Gjest ikke Nick akkurat nå Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Engelen vår har lært så utrolig masse på disse 2 år og 6 mnd som vi har vært i Norge.. Han fylte 5 år i slutten av november og skal etter planen begynne på skolen til høsten. I samarbeid med bhg så har vi hatt PPT tjenesten til å komme og observere han en time i bhg og i morgen så skal vi på deres kontor for samtale. Han henger litt etter med noe forståelse ifht hva det prates om-- kommunikasjonene skorter noen ganger og han er ikke så konsentrert i det han blir satt til å gjøre når det gjelder førskoleting. Han liker å løpe rundt istedenfor å sitte rolig å gjøre andre ting.. Han liker å sitte å se i bøker,, men å bli satt til å gjøre oppgaver liker han ikke... og blir veldig utolmodig når han ikke får det til... Motorisk så var han ikke så god da han var 2 år og 8 mnd og han hadde ikke språk.. Dette har blitt så mye bedre, men mye lengre bak enn de andre førskolebarna i bhg. Han har nå først begynt å tegne,.. og jeg vet at det ikke er alle som er opptatt av dette.. ba vi han om å tegne en runding så klarte han ikke dette tidligere.. her om dagen imponerte han meg med å tegne et ansikt, øyne, ører hår etc.. Dette har han ikke gjort tidligere.. så det kan virke som om det løsner litt nå.. Han leker best med de som er litt mindre i bhg og han sier at han har bestevenner som er året, og halvannet yngre enn seg.. kanskje han letter kan identifisere seg med de? Tanken min har vært at det må da være bedre at han venter et år med skolestart til han er blitt litt mer moden og klar for å være skolegutt.. Og siden han kom til Norge i 3 års alderen og er født så sent på året så tenkte jeg også at det måtte være lurt å vente... Noen synspunkter?? Noen erfaringer som dere vil dele meg meg.???? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colombiamamma Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Høres ut som han vil ha igjen for å søke utsatt skolestart. Hør på de råd barnehagen og PPT gir. Har hørt om flere som har angret på å ikke ha søkt utsatt skolestart enn de som har angret at de har gjordt det. Det er fordeler og bakdeler med alt. Lurt å sette opp en liste med for og imot punkt og se hvordan dere da kommer ut. Lykke til med valget samme hva det måtte bli! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1610621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Høres ut som han vil ha igjen for å søke utsatt skolestart. Hør på de råd barnehagen og PPT gir. Har hørt om flere som har angret på å ikke ha søkt utsatt skolestart enn de som har angret at de har gjordt det. Det er fordeler og bakdeler med alt. Lurt å sette opp en liste med for og imot punkt og se hvordan dere da kommer ut. Lykke til med valget samme hva det måtte bli! Mitt ene barn hadde utsatt skolestart, et annet hadde det ikke men hadde trengt det. Det vil ikke være dumt å vente et år, de er jo så små når de bare er seks år alikevel. Det barnet som hadde utsatt skole start har hatt mye igjen for det, det tar noen ganger tid å ta igjen det som kan være mistet i startfasen , å fint å få tid til det i roligere former.Det er ofte at de alikevel tillærer seg kunskap på en enklere måte når de ikke må sitte stille å være konsentrert, noe som jo er vanskelig til tider.Det vil ikke synes utad at de er ett år eldere enn resten av klassekameratene, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1610747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Det har vært en del tråder om dette tidligere her, så du kan kanskje prøve å søke de frem og lese hva som har blitt sagt før. Jeg har selv en gutt født i romjula og kommer til å gå for utsatt skolestart til tross for at han ikke henger etter på noen områder. Jeg ønsker å gjøre dette bare fordi jeg har sett hva det kan bety å være yngste gutt i klassa (jobber selv i skolen). Om man er på samme nivå som de andre intellektuelt sett så kan det skorte på "ro i kroppen". Å klare å sitte rolig , ta imot beskjeder og gjøre som man får beskjed om. 1. klasse er tross alt mer "alvor" enn barnehagen. Jeg ønsker rett og slett å gi gutten min et fortrinn, i stedet for at alderen skal bli en ulempe for han. Undersøkelser som er gjort den siste tiden blant tiendeklassinger viser sammenheng mellom alder (født i jan,feb, mars eller okt-des) og karakterer. Forskjellen var skremmende stor og vinter/vår-barna scoret mye på å være født tidlig på året. Det er nok ingen stor overraskelse for oss som jobber i skolen. Vær klar over at ppt svært sjelden tilrår utsatt skolestart. Du får nok høre at 1. klasse skal være tilrettelagt for alle og at det også skal favne sønnen din. Det er jo sant, men vi vet jo også at det er ikke nødvendigvis 1. klasse som blir et problem. Jeg ser det som viktig at min gutt skal ha roen som trengs til å sitte rolig, at han skal være trygg på seg selv og dermed få en _god_ start i skolen. Og som andre sier her så er det jo ingenting som synes utenpå, dette at de født noen dager tidligere enn sine klassekamerater. Dersom da barnet ikke er fysisk veldig stor. Jeg har nok også opplevd mange førsteklassinger som ville proffitert på å vente et år med skolestart. Jeg har ikke opplevd som har fått problemer av å vente (tenker på mobbing osv). Barna er ikke opptatt av hvilket år de er født, de er opptatt av om man er sju år, snart blir sju år eller om det er leeeenge til man blir sju:-) Jeg vil råde deg til å følge magefølelsen din uansett hva ppt måtte mene. det er en avgjørelse som vil få stor betydning for gutten sin skolegang og dermed for resten av fremtiden også. Det skal ikke være lett å være foreldre... Lykke til med valget 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1610809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
noppy Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Mitt ene barn hadde utsatt skolestart, et annet hadde det ikke men hadde trengt det. Det vil ikke være dumt å vente et år, de er jo så små når de bare er seks år alikevel. Det barnet som hadde utsatt skole start har hatt mye igjen for det, det tar noen ganger tid å ta igjen det som kan være mistet i startfasen , å fint å få tid til det i roligere former.Det er ofte at de alikevel tillærer seg kunskap på en enklere måte når de ikke må sitte stille å være konsentrert, noe som jo er vanskelig til tider.Det vil ikke synes utad at de er ett år eldere enn resten av klassekameratene, Jeg har ingen erfaring med dette, men når jeg leste det trompet skrev at det ikke ville synes at barnet er ett år eldre, så slo det meg at en som fyller 6 i romjula er jo jevngammel med en som fyller 6 første nyttårsdag året etter! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1610872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Jeg har ingen erfaring med dette, men når jeg leste det trompet skrev at det ikke ville synes at barnet er ett år eldre, så slo det meg at en som fyller 6 i romjula er jo jevngammel med en som fyller 6 første nyttårsdag året etter! Ja da de er like i alder også , det jeg mente var generelt gjennom hele små skolen, det er så stor forskjell på hvordan de vokser i den alderen de er der. Noen er små helt til de kommer i ungdomskolen å noen store , dvs det vil ikke merkes på størrelsen om de er ett år eldere enn yngere. har selv hatt 3 gutter som var små i hele barneskolen, men aldri mindere enn resten av kullene de gikk sammen med, selv om enkelte barn kan være ett hode større enn andre.Min erfaring er da at det ikke er noen som vil virke for små selv om de er ett år yngre enn de andre, Jenter er som oftest mye større enn guttene i barneskolen, det også er ingen regel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1611133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Streif Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Tror at du skal stole på magefølelsen din. Det er jo kun noen uker det er snakk om for at han hadde begynt et år senere på skolen. Jeg ville ha søkt om utsatt skolestart og latt han få et år til på seg i barnehagen. Bedre at skolestarten blir positiv, preget av mestring enn frustrasjon for gutten. Ps. jobber selv på 1.kl trinnet som lærer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1611359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Storebror hos oss er født i slutten av november. Rent læringsmessig er han en skarping, har lett for det meste og har ligget i øvre skikt språkmessig i forhold til jevnaldrende hele veien, så vi tenkte ikke utsatt skolestart en gang. Da han i fjor begynte i 1. klasse kom det tydelig frem at han manglet en god del på modenhet i forhold til de andre i klassen. Dette gikk blant annet på ting som gruppetilknytning, oppfatte beskjeder og manglende ro i kroppen. I dag hadde jeg helt klart gått for utsatt skolestart, men nå godt uti 2. klasse har han tatt igjen mye av det forsømte på disse feltene. Men det har vært et slit som har krevd utrolig masse oppfølging både fra oss som foreldre, Storebror selv og kontaktlæreren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1611612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke Nick akkurat nå Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Vi hadde et fint møte med PPK i dag og de har samme oppfatning som oss ifht det å utsette skolestart med 1 år. Vi skal nå snakke med bhg, - fordi han må jo ha et tilbud om det ikke blir skole. og så må vi søke skolen om utsettelse. Det er Rektor som visstnok avgjør om det blir utsatt skolestart og bhg sjefen i kommunen som avgjør om han får forsette i bhg.. Jeg sa at han må jo ha et tilbud om det ikke blir skolestart og det er de jo helt enige i... Takk for alle innspill... godt å se at jeg ikke er "tussete" selv om vi kommer til å søke utsatt skolestart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1611770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
step Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Vi hadde et fint møte med PPK i dag og de har samme oppfatning som oss ifht det å utsette skolestart med 1 år. Vi skal nå snakke med bhg, - fordi han må jo ha et tilbud om det ikke blir skole. og så må vi søke skolen om utsettelse. Det er Rektor som visstnok avgjør om det blir utsatt skolestart og bhg sjefen i kommunen som avgjør om han får forsette i bhg.. Jeg sa at han må jo ha et tilbud om det ikke blir skolestart og det er de jo helt enige i... Takk for alle innspill... godt å se at jeg ikke er "tussete" selv om vi kommer til å søke utsatt skolestart. Jeg var iferd med å logge meg på for å ønske deg lykke til med møtet da jeg så av datoen at det møtet har vært alt ! Så hopper det opp på skjermen at møtet ditt gikk fint! Det var godt å høre for jeg støtter deg også på at utsatt skolestart kan være det beste. Håper da virkelig at det er slik at barn som venter et år får fortsette i barnehaven sin. Hvis ikke får vi vel høre det så vi her inne kan stå på for alle barn som trenger et år mer i bhg enn andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1611787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colombiamamma Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Vi hadde et fint møte med PPK i dag og de har samme oppfatning som oss ifht det å utsette skolestart med 1 år. Vi skal nå snakke med bhg, - fordi han må jo ha et tilbud om det ikke blir skole. og så må vi søke skolen om utsettelse. Det er Rektor som visstnok avgjør om det blir utsatt skolestart og bhg sjefen i kommunen som avgjør om han får forsette i bhg.. Jeg sa at han må jo ha et tilbud om det ikke blir skolestart og det er de jo helt enige i... Takk for alle innspill... godt å se at jeg ikke er "tussete" selv om vi kommer til å søke utsatt skolestart. Så sant dere får innvilget utsatt skolestart, skal det ikke være noe problem å få beholde barnehageplassen. Men dere må regne med å betale for den. Siden skolen er lovpålagt i Norge vil dere ikke få barnehageplass dersom dere får avslag på søknaden om utsatt skolestart. Høres ut som dere vil få innvilget. Skolesjef el. hører mye på det PP-tjenesten anbefaler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1611944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vanskelig syns jeg Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Storebror hos oss er født i slutten av november. Rent læringsmessig er han en skarping, har lett for det meste og har ligget i øvre skikt språkmessig i forhold til jevnaldrende hele veien, så vi tenkte ikke utsatt skolestart en gang. Da han i fjor begynte i 1. klasse kom det tydelig frem at han manglet en god del på modenhet i forhold til de andre i klassen. Dette gikk blant annet på ting som gruppetilknytning, oppfatte beskjeder og manglende ro i kroppen. I dag hadde jeg helt klart gått for utsatt skolestart, men nå godt uti 2. klasse har han tatt igjen mye av det forsømte på disse feltene. Men det har vært et slit som har krevd utrolig masse oppfølging både fra oss som foreldre, Storebror selv og kontaktlæreren. Vår storebror er også født i slutten av november og er også en liten smarting... Men jeg må innrømme at jeg har tenkt en del på at han blir jo veldig ung i klassen da. han er 4 år nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1613325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanchang Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Vår gutt går i 1. klasse nå, fylte 7 år 1.12.05. Vi insisterte på utsatt skolestart fordi jeg syns at gutter på 5 1/2 år har det best i barnehagen - et ekstra modningsår rett og slett. Hadde han hatt vært født - eller hatt som oppgitt fødselsdato 31 dager senere, så hadde han fått begynne skolen som 6 1/2-åring uten at vi måtte bladne inn offentlige myndigheter. Fysisk og intellektuelt var alt på plass, og PPT innhentet uttalelse fra barnehagen, den var så positiv at skolesjefen, som er den instansen som innvilger søknaden om utsatt skolestart, han ble sur og stilte spørsmål ved PP-tjenestens faglige kompetanse siden PP hadde tilrådd utsatt skolestart i samsvar med foreldrenes ønske. Men det står i reglementet for å få utsatt skolestart flere punkter - + en halv setning..."eller når foreldrene krever det". Så vi krevde det, med god samvittighet for det er nå en gang slik, at vi foreldre kjenner barnet best. For oss hadde det også betydning at han er liten av vekst sammenlignet med (en del) norske jevnaldrende, så vi ville også gi han et ekstra år til å vokse på rent fysisk. Har aldri vært i tvil om at dette er rett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1613649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Vår gutt går i 1. klasse nå, fylte 7 år 1.12.05. Vi insisterte på utsatt skolestart fordi jeg syns at gutter på 5 1/2 år har det best i barnehagen - et ekstra modningsår rett og slett. Hadde han hatt vært født - eller hatt som oppgitt fødselsdato 31 dager senere, så hadde han fått begynne skolen som 6 1/2-åring uten at vi måtte bladne inn offentlige myndigheter. Fysisk og intellektuelt var alt på plass, og PPT innhentet uttalelse fra barnehagen, den var så positiv at skolesjefen, som er den instansen som innvilger søknaden om utsatt skolestart, han ble sur og stilte spørsmål ved PP-tjenestens faglige kompetanse siden PP hadde tilrådd utsatt skolestart i samsvar med foreldrenes ønske. Men det står i reglementet for å få utsatt skolestart flere punkter - + en halv setning..."eller når foreldrene krever det". Så vi krevde det, med god samvittighet for det er nå en gang slik, at vi foreldre kjenner barnet best. For oss hadde det også betydning at han er liten av vekst sammenlignet med (en del) norske jevnaldrende, så vi ville også gi han et ekstra år til å vokse på rent fysisk. Har aldri vært i tvil om at dette er rett. Så fint å høre en historie der ppt tilrår utsatt skolestart selv om alt det fysiske og intellektuelle er på plass, ja bare fordi foreldrene ønsker det for barnet sitt. Tror faktisk aldri jeg har hørt om det tidligere. De tilfeller jeg har hørt om så tilrår ikke ppt utsatt skolestart om ikke barnet er veldig umodent for alderen, eller muligens har en diagnose. MEn godt å høre at det finnes slike historier også:-) Hilsen ei mamma som er forberedt på å anke og anke.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1614180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Vår storebror er også født i slutten av november og er også en liten smarting... Men jeg må innrømme at jeg har tenkt en del på at han blir jo veldig ung i klassen da. han er 4 år nå. Det at Storebror var veldig ung da han begynte på skolen er i seg selv uproblematisk, han er på mange måter veslevoksen og veltilpass. Men nå hadde jeg gjort tingene annerledes ut fra de problemene som likevel dukket opp. Selv om han både læringsessig og språkmessig var moden nok hadde han et godt stykke igjen til å være _skolemoden_. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1615089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanchang Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Så fint å høre en historie der ppt tilrår utsatt skolestart selv om alt det fysiske og intellektuelle er på plass, ja bare fordi foreldrene ønsker det for barnet sitt. Tror faktisk aldri jeg har hørt om det tidligere. De tilfeller jeg har hørt om så tilrår ikke ppt utsatt skolestart om ikke barnet er veldig umodent for alderen, eller muligens har en diagnose. MEn godt å høre at det finnes slike historier også:-) Hilsen ei mamma som er forberedt på å anke og anke.. Ja ikke vet jeg, men vi var helt tydelige overfor saksbehandler PP-tjenesten - en på alle måter flott gutt, men vi som FORELDRE ønsket utsatt skolestart, og basta pasta. Vi var ikke kommet her for hverken diskutering eller vurdering. Hadde det blitt avslag fra skolesjefen, så ville vi ha anka, og da satt inn "tungt skyts." Dette høres kanskje arrogant ut, men det var vi ikke, men vi kan være både ressurssterke og svært veltalende når det gjelder det kjæreste vi har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1615162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
indiamica Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Vår sønn er født i november,og vi søkte om utsatt skolestart.Jeg er selv lærer og det var nok med vår søknad. PPT var ikke inne i bilde. Argumenterte selv i brevet med at ungen var 2 1/2 da han kom, sa litt om det vi vet fra før han kom, situasjonen når jeg skrev brevet og så ble det godkjent av oppvekstsjefen. Han kunne nok ha gått i klassen over, men jeg tror ikke han har lidd noe av å vente.Han går nå i femte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217935-noen-med-erfaring-med-utsatt-skolestart/#findComment-1615872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.