Gå til innhold

KARNEVAL BARN 1-3 ÅR

Gjest VIL GI BARNA EN BRA FEST!

Anbefalte innlegg

Jeg skal for første gang arrangere karneval i barnehagen :-) Jeg gleder meg til å lage til fest for barna!, men jeg bobler ikke akkurat over av ideer :-(

Så derfor, kjære foreldre, hva hadde din 1-3 åring satt pris på å gjøre når det er karneval i barnehagen?

Vi har allerede tenkt på "katta ut av sekken" (hvordan lager man det..? Og vil gjerne ha tips til hva dere hadde syntes er greit å ha i den), danse, samlingsstund med karnevalfokus, pølser... Ja, det er vel det vi har tenkt på så langt...

Vi prøver å ha fokus på sundt kosthold i barnehagen, derfor er det noen ganger litt vanskelig å finne på hva man kan gi barna av "godteri" som ikke er så usunt. Rosiner, kjeks og frukt er gjengangere- tips til noe annet...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218357-karneval-barn-1-3-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Flystripa

"Vi prøver å ha fokus på sundt kosthold i barnehagen, derfor er det noen ganger litt vanskelig å finne på hva man kan gi barna av "godteri" som ikke er så usunt. Rosiner, kjeks og frukt er gjengangere- tips til noe annet...? "

Er det dødssynd med skikkelig godteri på et karneval/en fest en gang i halvåret?

Jeg har to barn i barnehage. Der får de faktisk ORDENTLIG godteri når det er fest.

Så lenge man holder en fornuftig linje til hverdags, så er det ikke noe problem. Gi dem Gompepastiller, kjærlighet på pinne, IFA (favoritt her i huset), smågodt etc, avhengig av alder selvfølgelig. Kort sagt det meste, unntatt popcorn.

Ser for meg de ekstatiske barneansiktene. Karneval er jo bare toppers. Det kan nesten ikke bli misslykket.

;-)

Bjørnen sover kan jo være gøy. Det er gjerne noen små bjørner der også.

Frukttårn er topp, jo høyere jo bedre. Bruk plasttannpirkere e.l. og sett sammen med ulike typer melon som basis. Pynt med druer, kivi, plommer og alt som gir flotte farger. Spiddes på med tannpirkere, flagg og kanskje noe stjerneskudd på toppen.

Frukt er kuuult.

Lykke til med karnavalet!

mvh

Ser for meg de ekstatiske barneansiktene. Karneval er jo bare toppers. Det kan nesten ikke bli misslykket.

;-)

Bjørnen sover kan jo være gøy. Det er gjerne noen små bjørner der også.

Frukttårn er topp, jo høyere jo bedre. Bruk plasttannpirkere e.l. og sett sammen med ulike typer melon som basis. Pynt med druer, kivi, plommer og alt som gir flotte farger. Spiddes på med tannpirkere, flagg og kanskje noe stjerneskudd på toppen.

Frukt er kuuult.

Lykke til med karnavalet!

mvh

Åhh....dette hørtes supert ut.

Skulle gjerne ha hatt et bilde av hvordan du gjorde det.

Om du har, kan du sende meg et....eller om du kan forklare meg med teskje?(er så treg :0))

Mvh

Annonse

Åhh....dette hørtes supert ut.

Skulle gjerne ha hatt et bilde av hvordan du gjorde det.

Om du har, kan du sende meg et....eller om du kan forklare meg med teskje?(er så treg :0))

Mvh

Ta f.eks. en honningmelon og/eller annen melon som er nokså fast i fisken. Vannmelon vil sansynligvis renne for mye.

Skjær melonen i to på midten _på_tvers_, ikke på langs slik man vanligvis gjør. Fjern steinene. Skjær så ringer på ca 1cm tykkelse og fjern skallet. Du vil nå har melonringer, evt. av ulike melontyper (farger) av forskjellig diameter. Disse kan igjen deles i to eller flere biter, eller beholdes som hele ringer. Spar et endestykke uten hull i midten til lokk på toppen.

Så er det bare å begynne å stable. Delte ringer kan jo legges med både innoverving og utoversving. Blir det tomrom i midten så fyll opp med noen mindre biter. Stabiliser med flagg m/plaststenger, tannpirkere el.l.

Når tårnet er ferdig pynter man med annen frukt. En velassortert butikk gir næring til fantasien. Blå plommer kan f.eks. legges hele i en ring rundt tårnet, med frukt av annen farge mellom. Druer kan festes med tannpirkere hvor som helst. Kivi kan skjæres i ulike vinkler og dermed gi ulike mønster og spiddes på hvor det måtte være, også på plommene. En mandarin kan fungere som blomst på toppen, skill båtene fra hverandre øverst, men ikke nederst. Jo mer ellevilt og fargesprakende, jo bedre.

Man kan pynte med flagg, paraplyer, balonger (kanskje ikke oppblåste) festet på pinner og alskens dikkedarier man finner på f.eks. Nille. Stjerneskudd e.l. kan også gjøre susen. Husk i så fall å ha fyrstikkene klare!

Unngå fruk som fort blir missfarget el.l. Banan kan se tjafs ut når den har stått oppskåret en stund. Må i så fall settes på til slutt. Bruk kjøkkenrull til å suge opp fruktsaft som renner.

Dette kan også være en anledning til å introdusere litt mer spesielle frukter som barna kanskje ikke er så vant med. Vi da gjerne navn og litt om hvor frukten vokser, men ikke gjør for mye pedagogikk ut av det.

Så er det bare å kose seg og rasere hele byggverket.

;-)

mvh

Kjeks er da ikke sunt!

Til bursdager pleier vi å skjære opp gulrøtter og agurker i stenger. Og så lager vi av og til fruktsalat med vaniljesaus på. Smoothies er en populær festdrikk i barnehagen min.

Når det er karneval serverer vi boller.

Hvor sunt kjeks er kommer da an på innholdet i kjeksen.

For øvrig er da ikke kjeks verre enn vaniljesaus om man først skal være sunnhetsfanatisk.

mvh

1-3 år? mente du det? ehhh...

Krever de så mye fest da? En 3-åring kan jeg skjønne, men hva får 1-2 åringer ut av det?

Det er litt vanskelig å bare arrangere karneval/fest for NOEN av barna på avdelingen og ikke de andre...

Jeg tror nok de små også merker god stemning selv om de ikke nødvendigvis bryr seg SÅ mye om å kle seg ut. Musikk, dansing og lek er jo gøy om man er 1, 3 eller 40 år :-)

Ta f.eks. en honningmelon og/eller annen melon som er nokså fast i fisken. Vannmelon vil sansynligvis renne for mye.

Skjær melonen i to på midten _på_tvers_, ikke på langs slik man vanligvis gjør. Fjern steinene. Skjær så ringer på ca 1cm tykkelse og fjern skallet. Du vil nå har melonringer, evt. av ulike melontyper (farger) av forskjellig diameter. Disse kan igjen deles i to eller flere biter, eller beholdes som hele ringer. Spar et endestykke uten hull i midten til lokk på toppen.

Så er det bare å begynne å stable. Delte ringer kan jo legges med både innoverving og utoversving. Blir det tomrom i midten så fyll opp med noen mindre biter. Stabiliser med flagg m/plaststenger, tannpirkere el.l.

Når tårnet er ferdig pynter man med annen frukt. En velassortert butikk gir næring til fantasien. Blå plommer kan f.eks. legges hele i en ring rundt tårnet, med frukt av annen farge mellom. Druer kan festes med tannpirkere hvor som helst. Kivi kan skjæres i ulike vinkler og dermed gi ulike mønster og spiddes på hvor det måtte være, også på plommene. En mandarin kan fungere som blomst på toppen, skill båtene fra hverandre øverst, men ikke nederst. Jo mer ellevilt og fargesprakende, jo bedre.

Man kan pynte med flagg, paraplyer, balonger (kanskje ikke oppblåste) festet på pinner og alskens dikkedarier man finner på f.eks. Nille. Stjerneskudd e.l. kan også gjøre susen. Husk i så fall å ha fyrstikkene klare!

Unngå fruk som fort blir missfarget el.l. Banan kan se tjafs ut når den har stått oppskåret en stund. Må i så fall settes på til slutt. Bruk kjøkkenrull til å suge opp fruktsaft som renner.

Dette kan også være en anledning til å introdusere litt mer spesielle frukter som barna kanskje ikke er så vant med. Vi da gjerne navn og litt om hvor frukten vokser, men ikke gjør for mye pedagogikk ut av det.

Så er det bare å kose seg og rasere hele byggverket.

;-)

mvh

Tusen takk!!

Dette blir artig å prøve :0)

mvh

1-3 år? mente du det? ehhh...

Krever de så mye fest da? En 3-åring kan jeg skjønne, men hva får 1-2 åringer ut av det?

Jeg har tro på å lage høytid og fest også for små mennesker litt uavhengig av hva vi forestiller oss de forstår.

De forstår ofte mye mer enn vi tror. Så da kan det jo hende at de verdsetter ting mer enn vi tror også.

mvh

Gjest Isbinne

Hvor sunt kjeks er kommer da an på innholdet i kjeksen.

For øvrig er da ikke kjeks verre enn vaniljesaus om man først skal være sunnhetsfanatisk.

mvh

Grove havrekjeks er jo ok. Vanlige kjeks kan man også servere ungene såklart, det er mengden og hyppigheten det kommer an på.Vaniljesaus er ikke sunt, men vi er ikke fanatiske, og det er da bedre å servere oppkuttet frukt med vaniljesaus på enn sjokoladekake. Ingen grunn til å være spydig!

Annonse

Jeg har tro på å lage høytid og fest også for små mennesker litt uavhengig av hva vi forestiller oss de forstår.

De forstår ofte mye mer enn vi tror. Så da kan det jo hende at de verdsetter ting mer enn vi tror også.

mvh

Jo da - men hørtes litt rart ut :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...