Gjest spespedstudent i praksis Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 hadde en diskusjon med en klassekamerat som har praksis i PPT. Hun mente at det var diagnoser som dysleksi og dyskalkuli som utløste ressurser, og at skoler og foreldre ble fortvilet da de fikk høre at vanskene var av generelt art da de ikke utløste noen ressurser der jeg er utplassert kan jeg ikke se at det stemmer. De med generelle lærevansker får også utløst ressurser i form av spesialundervisning og assistenttimer, samt at de kan få støtte til innkjøp av bærbar pc Men dette kan være forskjell fra sted til sted Hva er deres erfaringer rundt dette? 0 Siter
Gjest mamma 24-7 Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Det er jo veldig merkelig om ikke generelle lærevansker skulle utløse ressurser. Hvordan er det da ment at disse elevene skal få den undervisning de trenger? Elever som har generelle lærevansker har vel som regel større inlæringsproblemer enn de som har spesifikke lærevansker. Jeg håper hun tar feil. 0 Siter
Gjest spespedstudent i praksis Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Det er jo veldig merkelig om ikke generelle lærevansker skulle utløse ressurser. Hvordan er det da ment at disse elevene skal få den undervisning de trenger? Elever som har generelle lærevansker har vel som regel større inlæringsproblemer enn de som har spesifikke lærevansker. Jeg håper hun tar feil. Godt mulig at loven blir tolket forskjellig fra sted til sted. eller fra forskjellige pp-kontorer håper også at hun tar feil 0 Siter
Gjest langvarig frustrert Skrevet 11. februar 2006 Skrevet 11. februar 2006 Når det gjelder adhd har jeg hatt en gutt som i alle år har oppført seg slik at skolen ringer hjem om oppførselen hans. Både han og skolen ville helt klart hatt store fordeler av at han hadde hatt en assistent. I alle årene hadde vi også løpende, ukentlig ++ kontakt med BUP og av og til også andre instanser, barnevernet inkludert. _Aldri_ har noen i det hele tatt foreslått å forsøke assistent. _Aldri_. Og vi bor ikke i provinsen, men i hovedstaden. Har møtt andre foreldre med barn som har adhd og det viser seg at dette varierer fra bydel til bydel til bydel... Man skal være frisk for å være sjuk, med andre ord. For hjelp og støtteapparat må man ikke bare finne fram til selv, men sannelig også stå på krava, for frivillig gjør de jo ingenting! Det er heller ikke min erfaring at dem med spesped forstår og gjør mer enn andre i skolen. Snarere tvert imot - siden mitt adhd-barn ikke ligner på dem de har møtt i praksis, stiller de seg uforstående til legen/spesialisten/kapasiteten på området - for diagnosen kan da umulig være riktig??? Så om dere kan oppfordre dere selv og medstudenter til å lese, gå inn på internett, delta i kursing, invitere kursholdere osv, osv - kanskje går verden, nei, skolen litt framover, da... 0 Siter
Gjest mamma 24-7 Skrevet 11. februar 2006 Skrevet 11. februar 2006 Når det gjelder adhd har jeg hatt en gutt som i alle år har oppført seg slik at skolen ringer hjem om oppførselen hans. Både han og skolen ville helt klart hatt store fordeler av at han hadde hatt en assistent. I alle årene hadde vi også løpende, ukentlig ++ kontakt med BUP og av og til også andre instanser, barnevernet inkludert. _Aldri_ har noen i det hele tatt foreslått å forsøke assistent. _Aldri_. Og vi bor ikke i provinsen, men i hovedstaden. Har møtt andre foreldre med barn som har adhd og det viser seg at dette varierer fra bydel til bydel til bydel... Man skal være frisk for å være sjuk, med andre ord. For hjelp og støtteapparat må man ikke bare finne fram til selv, men sannelig også stå på krava, for frivillig gjør de jo ingenting! Det er heller ikke min erfaring at dem med spesped forstår og gjør mer enn andre i skolen. Snarere tvert imot - siden mitt adhd-barn ikke ligner på dem de har møtt i praksis, stiller de seg uforstående til legen/spesialisten/kapasiteten på området - for diagnosen kan da umulig være riktig??? Så om dere kan oppfordre dere selv og medstudenter til å lese, gå inn på internett, delta i kursing, invitere kursholdere osv, osv - kanskje går verden, nei, skolen litt framover, da... Du bør kanskje legge inn søknad om ekstra ressurser etter §5-1 i opplæringsloven. http://lovdata.no/all/tl-19980717-061-006.html Det er synd at ingen har foreslått dette, men det er til syvende og sist foreldrene som er ansvarlige for å søke om ekstra ressurser, selv om skolen ofte tar initiativ til dette for elever som har behov for det. Har PPT vært inne i bildet når det gjelder tilrettelegging på skolen, om ikke så kan du selv henvise han dit. 0 Siter
forsytia Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Spesifikke skrivevansker utløste ikke resurser hos oss, men fikk gjennomslag for at PC var nødvendig hjelpemiddel. Det største problemet da er at undervisningen ikke på noen måte ble lagt opp for å lære det han sliter med. 0 Siter
Gjest Stemmer ikke Skrevet 24. februar 2006 Skrevet 24. februar 2006 På vår skole utløser f.eks ADHD og Asperger ressurser. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. På skolen vår har også ADHD barn og Asperger barn fått PC fra hjelpemiddelsentralen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.