Gå til innhold

Melatonin og jetlag (utenfor tema!)

Anbefalte innlegg

Gjest skal til USA

Jeg er gjerne plaget med jetlag og søvnforstyrrelser ved reiser til f.eks. USA, og har nå etter anbefaling skaffet meg Melatonin. Skal til USA med jobben og det er viktig for meg å fungere godt der borte (og forsåvidt når jeg kommer hjem). Lurer både på døgndose og når denne bør inntas.

Vanlig dose er jo en tablett, 3 mg. Kan noen fortelle meg hvordan middelet brukes ved flyreise og USA-opphold (blir borte en uke)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218338-melatonin-og-jetlag-utenfor-tema/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er i USA, tror jeg ikke melatonin er det rette. Du reiser jo slik at når det er leggetid der, er det allerede langt på natt her, og problemet er ikke å få sove, men å holde seg våken lenge nok.

Når du kommer hjem derimot, er melatoninen god å ha. Da tar du den en halvtime før norsk leggetid.

Gjest skal til USA

Når du er i USA, tror jeg ikke melatonin er det rette. Du reiser jo slik at når det er leggetid der, er det allerede langt på natt her, og problemet er ikke å få sove, men å holde seg våken lenge nok.

Når du kommer hjem derimot, er melatoninen god å ha. Da tar du den en halvtime før norsk leggetid.

Det spørs jo litt på hva slags problemer man har med søvnen under reise.

Mitt største problem i USA er at jeg gjerne våkner ved 3-4-tiden på natten uten å få sove igjen. Blir da selvfølgelig sliten utpå dagen. Har fått tips om at dette kan avhjelpes med melatonin.

Vet dessverre ikke noe om Melatonin. Men har vært i USA noen ganger.

Generelt er det jo ikke noe problem da du reiser dit. Vokner tidlig, og tidlig i seng på kvelden. Det pleier å gå greit.

Problemet er da du skal hjem. En gang tok jeg (etter anbefaling fra min lege) en sovetablett på flyet hjem. Jeg skulle lande på formiddagen, og landet da relativt uthvilt, og det var mye enklere å komme tilbake til normal døgnrytme da.

Gjest skal til USA

Vet dessverre ikke noe om Melatonin. Men har vært i USA noen ganger.

Generelt er det jo ikke noe problem da du reiser dit. Vokner tidlig, og tidlig i seng på kvelden. Det pleier å gå greit.

Problemet er da du skal hjem. En gang tok jeg (etter anbefaling fra min lege) en sovetablett på flyet hjem. Jeg skulle lande på formiddagen, og landet da relativt uthvilt, og det var mye enklere å komme tilbake til normal døgnrytme da.

Jeg har vært en god del i USA, og har alltid problemer der borte også. Ikke lett å kombinere lite søvn med tett program på dagen.

Som jeg også sier til Atene er mitt problem der borte at jeg gjerne er lys våken ved 3-4-tiden på natten og får ikke sove igjen.

Dette er dosering jeg fikk fra en legevenn:

Voksen: 15-20 mg 1/2 time før leggetid.

BArn under 6 år: 3-5 mg

Barn over 6 år: 5-10 mg

Vi kjøpte Melatonin når vi var i USA sist, og tok det når vi kom hjem.

Barna omstilte seg uten problemer (det kan det jo hende de hadde gjort uansett).

Vi voksne var nok ikke helt upåvirket av jetlagen, men synes likevel jeg var mindre plaget denne gangen enn jeg har vært før.

Skal til USA i sommer også, og kommer til å ta melatonin da også. Både til liten og stor.

Annonse

Gjest skal til USA

Dette er dosering jeg fikk fra en legevenn:

Voksen: 15-20 mg 1/2 time før leggetid.

BArn under 6 år: 3-5 mg

Barn over 6 år: 5-10 mg

Vi kjøpte Melatonin når vi var i USA sist, og tok det når vi kom hjem.

Barna omstilte seg uten problemer (det kan det jo hende de hadde gjort uansett).

Vi voksne var nok ikke helt upåvirket av jetlagen, men synes likevel jeg var mindre plaget denne gangen enn jeg har vært før.

Skal til USA i sommer også, og kommer til å ta melatonin da også. Både til liten og stor.

Takk skal du ha!

Må si det var store doser - vanlig dose er jo (vel?) 3 mg.?

Tok du det ombord i flyet også, eller ventet du til leggetid ved ankomst?

Takk skal du ha!

Må si det var store doser - vanlig dose er jo (vel?) 3 mg.?

Tok du det ombord i flyet også, eller ventet du til leggetid ved ankomst?

I følge min legevenn var det absolutt ingen vits i å ta så små doser. Det ville ikke hjelpe i det hele tatt.

Vi tok bare når vi kom hjem og skulle legge oss. Hadde ikke lyst til å ta noen sjanser siden vi reiste med to små barn som da var 3,5 og 4,5 år gamle.

Kommer heller ikke til å gjøre det i sommer. Da er barna 5,5 og 6,5 oh 8 mnd gamle. Vil være våken i tilfellet noe skjer.

Gjest skal til USA

I følge min legevenn var det absolutt ingen vits i å ta så små doser. Det ville ikke hjelpe i det hele tatt.

Vi tok bare når vi kom hjem og skulle legge oss. Hadde ikke lyst til å ta noen sjanser siden vi reiste med to små barn som da var 3,5 og 4,5 år gamle.

Kommer heller ikke til å gjøre det i sommer. Da er barna 5,5 og 6,5 oh 8 mnd gamle. Vil være våken i tilfellet noe skjer.

Ok, takk skal du ha, har notert tipsene.

Gjest skal til USA

Interessant, takk skal du ha!

Har imidlertid hørt fra så mange kanter at det har en virkning, at det skal mer enn én artikkel som sier det motsatte til for å endre min tro på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...