Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vår sønn er ni år, og sliter med sengevæting. Han er våt nesten hver natt, men blir svært sjelden våt mer enn en gang om natten. Han var tørr et helt år mellom syv og åtte år,men så startet det hele opp igjen. Vi fikk i fjor sommer skrevet ut minirin tab.01 mg. ,men ikke på blå resept. En tab. hadde liten virkning, men med to ble det bedre, om enn ikke helt tørt. Vi fikk skrevet ut 30 tab. av gangen, og det ble masete å skulle få ny resept to ganger i mnd. Vi spurteom sengealarm, men legen sier hun vet lite om problematikken, det gjør jeg også. Ønsker meg nå en henvisning til urolog, fordi han heller ikke har vært utredet. Han strevde ganske lenge med å holde seg tørr på dagen også, men det er ikke lenger noe problem. Da han sluttet med bleie,kunne han tisse flere ganger i timen. Bør vi få en henvisning til urolog, det er jo på tide å gjøre et ordentlig forsøk på å hjelpe gutten vår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218359-hva-gj%C3%B8r-vi-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart dere ikke er blitt henvist for lenge siden...

Men kontakt helsestasjonen, de har mye mer info om sengealarmer. Minirin finnes også som spray. Kanskje verdt å prøve hvis tablettene ikke virker godt nok.

Ofte er det ventetid på alarmene, men det er kanskje verdt å vente på.

Så synd han fikk tilbakefall! Ser du noen grunn til det? Og hvordan er motorikken hans? Det har ofte en sammenheng, tror jeg.

Rart dere ikke er blitt henvist for lenge siden...

Men kontakt helsestasjonen, de har mye mer info om sengealarmer. Minirin finnes også som spray. Kanskje verdt å prøve hvis tablettene ikke virker godt nok.

Ofte er det ventetid på alarmene, men det er kanskje verdt å vente på.

Så synd han fikk tilbakefall! Ser du noen grunn til det? Og hvordan er motorikken hans? Det har ofte en sammenheng, tror jeg.

Takk for tipset,jeg skal ringe helsestasjonen. Han har god motorikk, og ha alltid vært tidlig ute utviklingsmessig, med unntak av at han hadde problemer med å bli tørr, slet faktisk litt med det også på dagen helt til han var fem år.

Takk for tipset,jeg skal ringe helsestasjonen. Han har god motorikk, og ha alltid vært tidlig ute utviklingsmessig, med unntak av at han hadde problemer med å bli tørr, slet faktisk litt med det også på dagen helt til han var fem år.

Glemte å skrive at faste dorutiner på dagen er veldig viktig.

Han bør gå på do minimum hver 3. (?) time, uansett om han kjenner seg tissetrengt eller ikke. En alarm kan kanskje hjelpe han, slik at dere slipper å mase.

Og om skolelæreren er av den hjelpsomme sorten, kan h*n sikkert minne på dogang en gang eller så i løpet av skolegangen.

Siri Harket, uroterapeut

Hei. Jeg forstår at det er slitsomt å få så ofte resept på Minirin, Dere bør få det på blå resept.Det var også en svært beskjeden dose dere startet med.Du sier også at han har hatt effekt av dette, og da bør en få fortsette med det. Det er godkjent for blå resept. Når det gjelder alarmer så er det et godt alternativ når barna er store nok, og motivert for dette.Det finnes flere firmaer som jobber med det.Skal man velge alarm så er det viktig at en av foreldrene sover på samme rom som barnet, da det oftes er foreldrene som våkner av den i starten og ikke barna. Alarm har med betinget læring å gjøre, og det betyr at barna etterhvert vil våkne av tissetrang etter hvert. Dere kan se på nettsidene til www.Medart.no,www. adl.no og www.ekstra-hjelp.no. jeg tror dere i første omgang skal forsøke alarm, eller større dose med Minirin. Det er sjelden noe galt å finne ut fra det du her beskriver. Svært mange barn- og ungdom sliter med dette. Et alternativ er at dere forsøker å få en henvisning til uroterapeut, om det finnes der dere bor. Lykke til Hilsen siri Harket

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...