Gå til innhold

fosterhjem....inntektskilde?

Anbefalte innlegg

Gjest sint idag

hørte noe som gjorde meg ganske "pissed off" idag. et par med 3 egenfødte ville bli fosterhjem fordi det " er en god del penger å tjene på det"

Nå er ikke vi fosterhjem, men synes at dette er helt vanvittig. Spekulerer virkelig folk i sånne ting...er det derfor enkelte - jeg sier ikke alle- er fosterhjem? Tenkes det ikke på barna i det hele tatt? Hva menes med "en god del å tjene på det"? Kanskje det er på tide at satsene en får for å være fosterhjem blir justert?

Kanskje jeg støter mange nå..er ikke meningen det. men er det noen som føler seg truffet.....?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217749-fosterhjeminntektskilde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest er fostermor

Ja, man får en godtgjøring for å være fosterhjem. Dette kan man ikke leve av!

Man får også en utgiftsdekning som skal dekke klær, strøm og slikt.

Denne linken viser hvos mye man tjener på dette: http://www.fosterhjemsforening.no/default.asp?id=satser

Men - de som passer barn i barnehage får jo også lønn for det.

De som er avlastere og støttekontakter får lønn.

Lærere får lønn.

De i barnevernet får lønn.

I alle tilfeller får vi håpe at de velger å jobbe med barn også fordi de liker barn.

Hvordan vi enn snur og vender på det jobber vi fordi vi tjener penger på det.

Klart at det er penger i dette. De fleste her inne er pengesterke, og får til det mest utrolige.

Ja det er en høy timebetaling for å være fosterforeldre,

Summen del på 24t gange antall døgn i månden er nok til å bli pengesterk...av.

Det er ikke for pengene skyld at familier blir fosterforeldre, men fordi de føler at de har ett overskudd til å være det.

Desverre så er det nå veldig få som har anledning til å bli det, pga av at jobbsituasjonen de befinner seg i, krever dem for mye energi.Pluss at det er umulig å for de fleste å gå ned i inntekt, det er blitt dyrt å leve å bo , Hjemmeværende er det jo ikke mange igjen av ,de fleste er i jobb å har nok med det.

Annonse

Bortsett fra at dette er et forum for adopsjon, så synes jeg da at det er rimelig at folk som gjør en jobb for barnevernet, får dekket sine utgifter og en viss betaling for arbeidet.

men hvis man tror at dette er en god inntektskilde, har man nok ikke satt seg inn i sakene. Sikkert et uttalelse basert på hva man har hørt og tror.

Men et slikt viktig arbeid skal vel ikke baseres på veldedighet heller.

hilsen en som ikke er fostermor, så jeg føler meg ikke truffet.

Gjest sint idag...blid igjen nå

syns selvfølgelig ikke at fosterhjem skalgjøre det gratis.

Var bare måten det ble sagt på, var liksom ikke for å hjelpe/ta vare på et barn, det var for å få mynt i kassa. er grunnen KUN penger så synes jeg fortsatt det er helt på trynet. men ser nå at det er jo ingenting å bli rik av, så forhåpentligvis ligger det andre ting bak også!!

Jeg synes forøvrig at de som er fosterhjem gjør en strålende jobb og selvfølgelig skal ha betaling for det! Var greit å få oppklart div ting syns jeg. Tusen takk for all info.

Det er greit å få tatt ut frustrasjon etter å ha hørt en dum uttalelse, men det er enkelt å sjekke hav en får i godtgjøring for å være fosterforeldre.

Etter min mening er betalingen alt for dårlig, og alternativet for barna, som er barnehjem, er ofte en dårligere løsning enn et hjem.

Massiv satsing på fosterhjem, med god opplæring/utdannelse, samt bedre godtgjøring, ville kunne redde mange barneskjebner fra en tapt barndom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...