Gå til innhold

Antall muntlige ord på snart toåring

Anbefalte innlegg

Minstemor fyller to år i slutten av mars. Hun er ei herlig jente, snill og god og aktiv og frisk. Men... jeg synes det går så fryktelig seint med snakkingen!!!

Eldstemann snakket setninger da han var to år, i alle fall litt over to år. Jeg skrev ned rundt 30-40 ord han kunne si da han var 19 mnd. Nummer to var vel litt seinere enn ham, men hun snakket i alle fall litt da hun var to år.

Minstemor lager masse lyder, og prøver å herme, men det er stort sett bare jeg som skjønner hva hun sier... Hun sier følgende:

Mamma, pappa, Ia (likner på søsterens navn), Ine (seg selv), Anne (likner på storebrors navn), ja, nei, ng (sutt og klem), der, is, nana, (den andre), eppe (eple), hest, vovvov (hund), miao (katt), møøøø (ku), rhrh (gris), bæ (sau).

Tror det var alt! Vi snakker masse med henne, søskenene snakker masse med henne, vi leser og synger, og hun går tre dager i uka i barnehage.

Har prøvd å teste om hun hører dårlig, men hun har hørsel nesten som en katt :-) Hun etterlikner tonefall og sanger, men får liksom ikke formet ordene med munnen!

Kan noen si at jeg må slappe av - eller gi meg tips om ytterligere språktrening???!!!

Fortsetter under...

Jeg har møtt mange slike barn i den alderen. Så går det en måned eller fem og jeg treffer dem igjen - språkutviklingen har eksplodert :-) Hadde ei på besøk her for et par dager siden. Hun er 3.5 år, og nå snakker hun som en foss. For noen måneder siden snakket hun lite, og det hun sa var vanskelig å forstå.

Mine har også utviklet seg ulikt når det gjelder språk og språkforståelse.

Tror nok du kan slappe helt av - det skjer mye fra 2 til 3 år :o) En dag vil du kanskje mimre og tenke tilbake til da hun uttalte ordene så søtt. Min 3-åring kalte lenge bestemor for "Hestemor" ;-)

Jeg har møtt mange slike barn i den alderen. Så går det en måned eller fem og jeg treffer dem igjen - språkutviklingen har eksplodert :-) Hadde ei på besøk her for et par dager siden. Hun er 3.5 år, og nå snakker hun som en foss. For noen måneder siden snakket hun lite, og det hun sa var vanskelig å forstå.

Mine har også utviklet seg ulikt når det gjelder språk og språkforståelse.

Tror nok du kan slappe helt av - det skjer mye fra 2 til 3 år :o) En dag vil du kanskje mimre og tenke tilbake til da hun uttalte ordene så søtt. Min 3-åring kalte lenge bestemor for "Hestemor" ;-)

Du har sikkert rett!

Jenta mi som nå er 4,5, kallte bestemor og bestefar for Mestemor og Festefar i 3-årsalderen :-)

God kveld!

Vi hadde samme "problem" med yngstemann. Nå er han snart 3, og han prater i ett sett :o)

Jeg snakket med helsesøster da han var rundt 22 mnd. Iflg ho, er det normalt at de yngste er senere ute med språket enn førstemann. Storebror her, oversatte for lillebror. Så han behøvde ikke snakke han... =o)

Så ta det bare med ro. Det kommer snart flere ord.

Klem.

thuva1365380402

Jeg også synes vår sønn snakket veldig seint. Nå er han 3 år om en måned, og nå går det i lange setninger. Det har gått veldig fort når det først begynte. Men han var veldig tidlig ute med å gå, og brukte vel all sin energi på det tror jeg + at han var veldig avhengig av smokken på dagtid også. Jeg bråbestemte meg for å slutte med den i slutten av april i fjor, og da var han litt over 2 år. Han snakket da veldig lite i forhold til mange andre. Men jeg tror ikke du skal bekymre deg. Det kommer etterhvert, og plutselig så løsner det fort.

God kveld!

Vi hadde samme "problem" med yngstemann. Nå er han snart 3, og han prater i ett sett :o)

Jeg snakket med helsesøster da han var rundt 22 mnd. Iflg ho, er det normalt at de yngste er senere ute med språket enn førstemann. Storebror her, oversatte for lillebror. Så han behøvde ikke snakke han... =o)

Klem.

Jeg tenker litt på samme måten. Vi andre i familien, særlig jeg, forstår henne veldig godt, når hun lager sine lyder og peker og bruker kroppsspråk - så hun er ikke nødt til å snakke....

Det kommer nok ja!

Annonse

Jeg også synes vår sønn snakket veldig seint. Nå er han 3 år om en måned, og nå går det i lange setninger. Det har gått veldig fort når det først begynte. Men han var veldig tidlig ute med å gå, og brukte vel all sin energi på det tror jeg + at han var veldig avhengig av smokken på dagtid også. Jeg bråbestemte meg for å slutte med den i slutten av april i fjor, og da var han litt over 2 år. Han snakket da veldig lite i forhold til mange andre. Men jeg tror ikke du skal bekymre deg. Det kommer etterhvert, og plutselig så løsner det fort.

Det med sutt kan ha noe å si, ja., Hun er den av de tre som har vært ivrigst suttebruker, og vil gjerne bruke den hele tiden. Jeg prøver å legge den vekk i perioder, og så lenge hun holder på med noe, er det stort sett greit, men hun putter den inn igjen hvis hun finner den! Tror ikke hun bruker så mye sutt i barnehagen.

Men det blir vanskelig å slutte helt med den! Kanskje til sommeren?

God kveld!

Klem.

He he ;-) Her er det litt motsatt. Når 8-åringen skal lese leksa si høyt her hjemme, så fullfører 3-åringen setningene for han, og da blir han irritert. Han er også sur pga at hun kan plystre - det kan ikke han.

He he ;-) Her er det litt motsatt. Når 8-åringen skal lese leksa si høyt her hjemme, så fullfører 3-åringen setningene for han, og da blir han irritert. Han er også sur pga at hun kan plystre - det kan ikke han.

Oi - du har en ivrig treåring da :-)

Min snart syvåring har ikke mistet noen tenner ennå, noe han synes er litt kjedelig. De fleste i klassen har vel mistet minst en tann, og de fleste har vel fått nye også.

Søstera på 4,5 snakker masse om tannfelling for tiden, og hvis hun nå mister tenner før storebror, tenker jeg det blir en fornærmet gutt i heimen!

thuva1365380402

Det med sutt kan ha noe å si, ja., Hun er den av de tre som har vært ivrigst suttebruker, og vil gjerne bruke den hele tiden. Jeg prøver å legge den vekk i perioder, og så lenge hun holder på med noe, er det stort sett greit, men hun putter den inn igjen hvis hun finner den! Tror ikke hun bruker så mye sutt i barnehagen.

Men det blir vanskelig å slutte helt med den! Kanskje til sommeren?

Ja, jeg tror nok smokken har hatt litt å si på at han har vært litt treig til å prate.

Jeg grudde meg helt forferdelig til å slutte med denne smokken. For jeg hadde hørt andre som hadde gjort det, og der hadde det vært hyling i 14 dager. Men så ble jeg så drittlei at han var så avhengig, at jeg bare bråbestemte meg en formiddag. Sluttet samme dag, og det gikk helt utrolig. Han gråt ca. 1 time, og etter det var det ikke noe spørsmål om den. Men vi har ikke sluttet med den om natta ennå. Da bruker han den fortsatt. Men den ligger alltid i senga, og han får ikke lov til å ta den ut av senga. Det funker veldig greit.

Vi har fått beskjed om å slappe av... og snuppa vår er over 2år...

Helsesøster er rolig

Barnehagen er rolig

Vi er rolig....( på utsiden ihvertfall..)

Hun har stor språkforståelse,hører tilsynelatende veldig godt og klarer å gjøre seg bra forstått, men jeg klarer ikke la vær å sammenligne med storesøsken og andre på samme alder !

Hun var motorisk veldig tidlig, men fikk tenner seint og bruker smokk (kun til soving og "akutt trøst"- hvis dette skulle være noe forklaring..

Får ha is i magen og håpe det løsner snart. Skal ikke til språktest før i mai.

Det er mange på nesten to år som ikke snakker noe særlig. Forståelsen er det viktigste i den alderen. Jeg har hatt to som var relativt verbale, og dermed har jeg sett store forskjeller når vi var sammen med andre jevnaldrende - uten at det var noe spesielt med noen av dem.

Det er lurt å oppmuntre henne til å forklare deg med ord hva hun vil, selv om du forstår det, når anledningen byr seg. Og pass på at ikke søsknene overtar for mye, slik at hun "slipper". Ellers høres det ut til at dere stimulerer helt greit.

Det er nok lurt at smokken får fast tilholdssted, f.eks. i senga (og evt. bilen / vogna hvis det trengs) snart. Kanskje kan dere få det til fra 2-årsdagen, det er passe forberedelsestid. Jeg vet ikke om den egentlig har så mye å si for språket, men hvis hun snakker utydelig OG bruker smokk når hun begynner å bli "stor", blir du lett fordømt av forståsegpåere.

Annonse

SLik var poden og. I påsken før han fyllte to (han har bursdag i mai) sa han veldig få ord. Men så - et par uker senere, snakket han plutselig i ett sett! I setninger og det hele. Det virket som om han plutselig forsto at "det er jo bare å prate"....

Tulla vår (nettopp fylt to) snakker nærmest som en voksen, hun begynte å snakke tidlig og har et imponerende ordforråd....på grensen til komisk når en så liten unge kommer med de mest utrolige utsagn og setninger :o)

Storebroren derimot begynte ikkeå snakke før han var rundt to år, da løsna det for han...

Så det er store variasjoner her, tror det er veldig vanlig at to-åringer ikke snakker så mye, men det kommer gjerne før de blir tre år.

Hilsen

Gjest mamma 24-7

På et kurs om utviklingsforstyrrelser jeg var på nylig, ble det sagt at dersom barn ikke hadde begynt å utvikle kommunikativt språk ved 2,5 år var det grunn til bekymring. Man kan ha dårlig uttale selv om språket er kommunikativt, det betyr som regel ikke så mye.

Så jeg ville tatt det med ro en stund til, det kommer som regel på plass før den tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...