Gå til innhold

Sukk, dårlig mamma (klær)

Anbefalte innlegg

Jepp, jeg er en dårlig mamma når det gjelder å kle på barna. Og de er "dårlige unger"! De nekter å ha på ullsokker (fine og tynne) i skolene, nekter å ta på seg ullbukse/fleecebukse under dressen, og vil ha på seg sen fineste lua, som ofte ikke er særlig varm. Desuten er det alltid noe "galt og ekkelt" med vottene, eller gensern krøller seg, de vil helst gå uten tjukk genser under dressen osv.

jeg leser om andre her som kler barna i ull fra topp til tå (er det mulig? Her protesterer de mot fleece!).

så nå har jeg gitt opp. Lar ungene som er 4 og snart 7 nesten bestemme selv. Men jeg passer på at det er nok klær i barnehagen og skolen. I dag, på vei til skolen i drittvær (snøkav) ble plutselig jentungen kald (så rart! Bare en tynn genser under dressen). Jeg dro opp en deilig varm fleecegenser fra sekken, hun var kjempetakknemlig, ja.

Fatter ikke at de ikke skjønner sitt eget beste? Men nå orker jeg ikke mase på dem mer, de får bare bli kalde, da!

så får heller jeg værer en dårlig or på det punktet.

Utrolig at de "aldri" er syke...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217700-sukk-d%C3%A5rlig-mamma-kl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"jeg leser om andre her som kler barna i ull fra topp til tå (er det mulig? Her protesterer de mot fleece!)."

Jeg får si som i en historie fra Leirfall: "Det e' rart med det når en hi oppdradd dæm sjøl!", og har man hatt på barna ullundertøy siden tidenes morgen, så fortsetter de gjerne å like det.

Min sønn er ihvertfall ikke i tvil om hva han vil ha på seg! :-)

Men ikke gå rundt og ha dårlig samvittighet.

Barn får gjerne sine "favorittluer", og det er bare flaks her i gården at favorittlua er god og varm! ;-)

hehe - min farmor hadde tre gutter som fikk gjøre stort sett som de ville. Hennes filosofi var at om de ville fryse på hodet/hender, så fikk de heller ha det så godt - så kom de vel til fornuft etterhvert - og det gjorde de stort sett også. Det ble folk av dem også. Jeg ville fortsatt som jeg hadde gjort til nå om jeg var deg. Pass på at de har varmt tøy tilgjengelig, så kler de på seg om de fryser.

"jeg leser om andre her som kler barna i ull fra topp til tå (er det mulig? Her protesterer de mot fleece!)."

Jeg får si som i en historie fra Leirfall: "Det e' rart med det når en hi oppdradd dæm sjøl!", og har man hatt på barna ullundertøy siden tidenes morgen, så fortsetter de gjerne å like det.

Min sønn er ihvertfall ikke i tvil om hva han vil ha på seg! :-)

Men ikke gå rundt og ha dårlig samvittighet.

Barn får gjerne sine "favorittluer", og det er bare flaks her i gården at favorittlua er god og varm! ;-)

Jeg vet ikke helt om jeg tror på det du sier der :)

Mine har begge vært kledd i ullundertøy, ullgenserne osv frem til de var ca. 2,5 år. DA begynte protestene! Nå er det galt bare gensern er littegrann tjukk. Dessuten er det galt hvis gensern har mansjetter ved håndleddet, samt en del annet som ikke går.

hehe - min farmor hadde tre gutter som fikk gjøre stort sett som de ville. Hennes filosofi var at om de ville fryse på hodet/hender, så fikk de heller ha det så godt - så kom de vel til fornuft etterhvert - og det gjorde de stort sett også. Det ble folk av dem også. Jeg ville fortsatt som jeg hadde gjort til nå om jeg var deg. Pass på at de har varmt tøy tilgjengelig, så kler de på seg om de fryser.

Jeg er vel nesten som farmoren, jeg da.

Jeg føler meg bare ikke så bra når andre foreldre kikker på jenta mi og påpeker at hun er vel litt tynnkledd og åpen i halsen (hun får hetta av høy hals/skjerf og tett jakke i halsen)...

Ser de andre ungene som går mye mer fornuftig kledd....

Godtar de ullundertøy? F.eks rosa eller knallrosa fra tom&trine? Jeg synes i alle fall det er veldig OK å vite at ungene i alle fall har ull innerst. Heldigvis godtar alle mine tre ullundertøy (tynn ullgenser/body og strømpebukse). Hva de har over, er hip som happ for min del. De bruker ofte hjemmestrikka ullbukse/genser (farmora strikker, ikke jeg :-), men kan godt ha vanlig fleece eller bomullsbukse/genser under dressen. Har etterhvert skjønt at når ungene er såpass store at de ikke sitter hele tida de er ute, så trenger de ikke så mye under dressen, så dersom poden insisterer på at det er varmt nok med undertøy og bomullsbukser/genser - så velger jeg å tro han.

Når det gjelder luer, så har vi måttet innføre tvang på han i midten, etter gjentatte ørebetennelser (yndlingslua var ikke vindtett, og det tålte han ikke, tydeligvis).

Annonse

Mine har begge vært kledd i ullundertøy, ullgenserne osv frem til de var ca. 2,5 år. DA begynte protestene! Nå er det galt bare gensern er littegrann tjukk. Dessuten er det galt hvis gensern har mansjetter ved håndleddet, samt en del annet som ikke går.

OK, he he, da har jeg hatt flaks også på ullundertøyet, da! ;-)

Godtar de ullundertøy? F.eks rosa eller knallrosa fra tom&trine? Jeg synes i alle fall det er veldig OK å vite at ungene i alle fall har ull innerst. Heldigvis godtar alle mine tre ullundertøy (tynn ullgenser/body og strømpebukse). Hva de har over, er hip som happ for min del. De bruker ofte hjemmestrikka ullbukse/genser (farmora strikker, ikke jeg :-), men kan godt ha vanlig fleece eller bomullsbukse/genser under dressen. Har etterhvert skjønt at når ungene er såpass store at de ikke sitter hele tida de er ute, så trenger de ikke så mye under dressen, så dersom poden insisterer på at det er varmt nok med undertøy og bomullsbukser/genser - så velger jeg å tro han.

Når det gjelder luer, så har vi måttet innføre tvang på han i midten, etter gjentatte ørebetennelser (yndlingslua var ikke vindtett, og det tålte han ikke, tydeligvis).

nei, de godtar definitivt IKKE ullundertøy. Jeg var optimistisk i høst, og kjøpte fint ullundertøy til dem, men de har ikke brukt det en dag!

Frem til de var ca 2,5 år brukte de ull fra innerst til ytterst, men nå er det full stopp.

Og ikke vil de ha tjukk genser, ikke ullsokker i skisko engang (selv om skiskoene er iskalde)...

Mine får ofte være med å bestemme hva de skal ha på seg, bortsett fra turdagen som klassene har en fast dag i uka. Da er de godt kledt, i tillegg til at jeg har ekstra sokker i sekken.

Jeg husker jeg skjemtes sånn en gang jeg selv gikk på barneskolen. Jeg var så utrolig pakket med klær, såvidt en kunne se fjeset mitt i alt tøyet. Så kommer en og spør "Si meg, er mordi redd du skal fryse?" Unger kan være nådeløse ;-) Føltes sånn.

nei, de godtar definitivt IKKE ullundertøy. Jeg var optimistisk i høst, og kjøpte fint ullundertøy til dem, men de har ikke brukt det en dag!

Frem til de var ca 2,5 år brukte de ull fra innerst til ytterst, men nå er det full stopp.

Og ikke vil de ha tjukk genser, ikke ullsokker i skisko engang (selv om skiskoene er iskalde)...

Godtar de ikke, så godtar de ikke. Kanskje de vil synes at sportsundertøy i OK farger var greit? (klør ikke, i alle fall :-)

Nei, så lenge ungene har det godt og ikke gir uttrykk for å være kalde, eller plages av hyppige infeksjoner (øre/hals/urinveiene) - så skal du bare slappe av og kle dem etter beste evne :-)

Mine barn går i ull fra topp til tå hele vinteren (nesten ihvertfall). Det er ikke alltid de er enige, fordi de får brukt den nye rosa bomullsstrømpebuksa for lite. Avtalen er at de får skifte på seg slike klær når de kommer hjem dersom de ønsker.

Grunnen til at jeg krever ull er at de faktisk skal trives med å være ute (og unger som fryser synes ikke det er arti å være ute).

Min 6-åring kommenterte forresten en klassevenninne (som visstnok aldri hadde med seg nødvendige uteklær, enten manglet hun lue, votter, boblebuksa osv), og selv 6-åringen min skjønner at uten votter er det ikke moro med snø...

Slapp av!

Unger er forskjellige.

jeg har en som ELSKER ull, og vil ha ulltøy fra topp til tå,- hele døgnet. Så har jeg en som aldri kler på seg, som bestandig har HATET skjerf o.l, og som er så varmblodig at han nesten kakker hull i isen for å bade.

jeg gjør som deg,- sørger for at det er varmt tøy tilgjengelig dersom det skulle være behov for det. Har ingen hensikt å tvinge på ungene tøy de føler de ikke trenger.

Ungene til søstra mi har til dags dato aldri hatt på seg et ullplagg (eldste er 10 år). Dette fordi søstra mi hater ull selv, syns det klør, derfor vil hun heller ikke bruke det på barna sine. De barna er vel hverken mer eller mindre syke enn andre, tror jeg.

Ungen min bruker en blanding av både bomull og ull og fleece. Er alle ullklærne til vask, bruker jeg bomull innerst. Stort sett bruker jeg ull kun på de kaldeste dagene. Har aldri opplevd at ungen har vært kald. Er altså ingen fanatisk ullbruker jeg heller!

Det går nok bra med ungene dine også! :o)

Annonse

Gjest Elextra

Akkurat var det med min eldstemann også. Han gikk i ullundertøy til han var rundt to år, da begynte protestene, og nå påstår han at 90% av klærne klør.

Gjest Elextra

Gutten min er også "allergisk" mot ull, ullundertøy er umulig, har til og med kjøpt silke/ullblanding til ham, men han påstår det klør. Nekter å ha tykke ullgensere utenpå andre gensere.

For oss har løsningen vært fleece, selv om jeg heller skulle sett det var ull. Det godtar han.

Jeg orker selv ikke å ha ull rett på kroppen, klarer derfor ikke tvinge ham.

Ungene mine bruker ikke ull-undertøy - men har ikke opplevd at de er kalle på kroppen heller ;-)

De få gangene de har på seg ull-undertøy (pleier ta det på de hvis jeg vet de har lange utedager i barnehagen) er de knallvarme når jeg henter de ettersom de da kanskje har vært inne noen timer. Men de har for det meste alltid fleece-dress under den vanlige dressen.

Har også sluttet å krangle med eldste frøken (som er veldig varm av seg) og heller kommet til enighet om at hun sier ifra hvis hun blir kall.

Gjest katten kathinka

Mine barn går i ull fra topp til tå hele vinteren (nesten ihvertfall). Det er ikke alltid de er enige, fordi de får brukt den nye rosa bomullsstrømpebuksa for lite. Avtalen er at de får skifte på seg slike klær når de kommer hjem dersom de ønsker.

Grunnen til at jeg krever ull er at de faktisk skal trives med å være ute (og unger som fryser synes ikke det er arti å være ute).

Min 6-åring kommenterte forresten en klassevenninne (som visstnok aldri hadde med seg nødvendige uteklær, enten manglet hun lue, votter, boblebuksa osv), og selv 6-åringen min skjønner at uten votter er det ikke moro med snø...

Faktisk et veldig viktig poeng, unger som ikke er skikkelig kledd liker ikke å være ute. Og det forstår jeg godt for å fryse er det værste som finnes.

Har et par nabounger som alllltid maser om at de vil inn, og de er uten unntak dårlig kledd.

Jeg slipper dem ikke ut uten at de er forsvarlig kledd! Aldri i verden om jeg hadde latt dem få gå med bare tynn genser under dressen nå! Jeg var dagmamma for en gutt som hadde fått lov til å bestemme slikt, og det var et lite he*****. Moren lot ham gå uten strømpebukse om vinteren, og uten regnbukse når det regnet. Men ikke hos meg, gitt.

• 2 uker senere...

Jeg har tre barn i alderen 6, 9 og 12 år. Ingen av dem har brukt stilongs eller tjukk genser siden de satt i vogn. De har gode dresser, goretex-sko,lue og votter. De er alltid i aktivitet og blir ikke kalde. Dessuten så er de heller aldri syke. Når jeg skal ut å jobbe/leke har ikke jeg heller på meg lag på lag. Har ungene på seg for mye, blir de passive og dermed kalde. Det er nå min erfaring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...