Gå til innhold

Tar dere bare andres unger med på tur?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde reagert på valg av film, men ikke på at de tok henne med på kino. Når Bella overnatter borte, så blander jeg meg ikke i hva de gjør i den tiden.

Hadde hun bare vært på besøk borti gaten hadde jeg nok satt pris på at de ga beskjed om de dro på noe av lengre varighet, men ikke om de bare skulle bort i butikken en tur.

Så mitt svar blir altså todelt. Man tar ikke med unger på lengre utflukter når de er på besøk, med mindre det er avtalt på forhånd hvor lenge de skal være der, og turen varer kortere enn det.

Men jeg hadde blitt sur om de tok med henne på en film de burde ha visst at hun var for liten til å se.

Jeg deler snøs synspunkter, og oppfører meg tilsvarende når vi har gjester. Jeg ringer ikke for å si fra at vi tar en kjapp tur til butikken, men forteller det (og spør på forhånd dersom det er noe spesielt) dersom vi har planlagt en "utflukt" i løpet av besøkstiden.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

22

• KaVa

1

• tuss&troll

1

• Mamta

1

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229

Forstår du reagerer på at hun blir tatt med på filmer hun ikke er gammel nok for, ellers forstår jeg ikke helt at det var noe å reagere på blant det du nevner.

Vår jente er jo såpass stor at vi avtaler ikke akkurat besøk sånn som man gjør med yngre barn da. Hun går bort til naboen selv, vi sier at hun skal være hjemme til f.eks. 17, men vi ringer hvis det er noe. Da er det greit å få tak i barnet.

Det var en gang som de tok med seg dattera vår på teater og vi sa det var greit, men at vi sa hun måtte være hjemme til 15. De kom ikke hjem før en time senere for de hadde vært på kafè. Det syns jeg var dårlig gjort for vi var bedt bort. Sånne ting skjer hele tiden og det irriterer meg, jeg vil vite hvor ungene er.

fei1365380229

Jeg hadde reagert på valg av film, men ikke på at de tok henne med på kino. Når Bella overnatter borte, så blander jeg meg ikke i hva de gjør i den tiden.

Hadde hun bare vært på besøk borti gaten hadde jeg nok satt pris på at de ga beskjed om de dro på noe av lengre varighet, men ikke om de bare skulle bort i butikken en tur.

Så mitt svar blir altså todelt. Man tar ikke med unger på lengre utflukter når de er på besøk, med mindre det er avtalt på forhånd hvor lenge de skal være der, og turen varer kortere enn det.

Men jeg hadde blitt sur om de tok med henne på en film de burde ha visst at hun var for liten til å se.

Jeg er forsåvidt enig, men min tålmodighet med denne naboen begynner å bli tynnslitt etter diverse saker og ting som skjer der borte :)

Gjest Valnøtt

Du må jo reagere, men ikke med å nekte datteren din å være hos dem. Det er å flytte over på henne å ta den konfronterende belastningen i forhold til denne familien, og det er din jobb som forelder å ta deg av den biten der.

Dette synes jeg du skal gjøre:

Si fra...

Like enkelt å si som det er vanskelig å gjøre, men tro meg: dette kommer du til å få treninmg i etterhvert som datteren din utvider aksjonsradiusen sin og dere får stadig flere familier med helt andre måter å gjøre ting på enn dere er vant til inn på livet ettersom hun vokser til.

Bare si fra at det er kjempefint at de har så lyst til å ha henne med, men du liker å vite hvor hun er, så de må spørre deg først hvis de skal ha henne med på noe.

Og vær blid - de har helt sikkert bare ment å være greie med jenta di :o)

Gjest Elextra

Vår jente er jo såpass stor at vi avtaler ikke akkurat besøk sånn som man gjør med yngre barn da. Hun går bort til naboen selv, vi sier at hun skal være hjemme til f.eks. 17, men vi ringer hvis det er noe. Da er det greit å få tak i barnet.

Det var en gang som de tok med seg dattera vår på teater og vi sa det var greit, men at vi sa hun måtte være hjemme til 15. De kom ikke hjem før en time senere for de hadde vært på kafè. Det syns jeg var dårlig gjort for vi var bedt bort. Sånne ting skjer hele tiden og det irriterer meg, jeg vil vite hvor ungene er.

Skjønner at det er irriterende om de ikke overholder avtaler. Og det må vel gå an å si til dem at dere gjerne vil ha beskjed om de tar datteren med på noe?

fei1365380229

Du må jo reagere, men ikke med å nekte datteren din å være hos dem. Det er å flytte over på henne å ta den konfronterende belastningen i forhold til denne familien, og det er din jobb som forelder å ta deg av den biten der.

Dette synes jeg du skal gjøre:

Si fra...

Like enkelt å si som det er vanskelig å gjøre, men tro meg: dette kommer du til å få treninmg i etterhvert som datteren din utvider aksjonsradiusen sin og dere får stadig flere familier med helt andre måter å gjøre ting på enn dere er vant til inn på livet ettersom hun vokser til.

Bare si fra at det er kjempefint at de har så lyst til å ha henne med, men du liker å vite hvor hun er, så de må spørre deg først hvis de skal ha henne med på noe.

Og vær blid - de har helt sikkert bare ment å være greie med jenta di :o)

Jeg begynner å bli litt lei av alle disse konfrontasjonene det er nok det. Vi har jo barn fra 13 år til 4 år og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg tok opp at våre ikke fikk sykle rundt i nabolaget på andres sykler når de var 6 år. Fikk mye pepper på det gitt.

Eller når en på 10 år kom med motorisert sparkesykkel i gården her - og den gikk ikke i 10 kilometer for å si det sånn. Eller når vi alltid har middag hjemme og ungene fikk kake, is eller middag hos andre hver dag rett før de kom hjem.

Jada, andre mener sikkert å være greie, men jeg får da alltid ungene til å ringe å spørre om sånne ting når de er hos oss.

Tror ikke jeg orker å snakke så veldig med denne naboen, har forklart dattera vår hvorfor vi reagerer og at hun alltid må ringe å si fra hvis hun er noe annet sted nå, så får vi heller huske å minne henne på det hver gang hun skal til denne naboen.

Annonse

fei1365380229

Skjønner at det er irriterende om de ikke overholder avtaler. Og det må vel gå an å si til dem at dere gjerne vil ha beskjed om de tar datteren med på noe?

Jada, men de kan finne på å si jada, og så gjør de hva de vil allikevel.

Hadde hatt lyst til å ta igjen med samme mynt, men så kommer aldri denne jenta til oss, hun drar omtrent aldri noe sted. Hun gidder ikke dra i bursdager heller hvis ikke dattera vår skal i samme bursdag :)

Ørkenvandreren

Jeg hadde reagert.

Jeg/vi tar selv aldri med besøkende barn noe sted, uten at det er forhåndklarert med foreldrene. Skulle bare mangle mener jeg....

Den holdningen jeg/vi har, virker det på meg som de fleste foreldre til våre barns venner også har.

Gjest overbeskyttende

Jeg begynner å bli litt lei av alle disse konfrontasjonene det er nok det. Vi har jo barn fra 13 år til 4 år og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg tok opp at våre ikke fikk sykle rundt i nabolaget på andres sykler når de var 6 år. Fikk mye pepper på det gitt.

Eller når en på 10 år kom med motorisert sparkesykkel i gården her - og den gikk ikke i 10 kilometer for å si det sånn. Eller når vi alltid har middag hjemme og ungene fikk kake, is eller middag hos andre hver dag rett før de kom hjem.

Jada, andre mener sikkert å være greie, men jeg får da alltid ungene til å ringe å spørre om sånne ting når de er hos oss.

Tror ikke jeg orker å snakke så veldig med denne naboen, har forklart dattera vår hvorfor vi reagerer og at hun alltid må ringe å si fra hvis hun er noe annet sted nå, så får vi heller huske å minne henne på det hver gang hun skal til denne naboen.

Du virker veeeldig

fei1365380229

Jeg hadde reagert.

Jeg/vi tar selv aldri med besøkende barn noe sted, uten at det er forhåndklarert med foreldrene. Skulle bare mangle mener jeg....

Den holdningen jeg/vi har, virker det på meg som de fleste foreldre til våre barns venner også har.

Heldigvis ringer alltid andre foreldre før de tar med ungene mine noe sted.

Til og med sønnen min som er 13 år ringte hjem og spurte om han kunne være med foreldrene til kompisen og kompisen til byen har for noen helger siden.

fei1365380229

Du virker veeeldig

Ja, det er jeg kanskje, men jeg mener at vår familie må få lov til å ha våres grenser uten at andre skal legge seg opp i det.

Hvis din sønn på 10 år hadde gått på trynet på en motorisert sparkesykkel som var en kompis sin (det er ulovlig) og skadet seg alvorlig hadde du ikke blitt forbannet.

Eller hvis sønnen din på 6 år hadde blitt påkjørt og drept fordi en kompis hadde lånt bort sykkelen.

Jeg føler er nok overbeskyttende fordi jeg har opplevd flere (deriblant) familie som har blitt påkjørt og drept i familien.

Gjest overbeskyttende

Ja, det er jeg kanskje, men jeg mener at vår familie må få lov til å ha våres grenser uten at andre skal legge seg opp i det.

Hvis din sønn på 10 år hadde gått på trynet på en motorisert sparkesykkel som var en kompis sin (det er ulovlig) og skadet seg alvorlig hadde du ikke blitt forbannet.

Eller hvis sønnen din på 6 år hadde blitt påkjørt og drept fordi en kompis hadde lånt bort sykkelen.

Jeg føler er nok overbeskyttende fordi jeg har opplevd flere (deriblant) familie som har blitt påkjørt og drept i familien.

Det med sparkesykkelen hadde jeg reagert på, ja. Men sykkelen? Ærlig talt, de er BARN, ikke porselensdukker. Jeg kan ikke kontrollere hva barna mine gjør til enhver tid, og har heller ikke noe ønske om å gjøre det.

Annonse

fei1365380229

Det med sparkesykkelen hadde jeg reagert på, ja. Men sykkelen? Ærlig talt, de er BARN, ikke porselensdukker. Jeg kan ikke kontrollere hva barna mine gjør til enhver tid, og har heller ikke noe ønske om å gjøre det.

Syns du det er greit at ungene får sykle rundt i trafikkerte gater når de er 6 år gamle?

Gjest overbeskyttende

Syns du det er greit at ungene får sykle rundt i trafikkerte gater når de er 6 år gamle?

Nei, det er ikke noe jeg foretrekker at ungene gjør. Men herregud, de GJØR det. De sykler der det er trafikk, de klatrer i trærne (og faller noen ganger ned), de knuffer på fotballbanen osv osv. Man kan da ikke sperre de inne heller.

Gjest Noe å tenke på?

I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 60, ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd. Våre babysenger var malt med bly-basert maling.

Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet hadde ingen av oss hjelmer. Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag.

Og det å sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse.

Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru ! Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i.

Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme flaske, - uten at noen faktisk døde av det.

Vi brukte timer på å bygge "Ola-kjerrer" av skrap og ingenting og raste av gårde nedover bakken, - bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet.

Vi dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake når gatelysene ble tent.

Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen mobiltelefon. Utenkelig!

Vi hadde ikke Playstation, Nintendo 64, X - box, ingen tv-spill i det hele tatt,

ikke 99 kanaler på Tv, ingen videofilmer, ikke surround lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett.

Vi hadde venner! Vi gikk ut og fant dem!

Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, men ingen ble saksøkt etter disse uhellene.

Det var uhell. Ingen andre kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell? Vi sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det.

Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark.

Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut og ikke levde markene inni oss for alltid.

Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen.

Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen. Fryktelig!!

Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere og investorer noensinne.

De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskapning og nye ideer.

Vi hadde frihet, tabber, suksess og ansvar og vi lærte å forholde oss til det alt sammen.

Og du er en av dem.

Gratulerer!!

Ja, jeg hadde reagert hvis noen bare hadde tatt med barna på ting uten å spørre først.

Tenk om vi hadde planer som gjorde at ungen måtte komme rett hjem fra bursdagen osv.

Det kunne ikke ramle meg inn å ta med andres barn på ting uten å spørre først.

Hei!

Jeg er enig med deg jeg.

Nå tror jeg derimot at du ikke har annet valg enn å nærme deg dette problemet enn å ta det opp, dvs, varsle foreldrene til venninnen.

Du kan fortelle dem at du synes det er flott at de finner på mye morsomt sammen, og at en forutsetning for at datteren din skal få være med, er at dere har kontroll på og vil avgjøre hvor hun skal og hva hun gjør.

Jeg synes helt klart at det er helt naturlig å spørre andre foreldre til barna det gjelder, men nå er det en gang slik at vi er ikke like.

Hvordan er det når venninnen er hos dere? Jeg tenker da på når dere varsler foreldrene hvor dere evnt.skal elelr skal gjøre, reagerer de da med sprøsmålstegn i ansiktet (hva i alle verden varsler hun oss for -ansikt :0)) eller virker det som om de synes det er greit?

Vel, nå jabber jeg meg bort, og konklusjonen er at du _må_ ta dette direkte.

Ikke ødelegg for de to venninnene.

Lykke til og god helg, med eller uten Narnia :0)

fei1365380229

I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 60, ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd. Våre babysenger var malt med bly-basert maling.

Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet hadde ingen av oss hjelmer. Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag.

Og det å sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse.

Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru ! Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i.

Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme flaske, - uten at noen faktisk døde av det.

Vi brukte timer på å bygge "Ola-kjerrer" av skrap og ingenting og raste av gårde nedover bakken, - bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet.

Vi dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake når gatelysene ble tent.

Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen mobiltelefon. Utenkelig!

Vi hadde ikke Playstation, Nintendo 64, X - box, ingen tv-spill i det hele tatt,

ikke 99 kanaler på Tv, ingen videofilmer, ikke surround lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett.

Vi hadde venner! Vi gikk ut og fant dem!

Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, men ingen ble saksøkt etter disse uhellene.

Det var uhell. Ingen andre kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell? Vi sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det.

Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark.

Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut og ikke levde markene inni oss for alltid.

Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen.

Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen. Fryktelig!!

Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere og investorer noensinne.

De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskapning og nye ideer.

Vi hadde frihet, tabber, suksess og ansvar og vi lærte å forholde oss til det alt sammen.

Og du er en av dem.

Gratulerer!!

Har hørt denne 100 ganger før.

En av onklene min svelget salmiakk, det gikk heldigvis bra da.

Min onkel har en ødelagt stortå etter å ha sittet bakpå sykkelsetet, en døde etter å ha blitt påkjørt.

Ja, det er mange som har omkommet/ blitt skadet for livet etter å ha sittet på traktorhjul eller lasteplan da og det skjer jo fortsatt hvert eneste år i landbruket.

Når det gjelder brus så har jeg da sett hvordan tennene til de som har drukket mye ser ut - blir dyrt og vondt det. Noe særlig vann drakk dere nok ikke!

Våre unger bruker ikke mobiltelefon, men de er som regel flinke til å si hvor de er og når de kommer hjem.

Hadde ikke dere på 30+ spill?? Jeg hadde da både Donkey Kong og Mikke mus og SVTV1 og 2.

Vi hadde venner! Vi gikk ut og fant dem og det gjør da våre barn også, ingen grunn til å de skal dø for det.

Selv har jeg aldri falt ned fra noe tre eller brukket armer eller ben for den saks skyld, jeg hadde da kontroll, men min sønn brakk armen i skolegården (på flatmark).

Jeg tror nok disse små krapylene som vokser opp nå er like flinke til å gå rett inn, kreve sin rett og blande seg i samtalen.

Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen. Fryktelig!! Ja det var det faktisk. Min onkel hadde lese- og skrivevansker (noe som de ikke forstod så mye av den gangen) og han dumpet to ganger, det var ikke særlig gøy for en liten stakkar.

Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere og investorer noensinne, eller de verste egoister, miljøforurensende og pengegriske mennesker som verden noensinne har sett?

fei1365380229

Nei, det er ikke noe jeg foretrekker at ungene gjør. Men herregud, de GJØR det. De sykler der det er trafikk, de klatrer i trærne (og faller noen ganger ned), de knuffer på fotballbanen osv osv. Man kan da ikke sperre de inne heller.

Det er da forskjell på å sperre dem inne og å nekte dem å sykle på veien når de er 6 år gamle.

Jeg har sett så utrolig mange unger som overhodet ikke har kontroll og det er bare flaks at de ikke har blitt påkjørt. Vi sykler masse med ungene våre og da ser vi når de er klare for veien, det er ikke å være overbeskyttende, det er å sette fornuftige grenser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...