Gå til innhold

slutte med bleie om natten

Anbefalte innlegg

Min sønn på snart 5 har prøvd og slutte m bleie om natten i lengre tid.Noen ganger greier han det, og noen ganger ikke.Han kan greie det et par dager,men så er det på`n igjen.Han virker motivert,men samtidig er han av den bedagelige typen,ikke så veldig viljesterk.Han får 5 kroner hver natt han er tørr,som han skal spare og kjøpe seg kikkert for når han har klart og slutte helt.Jeg har ikke samvittighet til å kjefte eller bli sur,for da blir han så lei seg.Jeg bare aksepterer det liksom og skifter sengetøy.Han tisser om morgenen virker det som...

Går det for mange dager hvor han tisser i senga,"gir" jeg opp og setter på han bleie noen dager,før vi prøver en ny runde.Er det noe jeg bør gjøre anderledes?Er det uvanlig og bruk bleie om natten når han er såpass "gammel"?

Må legge til at han ikke sluttet m bleie om dagen før han var over 4 år og ett par måneder.

Takk for gode tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217915-slutte-med-bleie-om-natten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en sånn tørn med vår jente nylig. Hun hadde hatt våt bleie stort sett hver morgen, men vi valgte likevel å prøve og slutte siden hun selv ba om det.

De første nettene gikk det dårlig, hun også tisset om morgenen. så fikk hun et par tørre netter før hun tisset igjen. Sånn holdt vi på en stund før vi bestemte oss for å prøve to netter til. Hvis det gikk dårlig da også ville vi gi opp. Vi syntes det var dumt å gi opp i og med at hun selv hadde et sterkt ønske om å få sove med truse.

Det gikk faktisk veldig bra, hun har ikke hatt uhell nå på mellom en og to uker. En natt hørte jeg hun sto opp og gikk på do.

Det kan jo være en vane de har fått, at når bleia er på, da er det bare å slippe det ut. Men så når de er trøtte på natta husker de ikke helt at de har på seg truse. Mi jente var tørr på dagtid i 6 mnd før vi begynte med truse om natta.

Jeg hverken belønnet eller gav henne kritikk mens vi holdt på, men prøvde å oppmuntre henne så godt jeg kunne til å kjenne etter om natten. Det er om og gjøre å ikke ta motet fra barnet. Og den gleden hun føler hver morgen når hun står opp med tørr truse er belønning nok i seg selv :o)

Nei, det er slettes ikke uvanlig å bruke bleier om natten når man er 5 år. Faktisk er det slik at et barn ikke blir karakterisert som sengevæter før etter at barnet har fyldt 6 år, nettopp av den grunn at det frem til denne alderen ansese som helt normalt at barn tisser på seg om natten.

Sønnen din var jo i tillegg litt sent ute med å slutte med dagbleier når han ikke var tørr før etter han var fylt 4 år, og det er jo normalt at mange barn trenger enda lengre tid på å bli tørr også om natten.

Prinsipielt er jeg motstander av belønning for noe så naturlig som det å gå på do, og jeg mener det er motivasjon nok for et barn å klare å holde seg tørr dersom h*n virkelig er motivert for å kunne holde seg tørr. Men så er det jo også et spørsmål om modenhet her da, om forutsetningen for å kunne være tørr er på plass. Sønnen din er tydligvis i en fase der kroppen hans er i ferd med å bli moden, men kanskje enda ikke er fult nok utviklet til at han har kontroll. Hvis det er tilfelle at han ikke har forutsetning for å kunne holde seg tørr hver natt (kan jo også ha noe med hvor tungt han sover å gjøre), så virker en belønning bare mot sin hensikt dersom han blir skuffet hver gang han ikke oppnår belønningen.

Hvordan reagerer han de gangen han får på seg bleie igjen da? Blir han sur eller syns han det er greit liksom?

Ser du skriver at det virker som han tisser på seg om morningen. Hvis dette er tilfellet kan det hende at han tisser i det han er i ferd med å våkne. Da kan det være en ide å passe på at han går på do med en gang dere vekker han, slik at han ikke få muligheten til å ligge å dorme liksom.

Men hvis prosessen med tissingen sliter på både han og dere, tror jeg nesten jeg ville ha fortsatt med bleier på han en stund til, og heller prøvd igjen når han over en lengre periode kan vise til tørre bleier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...