Gå til innhold

Dårlig mor?

Anbefalte innlegg

Vi er slike ull menensker, og etter en periode i barnehage så ser jeg at ull er helt uovertreffelig (heter det det?, for et rart ord).

Og mine varme barn, elsker sine ullklær fordi de ikke blir våte av svette. Og det er til den varmeste av dem jeg har kjøpt reimadress, nettopp fordi han trenger å få ut litt steam.

For meg er det å kjøpe ullklær og skikkelig yttertøy ikke noe arbeid, ikke noe jeg bruker så mange tanker på.

Ungene mine jubler når de får nye ullklær ( selv på julaften), de henter de selv frem også i sure regnversdager på sommeren. OG niåringen lurte på om svart ulltrøye (med blonder) var fint nok til å bruke i selskap.

Nå det kommer til votter så har jeg bare en ting å si. Jeg har et par til 600 kr jeg aldri har brukt, og når jeg ser bort fra Reimavottene så er det et par til 10 kr som er favoritten her i huset.

Jeg er vel en slik ullfantast at jeg mener så lenge barna har ull innerst er det ikke så nøye med som er utenpå...

Fortsetter under...

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

6

• Rhea Silvia

5

• bb71

4

• Dorthe

2

Jeg er som deg. Mine unger protestere på alt som ligner ull, og alt som er tjukt og klumper seg. Derfor blir det mye fleece...Jeg kjøper dress på Wear House og av og til sko på Økonomisko (men de er oftest dårlige, da).

Av og til får jeg dårlig samvittighet når jeg ser andre unger med ullklær hele veien, men men.

Jeg klarte å få de til å bruke ullundertøy til de var ca 2 år. Da begynte de å protestere...

Ungene har iallefall ikke klaga så langt. Noen ganger lurer jeg bare på om det er fordi de ikke vet bedre :-/

Den tanken har slått meg også.

Men nå er to av dem voksne og de har fremdeles ikke klaget og jeg hadde nok hørt det dersom de hadde følt omsorgsvikt i barndommen :o)

Vi er fler, hvis det kan være en trøst ;o)

Jeg kjøper votter på H&M, jeg.. Den eldste har vinterjakke og bukse derfra også. Jeg har spurt ham, og han sier han alltid er god og varm i disse klærne.

Yngstemann er en skikkelig ull-vegrer, så han har vanlige bomullsstrømpebukser eller stillongs innerst. Votter og lue fra H&M han også, dessuten har ingen av dem noensinne satt sine ben i en reimadress.. (Han har en kjempegod dress fra Lego, men i fjor kjøpte jeg dresser til barna på OBS.)

Neida, du er ingen dårlig mor. Men det er dumt å fleipe med dette, for det er viktig.

Jeg som jobber i bhg, som kler på og av 16 barn yttertøy hver eneste dag, ser tydelig hva barna er mest komfortable med å ha på seg. Jeg ser også hvem som kan være lengst ute uten å fryse, hvilke votter som sitter lengst på, hvem som holder seg lengst tørr osv. Hvem som har lettest for å bevege seg og ikke vagger som en snømann.

Og det er ikke tvil for min egen del. Når det kommer til uteklær høst/vinter/vår, så skal jeg ikke spare en eneste krone! Da får jeg heller spare inn på glitter og glam og bruke de på Reima og skikkelige vintersko, samt ullundertøy.

Husk at luft i dressen fordrer varme, og den eneste dressen som JEG vet om, som ikke har strikk i livet og som holder sg tørr, er faktisk Reima. (det finnes sikkert flere) Det samme gjelder skoene. For trange og tette sko, gjør barna kalde. Gore-tex er bra nok, men de må være såpass store at de får plass til en ekstra ullsokk uten at skoen er trang.

Jeg ser at det "slurves" endel i bhg, men jeg vet også at det noen ganger kommer av økonomi. Men når jeg da ser den samme jenta (f.eks) dukke opp i glitter og stas og nyeste moteklær i bomull - ja, da undrer jeg meg litt.

Bedre med en Reima dress, enn to billig-dresser. Bedre med ett par votter som a)holder seg på og tørre, enn 2 par billige....

Delvis enig her.

Mange jentebarn er staset opp med rosa klær,glitter og fine støvletter å de får ikke andre sko for støvlettene var så dyre!

Jeg lurer også på hva foreldrene tenker når de leverer et barn i barnehagen med støvletter og ikke har med sko for vintervær, vil de virkelig at barnet skal fryse blånegler på seg eller mener de at barnet skal holdes innendørs?

Det er mye korttenkte foreldre rundt omkring

Annonse

Jeg leter etter ting og legger ned litt jobb for å finne ting som fungerer. Votter og lue var f.rks. kjempevanskelig. Når jeg finner noe som fungerer kjøper jeg i de neste str, så slipper jeg å styre med det på en stund.

To lag ull har vi aldri hatt heller ikke ullundertøy. Da svetter hun i hjel.

Hun har også kun arva og stygge dresser.

Men hun trives, er varm og ikke kald og våt. Så jeg er fornøyd, jeg. Det er da ingen ting å ha dårlig samv. for.

Gjest Barna fortjener gode klær!!

Noen har visst misforstått meg, for jeg fleiper altså ikke med dette. Jeg lurer oppriktig på om jeg kanskje gjør en stor feil ved å ikke være mer opptatt av dette....

Bare så det er sagt så påstår ungene at de ikke fryser. De klager oftere over at de svetter. Vi har en reimadress som andremann nå har arvet. Problemet er at hun ikke vil bruke den fordi den ikke er like "god" som HH-dressen hennes (spør meg ikke hvorfor;-))

Ungene har dessuten ullundertøy, men bruker det stort sett bare når gradstokken kryper under null. De vil helst slippe fordi de liker bedre bomull..

Som sagt, dette var ikke et fleipeinnlegg fra min side. Jeg blir bare så imponert over foreldre som virkelig jobber for å få tak i de "beste" klærne til ungene sine :-)

Jeg mente ikke at DU fleipet, men ser jo at det er endel andre som forsøker å få bedre samvittighet her. :o)

Saken er den at luft i dressen isolerer mot kulde, derfor er det lurt med en dress à la Reima, hvor man jo faktisk får luft. De er nok ikke så formsydd som Helly Hansen f.eks., og det kan være det ditt barn tenker på? At den sklir litt?

At du bruker ull under er flott. Alle barn foretrekker nok bomull ja - mykere mot kroppen. Men bra ull kan også være mykt. :o)

Bomull er greit nok i plussgrader. Men i minus bør man (mener jeg) bruke ull fra topp til tå innerst, og fleece/strikketøy som mellomplagg og vindtett + pustende ytterst.

Synes tvert i mot at du er en god mor som faktisk tenker på barnas yttertøy og om det er bra nok for dem..... Det er nok av dem som gir fullstendig blaffen.

Må innrømme at jeg blir provosert når foreldre sender barna i bhg med dårlig yttertøy og de selv går i merkeklær fra Jean Paul etc.

Kunne skrevet om dette i det uendelige :o)

Gjest girasol

Du er ingen dårlig mor! Trøste, trøste.

Jeg er heller ikke "fanatisk". Har f.eks.ikke disse berømte merkene på dressen til knærten. Men når det gjelder undertøy og klær som holder ham varm, er det bare ull som er bra nok for knærten. For han er en skikkelig frysepinne. Han må ha ullundertøy når det er kaldere enn 5 plussgrader hvis han skal være ute. Videre har han enten ullbukse og ullgenser eller fleecedress og genser. Begge deler ser ut til å holde ham like god og varm. Og ekstra ullsokker i skoene.

Det varierer veldig fra barn til barn hvor klamme og varme dem blir tror jeg. Hvis det fungerer fint for dine barn og de er varme og tørre, så er det da ingen grunn til dåelig samvittighet...?

Og når det gjelder hvor klærne er kjøpt... så synes jeg personlig det tar helt av hvis man ikke skal kunne kjøpe klær på vanlige og kjente klesbutikker, bare fordi man er redd de ikke er riktig "merke" ;-)

Don't worry!!

M.v.h.

Gjest girasol

Hele poenget med å ha på klær er vel at man ikke skal fryse? Og når man oppnår det, har man jo lykkes uansett HVA man har på.

I denne tråden - og tilsvarende tidligere - blir man latterliggjort om man har såkalte "riktige merker". Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere gjør slik, jeg!

Her i huset har vi to småjenter som lett fryser når de er ute, og konsekvensen av at de fryser er sjukdom. Vi gjør alt vi kan for å unngå dette, og da har vi endt opp med det dere håner, nemlig ull og Reima.

Vi har prøvd utedresser av ymse slag, med det resultat at størstejenta har fått gjentatte urinveisinfeksjoner. Ikke før vi begynte å bruke ull fra innerst til ytterst - med ekstra lag over rumpa - ble det slutt på det. Nå er hun 5 år straks, og det er ikke lenger nødvendig med ull helt innerst. Men Reima bruker vi ytterst, ja, fordi det holder henne tørr i Trønderværet!

Det samme med minstesnuppa. Hun er astmatiker, og fullstendig avhengig av å ikke bli kald og bløt; er hun det, får vi garantert en sjukdomsperiode på 1-2 uker. Det er bare Reima og ull vi har funnet ut at duger!

Det kan godt hende at det finnes alternativer til Reima, men vi ser ikke noe poeng i å teste enda flere dresser - som kanskje gir oss enda flere sjukdomsrunder - når vi har funnet noe som fungerer.

Er ungen varm, får beveget seg og ikke blir syk så må man da ha på hva man vil for meg, men jeg synes det nesten er litt dårlig gjort å drite ut de som velger det dere kaller "riktige merker". Det KAN jo være noe annet enn et ønske om å vise fram pengene sine som ligger bak valget...

Det er da vitterlig ingen som "håner" deg fordet om du bruker reimadress og ull! Det må da være lov å snakke om nødvendigheten av ulike merker og undertøy uten at folk som bruker det ene eller det andre skal ta seg nær av det!...

Mener må jeg. Og Reima er helt utmerket, og ull er helt utmerket, mnen andre folk må jo få lov til å bruke andre merker eller kvaliteter hvis det passer for dem.

M.v.h.

Gjest girasol

Skulle tro vi hadde samme mor!

:)

Skal man ikke bruke cherox med ullsokker? Er det sokkene eller støvlene som er feil? Alle gikk jo med det på 80-tallet! En hel generasjon "dårlige mødre" altså.

Cherrox egener seg ikke under 5 minus... De blir helt stive og knitrende og ubehagelige og kalde :-)

Det fant jeg først ut da vi hadde en periode med under 10 minus her jeg bor, i vinter.

M.v.h.

Gjest girasol

Neida jøsses, merkevarer i lange baner har jeg ikke. Stakkars tulla mi har f.eks bare istykker revne hansker for øyeblikket...... Skal kjøpe vanlige polvotter til ho, men hvor får jeg tak i det?

De beste vottene knærten har hatt i vinter kjøpe jeg på H&M til litt under 50-lappen. De er gode og varme og sitter godt på en liten 2-årings hånd! Han får t.o.m.til å ha tommelen i tommelrommet!! Og det er rent revolusjonært ;-)

M.v.h.

Annonse

Du er ingen dårlig mor! Trøste, trøste.

Jeg er heller ikke "fanatisk". Har f.eks.ikke disse berømte merkene på dressen til knærten. Men når det gjelder undertøy og klær som holder ham varm, er det bare ull som er bra nok for knærten. For han er en skikkelig frysepinne. Han må ha ullundertøy når det er kaldere enn 5 plussgrader hvis han skal være ute. Videre har han enten ullbukse og ullgenser eller fleecedress og genser. Begge deler ser ut til å holde ham like god og varm. Og ekstra ullsokker i skoene.

Det varierer veldig fra barn til barn hvor klamme og varme dem blir tror jeg. Hvis det fungerer fint for dine barn og de er varme og tørre, så er det da ingen grunn til dåelig samvittighet...?

Og når det gjelder hvor klærne er kjøpt... så synes jeg personlig det tar helt av hvis man ikke skal kunne kjøpe klær på vanlige og kjente klesbutikker, bare fordi man er redd de ikke er riktig "merke" ;-)

Don't worry!!

M.v.h.

Takk skal du ha! Trenger å høre sånt :-)

Jeg leter etter ting og legger ned litt jobb for å finne ting som fungerer. Votter og lue var f.rks. kjempevanskelig. Når jeg finner noe som fungerer kjøper jeg i de neste str, så slipper jeg å styre med det på en stund.

To lag ull har vi aldri hatt heller ikke ullundertøy. Da svetter hun i hjel.

Hun har også kun arva og stygge dresser.

Men hun trives, er varm og ikke kald og våt. Så jeg er fornøyd, jeg. Det er da ingen ting å ha dårlig samv. for.

Det er liksom det å "legge litt jobb i å finne det riktige" som er min dårlige samvittighet da.. Jeg kjøper når jeg skal ha og tenker ikke før etterpå ;-)

Jeg mente ikke at DU fleipet, men ser jo at det er endel andre som forsøker å få bedre samvittighet her. :o)

Saken er den at luft i dressen isolerer mot kulde, derfor er det lurt med en dress à la Reima, hvor man jo faktisk får luft. De er nok ikke så formsydd som Helly Hansen f.eks., og det kan være det ditt barn tenker på? At den sklir litt?

At du bruker ull under er flott. Alle barn foretrekker nok bomull ja - mykere mot kroppen. Men bra ull kan også være mykt. :o)

Bomull er greit nok i plussgrader. Men i minus bør man (mener jeg) bruke ull fra topp til tå innerst, og fleece/strikketøy som mellomplagg og vindtett + pustende ytterst.

Synes tvert i mot at du er en god mor som faktisk tenker på barnas yttertøy og om det er bra nok for dem..... Det er nok av dem som gir fullstendig blaffen.

Må innrømme at jeg blir provosert når foreldre sender barna i bhg med dårlig yttertøy og de selv går i merkeklær fra Jean Paul etc.

Kunne skrevet om dette i det uendelige :o)

Jeg jobber selv som lærer og skjønner hva du sikter til ang dårlige uteklær. Så ille er jeg heldigvis ikke ;-)

Vi er fler, hvis det kan være en trøst ;o)

Jeg kjøper votter på H&M, jeg.. Den eldste har vinterjakke og bukse derfra også. Jeg har spurt ham, og han sier han alltid er god og varm i disse klærne.

Yngstemann er en skikkelig ull-vegrer, så han har vanlige bomullsstrømpebukser eller stillongs innerst. Votter og lue fra H&M han også, dessuten har ingen av dem noensinne satt sine ben i en reimadress.. (Han har en kjempegod dress fra Lego, men i fjor kjøpte jeg dresser til barna på OBS.)

Ja, jeg har heldigvis fått sånn noenlunde troen tilbake på meg selv nå :-)

Jeg er som deg. Mine unger protestere på alt som ligner ull, og alt som er tjukt og klumper seg. Derfor blir det mye fleece...Jeg kjøper dress på Wear House og av og til sko på Økonomisko (men de er oftest dårlige, da).

Av og til får jeg dårlig samvittighet når jeg ser andre unger med ullklær hele veien, men men.

Jeg klarte å få de til å bruke ullundertøy til de var ca 2 år. Da begynte de å protestere...

Klumper meg her og klumper meg der, ja... Femåringen hyler som en stukket gris dersom jeg forlanger at hun skal ha på ullstilongs og ullsokker underst - og vanlige sokker nutenpå. To par sokker er nemlig sååå himla ekkelt.... :-/

Jeg vil ha ullstrømpebukser med fot til store barn også!!

Man burde ikke bli hysterisk ang. påkledning. Men når barn som skal på skiskole dukker opp i bomullsstrømpebukse, da lurer jeg på hva som foregår i hodet på foreldrene den dagen.

Det kunne jeg kanskje ha funnet på jeg også, med mindre det var minusgrader... det er en formildende omstendighet håper jeg? :-/

Man burde ikke bli hysterisk ang. påkledning. Men når barn som skal på skiskole dukker opp i bomullsstrømpebukse, da lurer jeg på hva som foregår i hodet på foreldrene den dagen.

Eh, det måtte jeg gjort. Evt. bommullsstillongs. Minsten hater ull som pesten.. Men han har jo fleece utenpå der igjen, og vinterdress ytterst. Og i dag var vi på skitur i denne habitten. Den eneste som ikke syntes det var kaldt på slutten, var han..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...