bringrid Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Mitt barnebarn på 4 år har fått røde øyne, han snørrer mye særlig om natten, men han har ikke puss i øynene om morgenen . Det går øyekatarr i barnehagen hans, så moren hans ville dryppe øynene hans, men det ville absolutt ikke han. Jeg ringte til barnehagen og fikk til svar at om ikke han får noe medisin, så må han være hjemme i minst 5 dager før smittefaren er over. Er dette riktig? Han har hatt røde øyne i 3 dager nå, (bare det ene øyet første dagen) ,men noe mindre hissig i dag. Han har ikke feber, men er litt slapp. Takknemlig for svar. bringrid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217606-%C3%B8yekatarr/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regler er individuelle Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 I vår barnehage så kan de komme så snart de har startet medisineringen. De mener nok at hvis dere bare gir blaffen i å medisinere han, fordi han ikke vil, så bør dere holde han hjemme til han er helt fin igjen i øynene, min. 5 dager. Det er vel ikke han som skal bestemme dette ..... vær litt bestemte dere så går nok det bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217606-%C3%B8yekatarr/#findComment-1606920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bringrid Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 I vår barnehage så kan de komme så snart de har startet medisineringen. De mener nok at hvis dere bare gir blaffen i å medisinere han, fordi han ikke vil, så bør dere holde han hjemme til han er helt fin igjen i øynene, min. 5 dager. Det er vel ikke han som skal bestemme dette ..... vær litt bestemte dere så går nok det bra. Takk for svar. Hva gjør du når barnet ditt kniper igjen øynene og så absolutt ikke vil åpne dem? Jeg er klar over at de kan gå i barnehagen etter medisinering i to dager (tror jeg det var) Leger mener forresten at det kan være bedre å la være å medisinere i slike tilfelle og la barnet bare få være hjemme og ta det med ro. Mitt barnebarn har mulighet til det, og jeg synes det er koselig å ha ham her. bringrid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217606-%C3%B8yekatarr/#findComment-1607113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regler er individuelle Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Takk for svar. Hva gjør du når barnet ditt kniper igjen øynene og så absolutt ikke vil åpne dem? Jeg er klar over at de kan gå i barnehagen etter medisinering i to dager (tror jeg det var) Leger mener forresten at det kan være bedre å la være å medisinere i slike tilfelle og la barnet bare få være hjemme og ta det med ro. Mitt barnebarn har mulighet til det, og jeg synes det er koselig å ha ham her. bringrid "Hva gjør du når barnet ditt kniper igjen øynene og så absolutt ikke vil åpne dem?" Barn skjønner mer enn du aner, det er jo absolutt ikke noe behagelig med øyekatarr, så jeg har forklart dem at denne medisinen må vi ta for at det skal gå over. Det er jo ikke noe vondt å ta medisinen, og det merker de fort. Så det har gått veldig greit. "Jeg er klar over at de kan gå i barnehagen etter medisinering i to dager (tror jeg det var)" De kan gå i barnehagen dagen etter at medisineringen har startet. "Leger mener forresten at det kan være bedre å la være å medisinere i slike tilfelle og la barnet bare få være hjemme og ta det med ro." Leger er forskjellige. Dette har jeg aldri hørt før, legen vår har aldri nevnt det, heller ingen i min omgangskrets har nevnt dette tidligere, de er ikke syke om de har øyekatarr. "Mitt barnebarn har mulighet til det, og jeg synes det er koselig å ha ham her." Tror allikevel at det er viktig at han får medisinene sine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217606-%C3%B8yekatarr/#findComment-1607123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bringrid Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 "Hva gjør du når barnet ditt kniper igjen øynene og så absolutt ikke vil åpne dem?" Barn skjønner mer enn du aner, det er jo absolutt ikke noe behagelig med øyekatarr, så jeg har forklart dem at denne medisinen må vi ta for at det skal gå over. Det er jo ikke noe vondt å ta medisinen, og det merker de fort. Så det har gått veldig greit. "Jeg er klar over at de kan gå i barnehagen etter medisinering i to dager (tror jeg det var)" De kan gå i barnehagen dagen etter at medisineringen har startet. "Leger mener forresten at det kan være bedre å la være å medisinere i slike tilfelle og la barnet bare få være hjemme og ta det med ro." Leger er forskjellige. Dette har jeg aldri hørt før, legen vår har aldri nevnt det, heller ingen i min omgangskrets har nevnt dette tidligere, de er ikke syke om de har øyekatarr. "Mitt barnebarn har mulighet til det, og jeg synes det er koselig å ha ham her." Tror allikevel at det er viktig at han får medisinene sine. "Barn skjønner mer enn du aner, det er jo absolutt ikke noe behagelig med øyekatarr, så jeg har forklart dem at denne medisinen må vi ta for at det skal gå over." Da må jeg spørre hvor gamle barna dine er? "Det er jo ikke noe vondt å ta medisinen, og det merker de fort." Han merket med en gang at medisinen sved litt og da hylte han enda mer og ble helsvett. "Leger er forskjellige. Dette har jeg aldri hørt før, legen vår har aldri nevnt det, heller ingen i min omgangskrets har nevnt dette tidligere, de er ikke syke om de har øyekatarr." Pussig at du ikke har lest legenes diskusjoner i avisen om at barn medisineres for ofte og kan utvikle resistens overfor medisinene. Og hvorfor skal de ta medisiner når de som du sier "ikke er syke"? Det må da være bedre å ta medisiner når de virkelig er syke, og heller ta det med ro noen dager. Høres ut som om det er liv om å gjøre å få sendt dem til barnehagen så fort som bare mulig. I barnehagen klager personalet ofte over at barna kommer for fort tilbake i barnehagen etter sykdom. Og da får de oftere tilbakefall enn om de er hjemme noen dager lenger. - regl 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217606-%C3%B8yekatarr/#findComment-1607166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regler er individuelle Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 "Barn skjønner mer enn du aner, det er jo absolutt ikke noe behagelig med øyekatarr, så jeg har forklart dem at denne medisinen må vi ta for at det skal gå over." Da må jeg spørre hvor gamle barna dine er? "Det er jo ikke noe vondt å ta medisinen, og det merker de fort." Han merket med en gang at medisinen sved litt og da hylte han enda mer og ble helsvett. "Leger er forskjellige. Dette har jeg aldri hørt før, legen vår har aldri nevnt det, heller ingen i min omgangskrets har nevnt dette tidligere, de er ikke syke om de har øyekatarr." Pussig at du ikke har lest legenes diskusjoner i avisen om at barn medisineres for ofte og kan utvikle resistens overfor medisinene. Og hvorfor skal de ta medisiner når de som du sier "ikke er syke"? Det må da være bedre å ta medisiner når de virkelig er syke, og heller ta det med ro noen dager. Høres ut som om det er liv om å gjøre å få sendt dem til barnehagen så fort som bare mulig. I barnehagen klager personalet ofte over at barna kommer for fort tilbake i barnehagen etter sykdom. Og da får de oftere tilbakefall enn om de er hjemme noen dager lenger. - regl "Da må jeg spørre hvor gamle barna dine er?" Øyekatarr var de plaget med den første tiden i barnehagen, 2-3 år. Ditt barnebarn er 4 år og skjønner nok når du forklarer for det. "Han merket med en gang at medisinen sved litt og da hylte han enda mer og ble helsvett." Mulig, her var det at det ble en annen temperatur på øyet, at de skvatt litt idet vi tok på øyedråpene/salven. Pussig at du ikke har lest legenes diskusjoner i avisen om at barn medisineres for ofte og kan utvikle resistens overfor medisinene." Joda Penicilin har jeg hørt om, men ikke øyekatarr-medisiner. "Og hvorfor skal de ta medisiner når de som du sier "ikke er syke"?" For å ikke være smittsom, og for å få vekk ubehaget. "Det må da være bedre å ta medisiner når de virkelig er syke, og heller ta det med ro noen dager." Jo når de er syke så, men du er ikke syk om du har øyekatarr. "Høres ut som om det er liv om å gjøre å få sendt dem til barnehagen så fort som bare mulig." Nei, men mange foreldre har ikke muligheten til å være hjemme kun pga av en øyekatarr, og så lenge det finnes salver og dråper som holder det i sjakk den tiden det tar, så ser jeg ingen grunn til å være hjemme. "I barnehagen klager personalet ofte over at barna kommer for fort tilbake i barnehagen etter sykdom. Og da får de oftere tilbakefall enn om de er hjemme noen dager lenger." De klager ikke over øyekatarr, bare barnet har begynt med medisinering, og det er kun pga smitten, så er det OK å komme. Jeg henger meg ikke oppi at du vil ha barnebarnet ditt hjemme, men jeg reagerer på at det er barnet som bestemmer om det vil ha medisiner eller ikke, og ikke dere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217606-%C3%B8yekatarr/#findComment-1607196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
forsytia Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Flott at barnebarnet kan være hjemme. Men skal vi få 10 dager med sykt barn rekke til er det godt at medisiner for øyekatar finne. Barnehagen vil ikke ha smitte. Vår lille snart 4 år har hatt flere runder med det. Første med kombinasjon ørebetennelse, bihulebetennelse og bronkitt. Da var vi nødt å gi medisin 9 mnd er heller ingen enkel alder. Men må man så må man. Selv nå er det et slit, men man lærer små triks som å dra huden ut og ned og legge salven på innsiden slik at den smelter der. Ikke alltid vellykket og barnet vet at det må gjennomføres. Og små belønninger som ballong, god drikke kan hjelp på, men det gjør det aldri smertefritt. Det verste man kan gjøre er å ikke gjennomføre når først medisinering er påbegynt. Så har man bestemt for å begynne så skal man fullføre ellers blir det enda vanskligere å bli kvitt det. Håper han blir bra om noen dager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217606-%C3%B8yekatarr/#findComment-1607212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Vi drypper med saltvann i første omgang når barna får øyekatarr. I de fleste tilfeller hjelper dette, og vi slipper antibiotika. Barna mine er 6, snart 5 og 4 mnd gamle. Aldri har det vært barna som har bestemt om de skal ta medisin, øyedråper eller ikke. Det er opp til oss foreldre å ta den avgjørelsen for barna. Vi har hatt både 2- og 3-åringer som har skreket voldsomt når de måtte dryppe øyene. Men det finnes teknikker for å både holde dem nogenlunde rolig, og få dryppet i øynene. Etterpå vanker det gjerne en belønning. Det samme gjelder ved oral medisinering. Da blir det også belønning etterpå. Ganske snart forstår barnet at dette ikke er noe man velger bort, omtrent som med tannpuss og håndvask - det må bare gjøres. Nå får vi ingen protester lenger så lenge vi forklarer hvorfor medisinen må tas. Faren for antibiotikaresistens øker drastisk hvis man første starter på en kur og så ikke fullfører. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217606-%C3%B8yekatarr/#findComment-1609541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bringrid Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Vi drypper med saltvann i første omgang når barna får øyekatarr. I de fleste tilfeller hjelper dette, og vi slipper antibiotika. Barna mine er 6, snart 5 og 4 mnd gamle. Aldri har det vært barna som har bestemt om de skal ta medisin, øyedråper eller ikke. Det er opp til oss foreldre å ta den avgjørelsen for barna. Vi har hatt både 2- og 3-åringer som har skreket voldsomt når de måtte dryppe øyene. Men det finnes teknikker for å både holde dem nogenlunde rolig, og få dryppet i øynene. Etterpå vanker det gjerne en belønning. Det samme gjelder ved oral medisinering. Da blir det også belønning etterpå. Ganske snart forstår barnet at dette ikke er noe man velger bort, omtrent som med tannpuss og håndvask - det må bare gjøres. Nå får vi ingen protester lenger så lenge vi forklarer hvorfor medisinen må tas. Faren for antibiotikaresistens øker drastisk hvis man første starter på en kur og så ikke fullfører. Takk for svar. Veldig lurt med saltvann først. Jeg prøvde øyedråpene og fikk litt vondt i halsen av dem. Barnebarnet lot seg også overtale, men han blør lett neseblod om han får feks nesedråper . Det skjedde også etter han fikk øyedråper. Saltvann er nok mye bedre for ham til å rense opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217606-%C3%B8yekatarr/#findComment-1610386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.