Gå til innhold

ER 1.klasse lekbasert der du bor?

Anbefalte innlegg

De har ikke timeplan med fagi 1. klassen til sønnen min. De har ukeplan som stort sett er ganske lik fra uke til uke.

Mandag er det morgensamling og turdag. I høst gikk de til alle hjemmene og tok bilder av ungene utenfor husene sine. De leser også om hva klassebamsen har gjort i helga (han er med en av elevene hjem hver helg)

Tirsdag har de ofte PC-jobbing, og oppgaver.

Onsdag er det kort dag, da er det mye musikk.

torsdag jobber de selvstendig med arbeidsplaner, før det er lekegrupper på slutten av dagen sammen med den andre gruppa.

Fredag er de i gymsalen og har gym, og har samling.

De har stort sett lekse til hver torsdag, da er det gjerne oppgaveark eller noen sider i en bok. Helst lese/skriveoppgaver.

De har jobbet mye med bokstavene, å kjenne dem igjen og hva de brukes til. Litt lesetrening og sammentrekking av bokstaver til ord har de også hatt.

Begreper som over, under etc har de jobbet med. Telling som 2-4-6-8-10 etc Mengder.

Hver uke har de med seg en ting som begynner på en bestemt bokstav, så skal de andre i klassen gjette hva den hemmelige tingen er.

De jobber med sosiale ting også, stille opp i gangen, være rolig i samlingsstund, rekke opp hånda, være trygge på å snakke foran de andre, tørre å rekke opp hånda og spørre om noe etc etc.

Sønnen min stortrives, og synes det er akkurat passe blanding av lek og lær.

KRL har det ikke vært noe særlig av (kanskje litt i juleforberedelsene?), og ikke så mye engelsk.

Fortsetter under...

Her lekes og læres det i skjønn forening. tall og boksaverog begreper innlærers ved å tai bruk hele kroppen og alle sanser. Og ikkeminst barnas interesser!

Min sønn er hekta på stjerner og planeter og da dro læreren det inn i opplegget sitt.Planeter er sirkelformede, hvor mange er de, sol og måne, år, måned og dager og bokstavene: hva heter de ulike planetene. MM.

En av jentene har egen hest, så den er blitt med i opplæringen inkl det å besøke han selvsagt.

Det lekes mye heldigvis, men det er mye god læring i lek. Og ikke minst: en god lærer klarer å differnesiere og støtte barnet på det er god til. En kan lese bøker og får lov til det og ros for det, en annen tegner flotte sirkler og er flink med farger, enannen er flink i fotball og klatrer høyest av alle ( og en god lærer lager matte av det også)

For mye fokus på læing (altså tradisjonelllæring) også i første klasse kommer til å skape flere "tapere" enda tidligere og ikke minst umodne barn vil slite.

Jeg har sånne lese barn,det vil sikkert klare seg fint. Men jeg er himla glad for en skole som tar seg av alle barn OG lærer barn mange ting!

Hei.

Her lærer de også i lek, og har vært innom alle de temaene du sier her.

Hos oss har de 1 matteuke i året, og 1 uke med reise i religioner.

I engelsk er det masse rim og regler, de går også igjennom hvilken dag, mnd, årstid hver dag. Begynner hver dag med good morning teacher.

Når det gjelder lekser har de litt lite synes jeg, og det er lette oppgaver, de gjøres fort og greit.

Syns det er greit at barna både leker og lærer på skolen. Det blir visstnok mye mer lekser til neste år.

hilsen

Må bare si at jeg ikke har lest de andre sine sva enda.

Hos min 1.klassing er det veldig lek-basert. De har i høst fokusert mest på å skape et godt klassemiljø. I desember (tror jeg) begynte de med tall og figurer. Bokstaver har de begynt med først etter jul, da har de en b okstav hver uke. Lærerne sier det ikke er meningen at de skal lære å lese dette skoleåret, de skal bare få grunnlaget for leseopplæring til neste år. En dag i uka har de uteskole, en annen dag har de lekedag. På lekedagen skal de lære sosiale ting som å lytte til hverandre, vente på tur, spørre om å få være med, empati o.l.

De har lekse til hver torsdag, da får de et ark med forskjellige oppgaver. Det er mye fargelegging. Leksene er gjort på ca 10 minutter.

Jeg synes det er litt betenkelig at det er så stor forskjell på de ulike skolene, det er jo tydelig at ditt barns skole er mye mer "skole" enn mitt barns....

Heldigvis trives jenta mi på skolen, og det virker som om hun synes det er gøy å lære (ikke kjedelig fordi det det er for lite utfordring, f.eks). Hun tar ting ganske kjapt, tror jeg, og leser litt. Men hun blir ikke oppmuntret/pushet til å lære seg å lese bedre heller....Jeg vet ikke hva som er lurt, men vi leser i hvert fall mye høyt for henne, det tror jeg er veldig bra. Tall og regning er hun ikke den beste i tror jeg, men de har heller ikke begynt med det enda.

Her hos oss, ( bor i nordland), begynte "alvoret" med en gang.

Det var vel kun første uka at de ikke hadde lekser.

Før høstferien hadde de bare en skrive/tegne lekse og en leselekse i uka, etter det har det økt jevnlig og de har nå lekser hver dag. Her har de i tillegg full skoledag fra 09.00 - 14. 30, men fri annenhver fredag, og utedag annenhver torsdag.

to dager i uka har de lekestund 1 1/2 time på slutten av skoledagen.

Mine to første klasinger er slitne når de kommer hjem. Og når de i tillegg skal gjøre lekser hver dag, så kan det til tider ære en utfordring.

Arbeidet med særlig lesningen gjøres veldig seriøst føler jeg, og det ble sagt på foreldre møte i høst at de forventet at de fleste skulle kunne lese korte setninger allerede etter høstferien.

Mine to trives på skolen, og ligger sånn passe godt an i alle fag, men klager over at det er for lite lek.

jeg hadde gjerne sett at de i hvert fall ikke hade lekser hver eneste dag. Det er jo ikke store mengder, men likevel.

Annonse

Gjest Isbinne

Det er ikke bare tavleundervisning i vår 1.klasse, men har ikke inntrykk av at de leker seg til læring for det. Lek foregår i friminuttene, i fritimene/tur og på SFO.

Vi lærte masse uten å involvere lek i læringen, og det gjør de også i vår 1.klasse.

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig for deg å forstå at noen er opptatt av læringen i skolen, og liker at det ikke involverer lek.

Det er da ikke snakk om å like eller ikke like. At læring gjennom lek er det mest effektive på barn er forsket på LENGE nå, og er dermed anerkjent som undervisningsmetode. (Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for deg å forstå! ;)

Må bare si at jeg ikke har lest de andre sine sva enda.

Hos min 1.klassing er det veldig lek-basert. De har i høst fokusert mest på å skape et godt klassemiljø. I desember (tror jeg) begynte de med tall og figurer. Bokstaver har de begynt med først etter jul, da har de en b okstav hver uke. Lærerne sier det ikke er meningen at de skal lære å lese dette skoleåret, de skal bare få grunnlaget for leseopplæring til neste år. En dag i uka har de uteskole, en annen dag har de lekedag. På lekedagen skal de lære sosiale ting som å lytte til hverandre, vente på tur, spørre om å få være med, empati o.l.

De har lekse til hver torsdag, da får de et ark med forskjellige oppgaver. Det er mye fargelegging. Leksene er gjort på ca 10 minutter.

Jeg synes det er litt betenkelig at det er så stor forskjell på de ulike skolene, det er jo tydelig at ditt barns skole er mye mer "skole" enn mitt barns....

Heldigvis trives jenta mi på skolen, og det virker som om hun synes det er gøy å lære (ikke kjedelig fordi det det er for lite utfordring, f.eks). Hun tar ting ganske kjapt, tror jeg, og leser litt. Men hun blir ikke oppmuntret/pushet til å lære seg å lese bedre heller....Jeg vet ikke hva som er lurt, men vi leser i hvert fall mye høyt for henne, det tror jeg er veldig bra. Tall og regning er hun ikke den beste i tror jeg, men de har heller ikke begynt med det enda.

Høres ganske mye ut som vår skole mht hva de lærer. Men de leker læringen inn :-)

Jeg synes det fungerer kjempefint. Hos oss blir de som kan lese oppmuntret til å lese - det er jo kjempebra da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...