Gå til innhold

Fortrinnsrett i barnehager for syke unger

Anbefalte innlegg

Gjest Laserjet

Barn som har en form for sykdom har jo fortrinnsrett på plass i barnehage. Jeg forstår godt at relativt sterkt funksjonshemmede/psykisk utviklingshemmede har denne retten, da det jo er viktig og bra at de integreres med andre barn etc.

Men jeg har fått med meg at barn som "bare" har eksem, allergi eller astma også har denne retten. (skriver "bare" i hermetegn fordi jeg vet at det finnes grader av f. eks. astma, og at mange astmatikere kan være veldig syke). Men i tilfeller jeg kjenner til er ikke barna veldig sterkt plaget, men har likevel gått foran andre når det gjelder å få plass.

Hvorfor skal en med eksem ha rett til barnehageplasse foran andre?

Dette er altså bare et spørsmål for å prøve å forstå, så ingen vits i å komme med spydigheter eller kjefting.

Fortsetter under...

Gjest Laserjet

Poden har en livstruende hjertefeil (han er "frisk" nå da) og han ble prioritert i barnehagen på grunn av at han muligens ville trenge fysiske tilrettelegginger og mer enn det vi foreldre kunne gi ham hjemme.

Ok, så det er med tanke på hva som kan komme til å skje. Bedre føre var-prinsippet?

Men ok, hjertefeil kan jo være alvorlig, så det forstår jeg. Hvor alvorlig kan eksem eller lett allergi bli?

Jeg mener å ha hørt at barn med astma og eksem krever en del ekstra oppfølging (smøring, medisiner), og at det derfor kan være vanskelig å få tak i dagmamma som er villig til å ta denne ekstrabelastningen.

Men det skurrer litt, for jeg trodde ikke barnehagekontorene forholdt seg til at dagmammaer i det hele tatt finnes. Det er enten barnehage eller hjemme.

Gjest skalblitrebarnsmor

Det varierer vel avhengig av graden av allergi, osv.

Men det kan være behov for såpass mye forhåndsregler (spesial mat, spesiell forberedelse)), behandling (smøring, medisinering) at det er mulig å få prioritering ifb søknad om barnehageplass.

Annonse

Begge våre barn har cøliaki og er helt avhengige av at maten deres er glutenfri. Det krever en god del ekstra av barnehagepersonalet ettersom det er utrolig mye mat som inneholder gluten/hvetemel som man ikke en gang tenker over, samt at deres brød ikke må ligge i samme kurv som vanlig brød, ingen smuler fra vanlig brød i smøret, egen leverpostei (Stabburets gule, runde inneholder feks mel) etc etc.

Vi søkte om prioritet og fikk hånlig latter som tilbakemelding. Jeg kan akseptere at det er andre barn som har mye alvorligere lidelser enn våre som bør prioriteres før dem, men når jeg hører om enkelte av grunnene folk får prioritet på må jeg innrømme at jeg blir ganske forbanna noen ganger. Svigermor jobber i bhg, og har fortalt noen historier nemlig (selvsagt uten å nevne noen navn)

Vi var heldige, og fikk plass på ren flaks i den populære kommunale bhg rett over veien til storesøster (i 2001). De som fikk plass i denne bhg i høst var uten unntak kun barn med en eller annen prioritet. Da er det vel noe galt et sted??

Gjest labolina

Vi hadde en dagmamma vi var veldig fornøyd med, men de hadde mange forskjellige dyr (hund, katt, kanin, sauer, geit ++) og da vi fikk påvist at barnet vårt var allergisk mot hund og katt hadde vi ikke noe særlig valg, og var veldig glad for å gå foran i barnehagekøen.

Det der kan være en kompleks vurdering , kanskje barnehge inngår som ett avlastningstiltak til foreldrene . Selv med lett eksem , kan det være en stor belastning for familien , av årsaker som hverken vi , eller noens barnehageansatts svigermor er klar over .

Praksis og grunnlag er nok noe ulikt fra plass til plass , trolig avhenger litt av totalantall plasser i kommunen .

Det er forskjellige forhold som gir rett til prioritering ved opptak, enten det er alene eller sammen med andre faktorer. Har man et sykt barn (f.eks. eksem, astma) OG er aleneforsørger OG fremmedspråklig bakgrunn OG arbeidsledig el.l. så blir familens totale situasjon tillagt vekt. Om man "bare" har en av delene, er det neppe grunn nok i seg selv til å bli rangert særlig mye høyere på lista.

Den gangen jeg søkte om kommunal barnehageplass kunne jeg kun krysse av på "aleneforsørger". Vi ble ikke en gang vurdert...

Ok, så det er med tanke på hva som kan komme til å skje. Bedre føre var-prinsippet?

Men ok, hjertefeil kan jo være alvorlig, så det forstår jeg. Hvor alvorlig kan eksem eller lett allergi bli?

Dersom barnet er mye plaget kan det prioriteres for å lette hverdagen for familien.

Dette høres rart ut. Jeg har en sønn med atopisk eksem, men det falt meg aldri inn at han skulle ha noen fordel fremfor andre barn.

Men jeg prøvde meg med minstemor som er sterkt prematur. Men det gikk ikke gitt.

Hos oss kom en som var 5 uker prematur inn pga dette. Synes det er helt sykt. Ingenting galt med barnet - vet det for det er venner av oss.

Annonse

Gjest KariKruskakli

Hos oss kom en som var 5 uker prematur inn pga dette. Synes det er helt sykt. Ingenting galt med barnet - vet det for det er venner av oss.

Min jente var født 8,5 uker for tidlig og var 1 kilo.

Hun var både prematur og dysmatur.

Her har det nok vært store forskjeller fra kommune til kommune om hvilke barn som antas å ha så nedsatt funksjonshemming at de gis prioritet i barnehage. Med den nye barnehageloven fra i år skal det foretas sakkyndig vurdering av barn med nedsatt funksjonsevne. Med dette blir det kanskje større likheter mellom kommunene.

Gjest blomsterløk

Dette høres rart ut. Jeg har en sønn med atopisk eksem, men det falt meg aldri inn at han skulle ha noen fordel fremfor andre barn.

Men jeg prøvde meg med minstemor som er sterkt prematur. Men det gikk ikke gitt.

Vi har en gutt med sterk astma.

Vi søkte barnehageplass, men skrev da ikke noe om astma. Tenkte igrunn ikke tanken engan.

Men når vi fikk avslag, så klaget vi på avslaget. Og fikk med at han var til tider sterkt plaget av astma.

Vi fikk svar fra kommunen om at saken skulle tas opp, men at de ikke regnet med at vi ville få plass allikevel.

Men 2-3 uker gikk, og så dumpet brevet ned i postkassa. Og jammen hadde vi ikke fått plass.

Men må også få med at det var barnelegen vi går til kontroll hos som mente vi skulle klage på avslaget, og få med at han var astmasyk.

Personalet bruker til tider mye tid på medisinering av han.

Før vi fikk barnehageplass (kommunal) gikk han i en liten familiebarnehage. Og hun som drev den 'glemte' alltid å gi han medisin. Så vi var strålende fornøyd når vi fikk kommunal barnehageplass.

Gjest KariKruskakli

Vi har en gutt med sterk astma.

Vi søkte barnehageplass, men skrev da ikke noe om astma. Tenkte igrunn ikke tanken engan.

Men når vi fikk avslag, så klaget vi på avslaget. Og fikk med at han var til tider sterkt plaget av astma.

Vi fikk svar fra kommunen om at saken skulle tas opp, men at de ikke regnet med at vi ville få plass allikevel.

Men 2-3 uker gikk, og så dumpet brevet ned i postkassa. Og jammen hadde vi ikke fått plass.

Men må også få med at det var barnelegen vi går til kontroll hos som mente vi skulle klage på avslaget, og få med at han var astmasyk.

Personalet bruker til tider mye tid på medisinering av han.

Før vi fikk barnehageplass (kommunal) gikk han i en liten familiebarnehage. Og hun som drev den 'glemte' alltid å gi han medisin. Så vi var strålende fornøyd når vi fikk kommunal barnehageplass.

Vår sønn fikk ikke diagnosen immunsvikt før han var 11, selv om han har hatt den hele livet.

I bhg vår er det mange barn spesille behov alt fra foreldrenes situasjon, aleneforeldre, sterkt astma syke, foreldre med psykiske lidelser, autister og andre "syndrombarn", hjertebarn, premature barn barn med atfersvanker og barn av "utenlandsk opprinnelse". Selvom ikke alle barna har problemer, så er det mange barn som får prioritert plass pga foreldrenes helse. Jeg syns systemet er bra jeg, det er faktisk ikke sånn at det er "hvem-som-helst" som får bhg plass på spesielle vilkår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...