Gå til innhold

Saueskinn i vaskemaskinen

Anbefalte innlegg

Jeg har et saueskinn som vi legger i senga til lillemor når det er veldig kaldt. Hun elsker det og sover så godt på dette skinnet! :o)

De jeg kjøpte det av, sier at skinnet er preparert på en måte som gjør at det kan vaskes i vaskemaskinen med milo.

Det jeg lurer på er om noen her har erfaring med å vaske saueskinn i vanlig vaskemaskin hjemme? Skinnet er ganske stort, så jeg er redd det blir for stort/tungt i vaskemaskinen min.

Har ikke turt å prøve enda, men nå tror jeg at jeg får prøve snart, blir vel midd og fandens oldemor i det så... Men sier de at det kan vaskes i maskin, så regner jeg med det går i en vanlig en...? Må en finne en spesielt stor maskin for å få vasket skinnet, kunne man jo nesten like godt ta det med til renseriet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218337-saueskinn-i-vaskemaskinen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vasket soveskinn på ullprogram i maskinen mange ganger. Det er soveskinn fra Nøstebarn, det største størrelsen.

Skinn kan også henges ut om vinteren(helst når det er mange kuldegrader) og bankes. Det tar knekken på midden...

Har vasket mitt mange ganger i maskin. Lykke til.

ps..kjøpte det på Jysk for 7 år siden....

Jeg har vasket soveskinn på ullprogram i maskinen mange ganger. Det er soveskinn fra Nøstebarn, det største størrelsen.

Skinn kan også henges ut om vinteren(helst når det er mange kuldegrader) og bankes. Det tar knekken på midden...

Ok, takk for svar! Og for å stille et dumt spørsmål: skinnet ditt er ekte?

Jeg har hatt det hengende ute i kulda noen døgn, ja. Men har lyst til å vaske det også.

Vi har vasket saueskinnet i maskina mange ganger.

Skinnet bør ikke henge brettet over en snor/stang - heng det opp med klyper slik at det får tørke i "hel lengde".

Ulla blir også litt småkrøllete av vaskingen, og da kan du jo vurdere å børste pelsen før den er helt tørr. Det finnes spesialkammer tilo dette, evt kan du bare ta en metallbørste eller metallkam (kan evt kjøpe i dyrebutikk).

Men du kan godt la være å børste også.

Vi har vasket saueskinnet i maskina mange ganger.

Skinnet bør ikke henge brettet over en snor/stang - heng det opp med klyper slik at det får tørke i "hel lengde".

Ulla blir også litt småkrøllete av vaskingen, og da kan du jo vurdere å børste pelsen før den er helt tørr. Det finnes spesialkammer tilo dette, evt kan du bare ta en metallbørste eller metallkam (kan evt kjøpe i dyrebutikk).

Men du kan godt la være å børste også.

Takk for svar!

Da får jeg prøve meg da. Ser bare for meg at det blir fryktelig tungt. Er så veldig tykk ull på dette skinnet.

Skinnet er kjøpt fra private folk, og er mye større og tykkere enn de jeg har sett i salg i butikker som Jysk, Kid, Ikea etc.

Annonse

Takk for svar!

Da får jeg prøve meg da. Ser bare for meg at det blir fryktelig tungt. Er så veldig tykk ull på dette skinnet.

Skinnet er kjøpt fra private folk, og er mye større og tykkere enn de jeg har sett i salg i butikker som Jysk, Kid, Ikea etc.

Det er vel først og fremst "læret" som blir tungt når det er vått. Selv om vårt skinn ikke er blant de største, så blir det nokså tungt....

Når vi henger det opp må vi bruke flere klessklyper for å holde det oppe.

Og det bør henge slik at det er god lufting rundt, for det tar nokså lang tid å tørke, og vhis det henger "for tett" på andre ting kan det lukte litt.

Jeg har vasket saueskinnet mitt endel ganger. Har det da på lav temeratur og etterpå legger jeg det på baderomsgulet med varmekabler. For å få det like mykt som det var børster jeg det 2-3 ganger med en børste i løpet av den tiden det tørker og da er det helt perfekt etterpå :-)

Har god erfaring med å vaske skinn, men dårlig erfaring med Milo. Den er så sterkt parfymert, at etter flere luftinger og ny vask med parfymefritt middel hang det enda i. Tror det er Neutral som har et greit, parfymefritt alternativ, hvis du vil spare barnet for kjemien.

Har god erfaring med å vaske skinn, men dårlig erfaring med Milo. Den er så sterkt parfymert, at etter flere luftinger og ny vask med parfymefritt middel hang det enda i. Tror det er Neutral som har et greit, parfymefritt alternativ, hvis du vil spare barnet for kjemien.

Milo har akkurat kommet i parfymefri variant har jeg lest ;-)

Alle mine tre barn har hatt saueskinn i senga fram til de var rundt 2-3 år gamle. Skinnene har blitt vaska maaaange ganger på 40 graders ullprogram og Milo.

Som den husmora jeg er (not) tørker jeg til og med saueskinnet i tørketrommelen på vanlig temperatur... Skinnet blir litt mer kompakt, men ungene har elska skinnet likevel :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...