Gå til innhold

Såre brystvorter !!!!


Gryy

Anbefalte innlegg

Hei !

Nå trenger jeg noen gode råd. Jeg er så sår på brystvortene at jeg nesten begynner å grine når Tobias skal ha pupp. Det er blitt nesten åpent sår på begge to. Ingen salve å få på apoteket.... De sier jeg kan prøve brystskjold. Men vil han da ta puppen igjen, hvis jeg bruker dette noen dager???

Hjeeeelp !!!

Alle råd mottas med takk :)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til såre brystvorter!

Det finnes en salve på apoteket som heter "Purelan". Det er et naturprodukt som iallefall hjalp meg. Brystskjold hjelper også, det bruker jeg fortsatt og håper da Julia vil ta puppen igjen. Jeg fikk også en salve på Ullevål hotell som de kalte ullsalve, den hjalp også på sårheten.

Lykke til!

p.s de erfarne sier det går over hvis det er noen trøst!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Gryy.

Du sier ikke noe om barnets alder slik at jeg har mulighet til å vurdere årsaken. Kom tilbake med mere info om alder, ammehyppighet, beskriv sprekker sår osv. Årsaken må først vurderes før du kan få råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

albuskjell!

Få tak i et par albuskjell å ha på brystvortene,det er genialt!

Sårheten min forsvant nesten over natta med dem:)

Anbefaler også lanolinsalvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva du snakker om! Hadde sår på begge brystknoppene i 4 uker fra Johanne bel født, og fikk i tillegg gule stafylokokker i sårene. Det var djevelsk vondt, men vi stod den av uten noen form for behandling. Dette gjorde jeg: Droppet salvene, de er til liten nytte. Smør morsmelk på brystknoppene og gå mest mulig barbrystet! Jeg pumpet meg 3-4 dager og ga Johanne morsmelk på flaske de dagene det var som vondest. Det gjorde at sårene fikk gro litt og dermed var det ikke like smertefullt å amme. Men det tar tid! Heldigvis går det over og det beste er å oppdage at det faktisk ikke er smertefullt å amme!! Tvert om!! Jeg oppdaget forresten i etterkant at Avent-serien (apotekene har den) selger plastkopper til å ha inne i BH'en slik at puppene får luft selv om du har klær på. Så slipper du at ammeinnlegg/BH'en setter seg fast i såret. Løp og kjøp!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sliter med det samme her (2 uker gammel)..den ene brystvorten har fått en diger sprekk og halve brystvorthuden er liksom borte så det er litt stor grop der :((( (jordmor ble forferdet da hun skulle ta en kikk).

Bruker albueskjell og det ser ut til å hjelpe litt, såret gror iallefall sammen nå (litt sakte men ser ihvertfall det blir litt mindre og mindre). Dessuten hjelper det å holde vorten fuktig med morsmelk hele tiden inne i skjellet, det gjorde ihvertfall veldig vondt å måtte "rive vekk"/mykne opp skorpen på nytt hele tiden for meg før, spesielt når guttungen suger så kraftig som han gjør. Bruker dessuten brystskjold fra aventis, da gjør det kanskje litt vondt i toppen 15 sekunder mot opptil 2-3 minutter før jeg greide å roe meg ned når jeg skulle gi pupp uten...

Vel...ikke alltid alt hjelper for alle, men føler dette hjelper for meg (iaf på vei til å hjelpe..nekter å amme uten skjold for tiden, ialelfall til det er helt fint igjen)...

lykke til...hadde perioder hvor jeg gråt bare ved tanken på neste gang togepi skulle ha mat igjen...:( ikke gøy :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...