Gå til innhold

Dette med sykt barn dager.......

Gjest Vet ikke helt dette her.........

Anbefalte innlegg

Vet det er pr. kalenderår.

Vil det si at det er 10 dager i året regnet fra januar til desember?

Vil det si at man alltid begynner på nytt med nye 10 dager i januar hvert år, eller er det slik at hvis barnet er sykt første gangen i mars det ene året så gjelder det til mars året etter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217924-dette-med-sykt-barn-dager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her hos oss gjelder det de siste 12 mnd. Altså om du er syk nå i ferbruar, så teller de 12 mnd tilbake.

12 mnd tilbake? Fram mener du vel?

Du skriver "hos oss", men dette er en regel som skal være lik over hele landet, Trygdeetaten som styrer det.

Det er forskjell på å være hjemme med sykt barn og å være syk selv.

Det er kalenderåret som gjelder for barn, og 12 mnd. tilbake for arbeidstakerens del.

"Det er kalenderåret som gjelder for barn, og 12 mnd. tilbake for arbeidstakerens del."

Men hva vil det si i praksis når du sier at det er kalenderåret som gjelder for barn? Vil det si at man starter med 10 nye dager i januar hvert år?

12 mnd tilbake? Fram mener du vel?

Du skriver "hos oss", men dette er en regel som skal være lik over hele landet, Trygdeetaten som styrer det.

Hvis du har vært mye hjemme med sykt barn, så ser de på de 12 siste mnd om du har rett til det. Altså de ser om du har flere sykedager igjen.

Jeg vet ikke om det er likt for alle, skulle tro det.

Annonse

"Det er kalenderåret som gjelder for barn, og 12 mnd. tilbake for arbeidstakerens del."

Men hva vil det si i praksis når du sier at det er kalenderåret som gjelder for barn? Vil det si at man starter med 10 nye dager i januar hvert år?

Ja, det stemmer. Du starter med 10 dager til rådighet hvert år i januar som du kan bruke hjemme med syke barn det året. (Helt uavhengig av hvor mye du var hjemme året før.)

Ja, det stemmer. Du starter med 10 dager til rådighet hvert år i januar som du kan bruke hjemme med syke barn det året. (Helt uavhengig av hvor mye du var hjemme året før.)

Ok, takk, for det var akkurat det jeg lurte på.

Kalenderår vil altså si at man starter 1. januar hvert år med 10 nye dager som man kan bruke fram til desember samme året.

Jeg bare lurte fordi vi brukte mange dager på slutten av 2005 (vannkopper hos begge osv.) og da har vi altså 10 nye dager hver å ta av nå.

Ok, takk, for det var akkurat det jeg lurte på.

Kalenderår vil altså si at man starter 1. januar hvert år med 10 nye dager som man kan bruke fram til desember samme året.

Jeg bare lurte fordi vi brukte mange dager på slutten av 2005 (vannkopper hos begge osv.) og da har vi altså 10 nye dager hver å ta av nå.

Ja, dere har 10 helt nye dager å ta av. Her står det - svart på hvitt :-) (og kalenderår betyr jo at man begynner "på nytt" i januar hvert år):

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykt_mrbarn_ssfamilie

Ja, dere har 10 helt nye dager å ta av. Her står det - svart på hvitt :-) (og kalenderår betyr jo at man begynner "på nytt" i januar hvert år):

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykt_mrbarn_ssfamilie

Det er 10 dager pr. forelder, ikke sant? Altså at jeg har 10 dager for begge barna til sammen og at mannen min har 10 dager for begge barna til sammen?

Takk for at du gidder!

Hmm. Min arbeidsgiver var meeeget bestemt på dette. Får ta en prat med henne ;-) Hun teller 12 mnd tilbake om jeg f eks har syke barn i mai.

Hmm. Min arbeidsgiver var meeeget bestemt på dette. Får ta en prat med henne ;-) Hun teller 12 mnd tilbake om jeg f eks har syke barn i mai.

Det er maaange arbeidsgivere som ikke vet dette.

Bare sjekk www.trygdeetaten.no. Dette er regler som gjelder for alle og arbeidsgiver kan ikke bestemme noe annet.

Annonse

Gjest kanskje mye som er rart hos dere da ...

Her hos oss gjelder det de siste 12 mnd. Altså om du er syk nå i ferbruar, så teller de 12 mnd tilbake.

Da er det ikke mye til arbeidsgiver du har, den er helt på jordet.

10 dager pr forelder januar til desember ved barns sykdom

Egenmeldingen på deg selv gjelder i en 12 mnd.`s periode.

Få arbeidsgiveren til å oppdatere seg.

Er det ikke 10 dager pr. forelder pr. barn? Slik at hvis man har 2 barn vil man tilsammen ha 40 dager?

Nei, 10 dager pr forelder, altså 20 dager pr år totalt samme hvor mange barn du har. Kanskje den øker hvis du har veldig mange barn, det vet jeg ikke, men vi som har to barn 10 dager hver pr år.

Har noen av barna en kronisk sykdom, søkes det til trygdekontoret om ekstradager.

Er det ikke 10 dager pr. forelder pr. barn? Slik at hvis man har 2 barn vil man tilsammen ha 40 dager?

Ånei. Det er klart at har man to barn så blir de syke samtidig må vite. 1 og 2 barn gir 10 dager på hver forelder, 3 barn og flere gir 15 dager hver tror jeg.

Nei, 10 dager pr forelder, altså 20 dager pr år totalt samme hvor mange barn du har. Kanskje den øker hvis du har veldig mange barn, det vet jeg ikke, men vi som har to barn 10 dager hver pr år.

Har noen av barna en kronisk sykdom, søkes det til trygdekontoret om ekstradager.

Så rart da. Det virker jo ganske logisk at noen med to eller flere barn vil ha behov for flere sykt barn-dager enn noen med kun ett barn.

Hvis ikke barna alltid er syke samtidig da...

Men man kan jo håpe og tro at det ikke vil være behov for 10 dager i løpet av et år heller da. 10 dager er jo relativt mye, så sant det ikke er noe spesielt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...