Gå til innhold

Er det bare diagnosen spesifikke lærevansker som utløser resurser i skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest spespedstudent i praksis
Skrevet

hadde en diskusjon med en klassekamerat som har praksis i PPT. Hun mente at det var diagnoser som dysleksi og dyskalkuli som utløste ressurser, og at skoler og foreldre ble fortvilet da de fikk høre at vanskene var av generelt art da de ikke utløste noen ressurser

der jeg er utplassert kan jeg ikke se at det stemmer. De med generelle lærevansker får også utløst ressurser i form av spesialundervisning og assistenttimer, samt at de kan få støtte til innkjøp av bærbar pc

Men dette kan være forskjell fra sted til sted

Hva er deres erfaringer rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest mamma 24-7
Skrevet

Det er jo veldig merkelig om ikke generelle lærevansker skulle utløse ressurser. Hvordan er det da ment at disse elevene skal få den undervisning de trenger? Elever som har generelle lærevansker har vel som regel større inlæringsproblemer enn de som har spesifikke lærevansker.

Jeg håper hun tar feil.

Gjest spespedstudent i praksis
Skrevet

Det er jo veldig merkelig om ikke generelle lærevansker skulle utløse ressurser. Hvordan er det da ment at disse elevene skal få den undervisning de trenger? Elever som har generelle lærevansker har vel som regel større inlæringsproblemer enn de som har spesifikke lærevansker.

Jeg håper hun tar feil.

Godt mulig at loven blir tolket forskjellig fra sted til sted.

eller fra forskjellige pp-kontorer

håper også at hun tar feil

Gjest langvarig frustrert
Skrevet

Når det gjelder adhd har jeg hatt en gutt som i alle år har oppført seg slik at skolen ringer hjem om oppførselen hans. Både han og skolen ville helt klart hatt store fordeler av at han hadde hatt en assistent. I alle årene hadde vi også løpende, ukentlig ++ kontakt med BUP og av og til også andre instanser, barnevernet inkludert. _Aldri_ har noen i det hele tatt foreslått å forsøke assistent. _Aldri_. Og vi bor ikke i provinsen, men i hovedstaden.

Har møtt andre foreldre med barn som har adhd og det viser seg at dette varierer fra bydel til bydel til bydel...

Man skal være frisk for å være sjuk, med andre ord. For hjelp og støtteapparat må man ikke bare finne fram til selv, men sannelig også stå på krava, for frivillig gjør de jo ingenting!

Det er heller ikke min erfaring at dem med spesped forstår og gjør mer enn andre i skolen. Snarere tvert imot - siden mitt adhd-barn ikke ligner på dem de har møtt i praksis, stiller de seg uforstående til legen/spesialisten/kapasiteten på området - for diagnosen kan da umulig være riktig???

Så om dere kan oppfordre dere selv og medstudenter til å lese, gå inn på internett, delta i kursing, invitere kursholdere osv, osv - kanskje går verden, nei, skolen litt framover, da...

Gjest mamma 24-7
Skrevet

Når det gjelder adhd har jeg hatt en gutt som i alle år har oppført seg slik at skolen ringer hjem om oppførselen hans. Både han og skolen ville helt klart hatt store fordeler av at han hadde hatt en assistent. I alle årene hadde vi også løpende, ukentlig ++ kontakt med BUP og av og til også andre instanser, barnevernet inkludert. _Aldri_ har noen i det hele tatt foreslått å forsøke assistent. _Aldri_. Og vi bor ikke i provinsen, men i hovedstaden.

Har møtt andre foreldre med barn som har adhd og det viser seg at dette varierer fra bydel til bydel til bydel...

Man skal være frisk for å være sjuk, med andre ord. For hjelp og støtteapparat må man ikke bare finne fram til selv, men sannelig også stå på krava, for frivillig gjør de jo ingenting!

Det er heller ikke min erfaring at dem med spesped forstår og gjør mer enn andre i skolen. Snarere tvert imot - siden mitt adhd-barn ikke ligner på dem de har møtt i praksis, stiller de seg uforstående til legen/spesialisten/kapasiteten på området - for diagnosen kan da umulig være riktig???

Så om dere kan oppfordre dere selv og medstudenter til å lese, gå inn på internett, delta i kursing, invitere kursholdere osv, osv - kanskje går verden, nei, skolen litt framover, da...

Du bør kanskje legge inn søknad om ekstra ressurser etter §5-1 i opplæringsloven.

http://lovdata.no/all/tl-19980717-061-006.html

Det er synd at ingen har foreslått dette, men det er til syvende og sist foreldrene som er ansvarlige for å søke om ekstra ressurser, selv om skolen ofte tar initiativ til dette for elever som har behov for det. Har PPT vært inne i bildet når det gjelder tilrettelegging på skolen, om ikke så kan du selv henvise han dit.

Skrevet

Spesifikke skrivevansker utløste ikke resurser hos oss, men fikk gjennomslag for at PC var nødvendig hjelpemiddel.

Det største problemet da er at undervisningen ikke på noen måte ble lagt opp for å lære det han sliter med.

• 2 uker senere...
Gjest Stemmer ikke
Skrevet

På vår skole utløser f.eks ADHD og Asperger ressurser. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle.

På skolen vår har også ADHD barn og Asperger barn fått PC fra hjelpemiddelsentralen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...