Gå til innhold

Kunnskapsnivå i bhg


Anbefalte innlegg

Gjest tullehøna
Skrevet

Vi har våre to barn i en gårdsbhg. Der får de mye kontakt med dyr, skog og natur, noe vi setter høyt på prioriteringslista. Tidligere gikk de i en musikkbhg der det var lite fokus på fysisk aktivitet, der musikk og læring av engelsk hadde første pri. Nå har 5-åringen "skolegruppe" en dag i uka, der de tegner, skriver, lærer litt engelsk og har ulike temaer. Dattera vår på 4 har ikke noe særlig slik teorilæringsbasert aktivitet, etter hva jeg vet. Hva er deres erfaringer i så måte? Hvordan er det i bhg dere bruker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ikke noe særlig spesifikk læring i barnehagen vår - og godt er det, synes jeg.

De "lærer" ved å leke, klippe, lime osv. De som kan å lese får lese, de som kan å skrive får skrive, de som er glade i tall får leke med tall. Men det er ikke noe snakk om teoretisk læring.

Skrevet

De har ikke noe særlig spesifikk læring i barnehagen vår - og godt er det, synes jeg.

De "lærer" ved å leke, klippe, lime osv. De som kan å lese får lese, de som kan å skrive får skrive, de som er glade i tall får leke med tall. Men det er ikke noe snakk om teoretisk læring.

Sånn er det hos oss også. Storebror lærte å lese månedene før han var fem år, og da leste og skrev han mye i barnehagen. Mellomsøster er 4,5 nå og kan noen få bokstaver. Hun skriver det hun kan, tegner og klipper mye. Synes det er minst like viktig at de lærer sosiale regler og utvikler vennskap i barnehagen.

Skrevet

Ingen skoletilrettelegging hos oss og det er like greit. Førsteklasse er jo så lekebasert alikevel. :o)

Skrevet

Lite/ingen skoletilrettelegging. Litt for 5-åringene, kanskje, men absolutt ingen målsetning for barnehagen.De fokuserer på lek, sosialt samspill, bevegelse, og form og farge.

Skrevet

Femårsgruppen er ganske systematisk og planmessig. Leksene er _veldig_ populære. Men jeg har inntrykket av at det viktigste er det å kunne jobbe med et tema over tid, ikke hvilke teoretiske kunnskaper de tilegner seg. Men det følger jo litt kunnskaper med på kjøpe.

Også er det stas og status og gå i femårsgruppe.

Det er lite øvrig opplæring, men en del av lekene og aktivitetene er jo ikke akkurat fordummende. Alle ble f.eks. kløppere på tall i en periode det gikk mye i Uno.

Om man skulle legge mer skolepedagogikk inn i barnehagen måtte hele opplegget for første klasse legges om. Ellers ville det blitt enda mer drøvtygging.

mvh

Skrevet

Sånn er det hos oss også. Storebror lærte å lese månedene før han var fem år, og da leste og skrev han mye i barnehagen. Mellomsøster er 4,5 nå og kan noen få bokstaver. Hun skriver det hun kan, tegner og klipper mye. Synes det er minst like viktig at de lærer sosiale regler og utvikler vennskap i barnehagen.

Enig. Også er det viktig å få leke synes jeg!

Skrevet

Femåringene har "klubb" en gang i uka, og der jobber de med bl.a. bokstaver, tall, mengder, skriftspråkforståelse, ordleker osv. Ungene elsker dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...