Gå til innhold

Hva gjør dere etter jobb og barnehage?

Anbefalte innlegg

Hvor mye får dere gjort på ettermiddagene sammen med barna? Leker dere med barna? middag? Hvordan får dere tid til alt? Tenker først og fremst på lek,kos, middag, kveldsmat osv osv.

Så hvordan ser en "normal" ettermiddag ut hos dere?

Her er det sånn at vi og gutta som oftest er hjemme 1615-1645. (gutta er 2 og 4 år).

Inn døra og lager middag eller så leker vi sammen og hopper over middagen. Gutta vil alltid ha kveldsmat ca 1745. Forstår ikke hvorfor for av og til er vi nettopp ferdig med middagen, de spiser godt men kveldsmat skal de ha likevel.

Kos, kveldsrituale og så er det som regel i seng 1815. Ja jeg vet det er veldig tidlig, men de er så trøtte da. Skulle ønske de kunne være oppe lenger slik at vi hadde mer tid på kvelden. Men da blir det bare mas og grinete barn.

Kan jo nevne at tredje hver dag slutter jeg kl 1300 og da ser ettermiddagene helt andeledes ut!

Fortsetter under...

De dagene jentene er i barnehagen (tre dager i uka) kommer vi hjem litt over halv fem. Mandag og fredag lager vi da som regel en enkel midag, og spiser middag en gang mellom fem og halv seks. Torsdag synger de to eldste i kor klokka fem, så da går vi på koret først, og tar middag seint, etter barne-tv. Kveldsma vil de ha mellom 19 og 1930, nesten uansett hvor seint vi har spist middag.

Det blir ikke mye leking og lesing og aktiviteter disse tre dagene. Av og til leser vi litt rett etter barne-tv. De legger seg ca klokka 20, alle tre (snart 2, 4,5 og snart 7).

Tirsdag og onsdag har jeg fri og jentene er hjemme. Da koser vi oss som regel, er mye ute og leser og jeg prøver å leke litt med dem. Er ikke så flink til det. Har tidligere bakt en del med dem, men lite nå etter jul. Må komme i gang med det igjen!

Mine barn er litt større enn dine, men så er vi hjemme litt senere også da. To dager i uka er det kjøring til og fra idrettsaktivitet. Det sier seg selv at da blir det liten tid til mer enn lekser og mat utover det. De andre dagene i uka blir det litt mer forseggjort middag, og så gjøres lekser. Deretter kommer gjerne noen på besøk som de leker med. Det er sengetid for den yngste kl. 20.30 og for den eldste kl 21.00- 21.30

Jeg leker ikke stort med dem. De leker selv.

Oops, klokka er 20.30, nå må jeg gå og legge minstemann :)

Vi har det en smule mer komplisert, skal vi se:

Mandag: jeg jobber fra 08 om morgenen til enten 18:30 eller 21:30. Pappaen henter ungene, lager middag til ca kl 17, barnetv, kveldsmat og legging. Ungene er i seng ca 20.

Tirsdag: Jeg og lillesøster har fridag. Vi tar en tur på ski, på kafè eller noe anna. Henter storebror på SFO mellom 15 og 16. Middag ca 16, så er vi på folkemusikkgruppe kl. 18-18:45. Storebror og pappaen er ofte på ski mens vi er på Kulturskolen. Kveldsmat ca 19:30. Ungene er i seng ca 20.

Onsdag: Jeg jobber til ca 15:00. Handler og henter unger, storebror er ofte med en kompis hjem, for de har "Gøy i Gymsalen" for 1. klasse fra 17-18, og det rekker ikke jeg eller pappaen. Middag ca 16. Jeg drar på jobb 17:45. Storebror kommer hjem ca 18:00. Kveldsmat etter barnetv, ungene er i seng ca 20, og jeg kommer fra jobb ca 20:30.

Torsdag: Jeg jobber til 16:00, pappaen henter ungene mens jeg sykler hjem. Førstemann hjem lager middag. Spiser ca 17, så drar vi på ski alle 4 hvis vi har lyst. Hjemme ca 19 hvis vi har vært på ski. Ungene er i seng ca 20

Fredag: Jeg jobber til ca 13 hvis det ikke er behov for mer. henter unger på SFO og bhg ca 15:30. Middag ca 16, drar på ski hvis vi ikke gjorde det på torsdag, evt tar det med ro hjemme.

Lørdag: på ski, besøk til oldemor, bytur eller bare hjemmekos (jeg jobber noen lørdager i året)

Søndag: Hver 14 dag er vi i svømmehallen, eller vi er på ski, ellers som lørdag...

Ungene er 4 og 6 år gamle. det hender et par ganger i uka at storebror er hjemme hos en kompis eller har besøk av en kompis. denne uka har snøhulebygging vært den store ettermiddagbeskjeftigelsen hos oss.

De dagene lillesøster er i barnehagen og storesøster på skolen henter jeg dem stort sett rundt kl. 15.

Da jeg jobbet hentet jeg kl. 15.30.

Så var det å komme hjem og lage middag. Jentene gjør lekser, tegner eller leker mens jeg lager middag. Så hjelper de til med å dekke bordet.

Etter middag vil de gjerne spille litt playstation eller data - og det får de lov til. Jeg er gjerne med hvis det passer seg slik.

Vi spiser kveldsmat mens vi ser på barne-tv. Og så er det litt kos og legging ca. kl. 19. De er i seng rundt 19.30.

Da er det i gang med legging av lillebror, og han er stort sett i seng rundt 20-20.30.

Og så er det litt tid for mor. Den tilbringes gjerne på DOL eller foran TV'n...

Annonse

Vi har det en smule mer komplisert, skal vi se:

Mandag: jeg jobber fra 08 om morgenen til enten 18:30 eller 21:30. Pappaen henter ungene, lager middag til ca kl 17, barnetv, kveldsmat og legging. Ungene er i seng ca 20.

Tirsdag: Jeg og lillesøster har fridag. Vi tar en tur på ski, på kafè eller noe anna. Henter storebror på SFO mellom 15 og 16. Middag ca 16, så er vi på folkemusikkgruppe kl. 18-18:45. Storebror og pappaen er ofte på ski mens vi er på Kulturskolen. Kveldsmat ca 19:30. Ungene er i seng ca 20.

Onsdag: Jeg jobber til ca 15:00. Handler og henter unger, storebror er ofte med en kompis hjem, for de har "Gøy i Gymsalen" for 1. klasse fra 17-18, og det rekker ikke jeg eller pappaen. Middag ca 16. Jeg drar på jobb 17:45. Storebror kommer hjem ca 18:00. Kveldsmat etter barnetv, ungene er i seng ca 20, og jeg kommer fra jobb ca 20:30.

Torsdag: Jeg jobber til 16:00, pappaen henter ungene mens jeg sykler hjem. Førstemann hjem lager middag. Spiser ca 17, så drar vi på ski alle 4 hvis vi har lyst. Hjemme ca 19 hvis vi har vært på ski. Ungene er i seng ca 20

Fredag: Jeg jobber til ca 13 hvis det ikke er behov for mer. henter unger på SFO og bhg ca 15:30. Middag ca 16, drar på ski hvis vi ikke gjorde det på torsdag, evt tar det med ro hjemme.

Lørdag: på ski, besøk til oldemor, bytur eller bare hjemmekos (jeg jobber noen lørdager i året)

Søndag: Hver 14 dag er vi i svømmehallen, eller vi er på ski, ellers som lørdag...

Ungene er 4 og 6 år gamle. det hender et par ganger i uka at storebror er hjemme hos en kompis eller har besøk av en kompis. denne uka har snøhulebygging vært den store ettermiddagbeskjeftigelsen hos oss.

Jammen går dere mye på ski! Kan dere gå hjemmefra da eller?

Gjest amparro

Jeg jobber turnus så dagene blir jo ikke like. Men vi spiser for det meste middag ca. 17:00 og koser oss ved bordet. Vi merker at snuppa på 4 1/2 storkoser seg da :-) Det er en koselig og viktig stund for oss! Har alltid levende lys og dekker litt pent....

Etter det er det lek og kos med snuppa. Vi leker ikke nødvendigvis med henne, men hun leker rundt oss i stua. Hun ser barne tv sammen med en av oss og så spiser hun kveldsmat. Hun er i seng 19:00 og da leker hun i senga og spiller musikk fram til 19:30.

Jeg jobber turnus så dagene blir jo ikke like. Men vi spiser for det meste middag ca. 17:00 og koser oss ved bordet. Vi merker at snuppa på 4 1/2 storkoser seg da :-) Det er en koselig og viktig stund for oss! Har alltid levende lys og dekker litt pent....

Etter det er det lek og kos med snuppa. Vi leker ikke nødvendigvis med henne, men hun leker rundt oss i stua. Hun ser barne tv sammen med en av oss og så spiser hun kveldsmat. Hun er i seng 19:00 og da leker hun i senga og spiller musikk fram til 19:30.

SÅ koselig det høres ut med lys! Vi kunne godt gjort litt mer ut av den middagen. Her blir det ofte i full fart og trøtte barn og trøtte voksne...

Vi koser oss imidlertid med barne-tv da, hele gjengen, som regel.

Gjest amparro

SÅ koselig det høres ut med lys! Vi kunne godt gjort litt mer ut av den middagen. Her blir det ofte i full fart og trøtte barn og trøtte voksne...

Vi koser oss imidlertid med barne-tv da, hele gjengen, som regel.

Ja, det er koselig og jeg merker at snuppa synes det er helt topp :-)) Noe av det første hun spør om når hun blir hentet i barnehagen er hva vi skal ha til middag...!! Jeg lager ofte middag hun er glad i, så det er vel derfor :-)

Hun forteller mye om sin dag ved bordet og vi voksne har tid til å høre. Det er rett og slett blitt en kosestund - hvem skulle trodd det :-)

Alle er hjemme 16. Jeg har middag ferdig eller lager sammen med barn. Spiser midddag, leker sammen (pusler, leser bøker, tegner, maler, perler, lego), en sjelden gang handler. Fritidsaktivitet dans eller kor 1 gang i uka. Barne-TV eller film, bader, kveldsmat.

Er aldri ute på ettermiddagene i uka. Ute stort sette hele lørdag/søndag.

Hjemme rundt 16.30 (noen ganger litt tidligere) - middag (mens den ene lager middag, er den andre forelderen sammen med ungenekos, lek og leksehjelp.

Middagen er viktig hjemme hos oss - vi sitter sammen og snakker om dagen vår og forteller det vi vil fortelle.

Etter middag er det som regel litt tid til lek før barneTV. Etter barnetv er det i pysjen og spise kveldsmat. De to minste legger seg umiddelbart etter middagen, og vi leser til 2 1/2 åringen på rommet hans. Den som ikke leser til 2 1/2 åringen, leser til seksåringen, som får være oppe litt ekstra. Alle ungene er i seng innen klokken 20.00 på skolekvelder. I helgene kan eldstemann være oppe til rundt klokka 21.00.

Jammen går dere mye på ski! Kan dere gå hjemmefra da eller?

Bor på Kongsberg, og det tar 10 minutter å kjøre opp til slalåmbakken. Vi drar vel opp i snitt 2 ganger i uka, men på litt forskjellige dager, derfor ser det litt ekstremt ut på trykk :-)

Annonse

Henter de så vi er hjemme mellom 15.30 og 16.00, da er middagen nesten klar. Jeg jobber hjemmefra, så da rekker jeg det før jeg henter de. Vi spiser middag, rydder vekk etter oss, leker eller spiller spill inne og om vi er ute kjører vi kjelke, bygger snømann eller noe. Så ser vi på barnetv, spiser kveldsmat mens vi hører på barnetimen eller jeg leser noe for dem. Dusjer, pusser tenner og de legger seg som regel innen kl åtte.

Henter 6-åringen på skolen og er hjemme ca. 16:30. Lager alltid middag og spiser ca. 17. Div. fram til barneTV og div. fram til 19:30. Kveldsmat og i seng kl. 20

Div. inneholder lesing, TV-titting, lekser, besøk til venninner, ute og leker, hjelpe til med husarbeide osv.

Ho har alltid lagt seg kl. 20.

Vi jobber 90% stilling hver - har tidskonto - og hver av oss tar ut 20% permisjon annen hver uke. Dvs. den ene uka jobber jeg 100% og han 80%, og motsatt neste uke.

Den som jobber 80% slutter kl. 14.15-14.30 på jobb. Henter ungene hos hhv. dagmamma og bhg. Og lager middag når de kommer hjem. Det er også den som jobber 80% som leverer ungene på morgenen - og da klarer denne å være på jobb mellom kl. 08.00-08.15.

Den som jobber 100% prøver å begynne på jobb mellom kl. 07.00-07.15, for da kan man avslutte tilsvarende tildligere på ettermiddagen. Storsett greier vi å ordne det sånn at vi er ferdig senest kl. 15.30 på jobb. (Vanlig arbeidstid er 08.00-15.45 for mannen og 08.00-16.00 for meg).

Vi spiser storsett middag en gang mellom kl. 15.30 og 16.00 på hverdagene.

Hver tirsdag er vi på barneturn mellom kl. 17.00 og 17.45.

Annen hver torsdag er vi på svømming fra kl. 16.45 til 18.00.

De torsdagene vi ikke er på svømming er vi på familiesamling (i regi av menigheten). Et tilbud for småbarnsfamilier i området. Familiesamlingene varer fra kl. 16.30-18.00, og der spiser vi bl.a. middag - synger litt - og har formingsaktiviteter.

Mandag og onsdag har vi til fri anvendelse. Ungene leker. Vi baker. Går på besøk. Leker ute (aking/ski). Ser TV. Og ellers alt hva hjertet måtte begjære.

Fredag feirer vi at det er helg. Da spiser vi alltid noe ekstra godt til middag (kosemat), som enten er taco, hjemmelaget pizza, lasagne, ostegratinerte pannekaker, e.l.

Vi startet kveldsstellet rundt kl. 19.00 - og legger ungene mellom kl. 19.30 og 19.45.

Vi syns selv vi har fått til en god organisering av hverdagen. Vi føler at hverdagen både gir tilstrekkelig rom for å gjøre en god jobb på jobben - og for å ha et familieliv på ettermiddagstid.

I helgene reiser vi bort ca. 1 gang pr. mnd. Når vi er hjemme er det som regel familieaktiviteter på programmet. På vinterstid er vi ofte på skiturer både lørdag og søndag.

Legger til at vi har to jenter på hhv. 2 og 4 år.

fra

Vi har også levende lys på bordet ved hvert måltid hjemme.

Vi hadde ikke tenkt over hvor mye sånne rutine betyr, før vi var borte ei helg - og ungene ble passet av storesøster nr. 2 (som Noraførrmannen har fra forrige ekteskap). Når de satt og spiste hadde 4-åringen sagt: "Det er så ukoselig å sitte å spise uten lys på bordet".

Og gjett om storesøstra fikk fart på seg til å tenne lys ;o)

fra

Gjest girasol

Vi er som regel hjemme i 16-tida. Da lager jeg middag mens pappan og knærten finner på et eller annet. Så spiser vi middag fram til ca.17.00, og etterpå leker knærten i stua, av og til leker vi sammen med ham. Så er det barneTV, og etterpå er det enten bad eller lesestund og ta på pysjen. Så er det kveldsmat og tannpuss, og så senga. Da synger vi litt og ber aftenbønn. Knærten er i seng en gang mellom 19 og 19.30.

Knærten har ingen aktiviteter på ukedagene, men det hender rett som det er (gjennomsnittlig en gang i uka) at vi stikker på besøk til besteforeldre eller venner, eller vi får besøk hos oss. I helgene er det selvsagt annerledes. Da bruker vi tida sammen :-)

M.v.h.

Bor på Kongsberg, og det tar 10 minutter å kjøre opp til slalåmbakken. Vi drar vel opp i snitt 2 ganger i uka, men på litt forskjellige dager, derfor ser det litt ekstremt ut på trykk :-)

Åååå - heldiggriser. Men da bor vi bare en halvtime fra hverandre! :-) Og jeg er i Kongsberg hver fredag på babysang!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...