disse herlige skolebarna våre:-) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217596-1-klasse-lesing/#findComment-1610546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.