Gå til innhold

Munnskold......

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som er snart to år som har fått munnskold. Blemmer inni munnen og på innsiden av leppa. Jammen har det ikke kommet noen på haka også. I en og en halv uke har det vært vondt. Nå har han også fått utslett i ansiktet: kinnet og i pannen. Ikke ellers på kroppen... Har dette med munnskold å gjør? Hvordan får småbarn dette? Jeg hadde aldri hørt om det før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218107-munnskold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Slik du beskriver symptomene synes jeg det passer men en vanlig herepesvirusinfeksjon. Forekommer oftest hos barn mellom 1 og 4 år, er ganske vanlig, gir blemmer og ofte hvitlige belegg og iritert og rød slimhinne i munnen ( gingviostomatitt) Det er smertefullt, blør lett. Skyldes som nevnt virusinfeksjon,går over av seg selv i løpet av en ukes tid.I spesielle tilfelle kan behandling med spes. medikament være aktuelt, men ikke hos baret ditt slik du beskriver situasjonen.

Forsøk å hold god munnhyigene, ikke småspising mellom måltider, ikke kjeks som " kladder" mellom tennene. Smertestillende meddisine hjelper barnet i å få i seg drikke slik at det ikke tørker inn, gis som suppositorier ( i endetarmen).

Utslettet omkring munen er sannsynligvis også herpesutslett.

Dersom det er plagsomme utslett på huden i ansiktet kan du bruke en salve som dreper virus, Zovirax. Brer utslettet seg på huden i ansiktet bør du la lege se på barnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218107-munnskold/#findComment-1612948
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...