Gå til innhold

Tar dere bare andres unger med på tur?

Anbefalte innlegg

fei1365380229

Jeg bare lurer på om dere bare tar med dere andres unger som er på besøk til f.eks byen eller kafè uten å spørre.

Vi har en nabo som for en stund siden lurte på om dattera vår kunne overnatte og vi sa ja, og når hun kom hjem for å pakke fortalte hun at de skulle på Narnia (hun er 8 år) og de hadde ikke spurt oss, dermed fikk hun ikke lov å overnatte.

Her for en stund siden hadde de bare tatt med vår datter hjem fra en bursdag, men de skulle bare en tur innom byen før de avleverte henne. De hadde ikke sagt noe til oss.

I går så hadde de bare tatt henne med til byen for å kjøpe bursdagspresanger og vår datter hadde også fått en liten leke.

Jeg syns faktisk det er litt frekt å bare ta med dattera vår sånn, jeg har ikke lenger lyst at hun skal være hos denne venninner siden de ikke spør oss først. Hun kunne selvføgelig vært med hvis de hadde spurt. Hvorfor er det så vanskelig å ta en telefon å spørre for noen.

Hadde dere reagert?

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

22

• KaVa

1

• tuss&troll

1

• Mamta

1

Mest aktive i denne tråden

Dersom det er en avtale om at et av våre barn skal være sammen med/overnatte hos noen, så stoler jeg på vedkomne foreldre at de tar seg av barnet. Om de vil ta med ungene til byen, museum, film etc, så synes jeg det er helt OK.

Dersom de henter en av mine barn og tar det med noen steder uten at jeg vet at det er hentet (fra bursdag el.lign) så ville jeg reagert mer.

Gjest Absolutt ikke

Det kunne ikke falle meg inn å ta med andres barn på tur, uten å spørre først.

Her i huset må de spørre foreldrene først.

Selv knotten i 7. kl. får ikke ha med noen uten at det er avtalt.

Slik er reglene for de fleste andre vennene til barna mine også.

Gjest Absolutt ikke

Jeg passer nabojenta på 6 år hver onsdag fra skolen er ferdig 1230 til foreldrene kommer hjem, en gang mellom 15 og 17.

Det har hendt noen ganger at vi har kjørt et sted for å handle eller gått en tur. Da har jeg som regel skrevet en lapp, men tatt det for gitt at hun kan være med på det vi skal gjøre så lenge hun er tilbake når foreldrene kommer hjem.

Likte ikke det med Narnia-filmen, nei!

Annonse

fei1365380229

Dersom det er en avtale om at et av våre barn skal være sammen med/overnatte hos noen, så stoler jeg på vedkomne foreldre at de tar seg av barnet. Om de vil ta med ungene til byen, museum, film etc, så synes jeg det er helt OK.

Dersom de henter en av mine barn og tar det med noen steder uten at jeg vet at det er hentet (fra bursdag el.lign) så ville jeg reagert mer.

Jeg syns bare disse naboene "tar seg litt til rette". Jeg har aldri opplevd at noen andre bare tar med seg vår datter uten å spørre om lov selvom hun kanskje har fått lov til å være der noen timer. Folk har alltid ringt og spurt om det er greit liksom, og det ville jeg gjort selv også.

Når man tror ungen er hos naboen og det kanskje kommer noen på besøk, man skal gjøre noe eller lignende er det irriterende hvis man ringer og ingen er hjemme.

fei1365380229

Jeg passer nabojenta på 6 år hver onsdag fra skolen er ferdig 1230 til foreldrene kommer hjem, en gang mellom 15 og 17.

Det har hendt noen ganger at vi har kjørt et sted for å handle eller gått en tur. Da har jeg som regel skrevet en lapp, men tatt det for gitt at hun kan være med på det vi skal gjøre så lenge hun er tilbake når foreldrene kommer hjem.

Likte ikke det med Narnia-filmen, nei!

Det blir liksom litt annerledes syns jeg og du hadde jo skrevet lapp også.

Tar med andres barn ja, men da er det avtalt i forkant.

Om vi hadde hatt overnattingsbesøk av barn, og vi plutselig hadde funnet på å dra på kino, så hadde jeg ikke ringt foreldrene og spurt om det var OK ..... hadde ikke hengt meg opp i det om det skjedde med vårt barn. Hadde egentlig bare syns at det var koselig at de fant på noe.

Gjest katten kathinka

Om vi har barn på "avtalt" besøk, hender det de må være med på en handletur, innom postkontor, jobben eller et annet lite ærend jeg har. Aldri tenkt på at jeg må informere om dette på forhånd.

Skal vi i svømmehall, kino el. pleier vi å avtale dette.

fei1365380229

Jeg har faktisk ikke opplevd det med andre enn denne naboen og det har vært andre episoder som gjør meg litt skeptisk også. En gang vi var skulle til byen spurte vi om dattera vår kunne være der imens og når vi kom hjem hadde hun dratt til noen andre for de hadde kranglet.

Jeg klarer ikke snakke så veldig med denne naboen heller for det første har de veldig andre grenser enn oss og så er alt det de sier det rette.

fei1365380229

Om vi har barn på "avtalt" besøk, hender det de må være med på en handletur, innom postkontor, jobben eller et annet lite ærend jeg har. Aldri tenkt på at jeg må informere om dette på forhånd.

Skal vi i svømmehall, kino el. pleier vi å avtale dette.

Det har vært flere episoder som jeg har reagert på så da blir de som kanskje ikke burde være så "farlige" også irriterende.

fei1365380229

Tar med andres barn ja, men da er det avtalt i forkant.

Om vi hadde hatt overnattingsbesøk av barn, og vi plutselig hadde funnet på å dra på kino, så hadde jeg ikke ringt foreldrene og spurt om det var OK ..... hadde ikke hengt meg opp i det om det skjedde med vårt barn. Hadde egentlig bare syns at det var koselig at de fant på noe.

Dette var en 11 års grense film da, da syns jeg faktisk man bør spørre om det når dattera vår er 8 år.

Annonse

Det med filmen hadde jeg ikke gjort, helt defintivt.

Og sannsynligvis hadde jeg sendt en tekstmelding til barnets foreldre om vi fant på ting utover det som var avtalt. Bare sånn for at foreldrene skulle vite hvor vi var om de brått trengte å komme i kontakt med barnet sitt, liksom.

Ja, jeg hadde reagert. Jeg vil vite (sånn til en viss grad ihvertfall) hvor ungene mine befinner seg og hva de er med på av ting og tang. SElv ville jeg selvsagt ringt foreldrene og spurt først dersom det var aktuelt å ta med mine barns venner på ulike ting.

Jeg hadde reagert på valg av film, men ikke på at de tok henne med på kino. Når Bella overnatter borte, så blander jeg meg ikke i hva de gjør i den tiden.

Hadde hun bare vært på besøk borti gaten hadde jeg nok satt pris på at de ga beskjed om de dro på noe av lengre varighet, men ikke om de bare skulle bort i butikken en tur.

Så mitt svar blir altså todelt. Man tar ikke med unger på lengre utflukter når de er på besøk, med mindre det er avtalt på forhånd hvor lenge de skal være der, og turen varer kortere enn det.

Men jeg hadde blitt sur om de tok med henne på en film de burde ha visst at hun var for liten til å se.

Jeg syns du kan si til de på en fin måte at du ville sette pris på om de spør/informerer deg før de finner på slike ting. Det med aldersgrense og kino syns jeg også er drøyt.

Hvis du tror jenta di er hos naboen, og hun i realiteten befinner seg på handletur e.l., så skjønner jeg at det kan reageres. Ikke den verste tingen å gjøre, men selv liker jeg også å ha "kontrollen", å vite hvor barnet mitt befinner seg til enhver tid.

fei1365380229

Jeg syns du kan si til de på en fin måte at du ville sette pris på om de spør/informerer deg før de finner på slike ting. Det med aldersgrense og kino syns jeg også er drøyt.

Hvis du tror jenta di er hos naboen, og hun i realiteten befinner seg på handletur e.l., så skjønner jeg at det kan reageres. Ikke den verste tingen å gjøre, men selv liker jeg også å ha "kontrollen", å vite hvor barnet mitt befinner seg til enhver tid.

Jeg har sagt fra til dattera mi om at hun neste gang ringer eller kommer hjem og sier fra hvis de skal noe sted hvor hun skal være med, så da håper jeg hun gjør det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...