Gå til innhold

Trenger tips for bleieavvenning


Gjest Speedo

Anbefalte innlegg

Gjest Speedo

Vår sønn på 3 år vil absolutt IKKE ha på bleie. Vi har forsøkt noen ganger uten bleie. Det resulterer i at han bæsjer på do/potte og tisser på gulvet (for det meste).

Mange hevder at ungene selv sier fra når de er modne for å slutte med bleie. Jeg er ikke helt sikker på om vår sønn er helt klar, selv om han ikke liker å ha bleien på. I løpet av våren vil vi forsøke å få han tørr. Har dere noen tips om hvordan best få det til? Skal vi la han gå uten bleie og tisse på seg - eller skal vi la han gå med bleie og forsøke å få han til å si fra når han vil tisse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Siren

Ikke lett å gi deg noe godt svar på dette problemet Speedo. Vanligvis er det jo slik at barna vil tisse på do/potte, men forlanger å få bleie på seg når de skal bæsje.

Når din sønn ikke vil ha bleie på seg, må dere enten prøve å overtale ham til å akseptere at han må ha bleie fordi han tisser på seg, eller dere må akseptere å skifte på ham hele tiden.

"Mange hevder at ungene selv sier fra når de er modne for å slutte med bleie." Dette er nok tilfellet hos din sønn også, psykisk har han kommet så langt i utviklingen at han mener han er for stor til å gå med bleie på stumpen. Problemet er vel bare det at han fysisk ikke er helt utviklet ennå til å holde på urinen selv om han føler seg som stor gutt.

Det blir litt frem og tilbake her, men mitt råd vil nok være å la ham gå med bleie dersom han ikke sier i fra at han må tisse. Sier han i fra, bør dere ta av bleien og heller ta sjansen på at det kan komme i buksen. Etterhvert vil han nok da føle hvor ubehagelig det er med våte klær og bli mer oppmerksom og passe på å gå på do oftere selv. I begynnelsen bør dere riktig nok hjelpe ham med å huske at et do besøk kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Speedo Det er ikke så lett å vite hva en skal gjøre når barna ikke vil ha bleie på. Han må føle det ubehagelig å bli våt i klærne. Det er nok lurt å prøve å innføre faste dotider.Start alltid dagen med å gå på toalettet, deretter fordeles 4 - 5 tider videre utover dagen. Avslutt alltid kvelden med dobesøk rett før leggetid.De fleste barn blit tørre i 3 - 4 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

en interissant problemstilling for mange i din situasjon.

Mitt råd til deg er at du lar han få gå uten bleie, spesiellt på dagtid hvis han selv ønsker det. prøv å premiere han når han går på do. f. eks med en is eller noe annet som han er glad i. Det fungerte kjempebra med min yngste, han var litt over 3 år, og det var JEG som ville han skulle slutte med bleie. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort, fant ut at han er utrolig sta...

Men med is som belønning hver gang han gjorde noe på do, gikk det ikke lang tid før han var helt "renslig"

lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...