Gå til innhold

Anbefalte innlegg

vi har et litt vrient lege kontor, så jeg gruer meg litt for å ringe. vi har en 3 åring som har vært syk siden forrige uke, han har 38- 39 i temp nå. men han har hostet og hostet i ett siden i går. det er bare min mellom hver host. vi har ikke sove i natt. han spyr fort opp drikken, pga hosten. bør jeg be om lege time til han?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218431-3-%C3%A5ring-hoster-og-hoster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest marimamma

Stakkar liten.

Ring legen med en gang. Be om å få tatt blodprøve på kikhoste! Dersom det er kikhoste er det viktig han får medisiner raskt. Kan jo være noe annet men be om prøve. Legen vår gtestet nemlig ikke for dette og vi tok selv initiativ til å få testet hos annen lege. Da hadde hun gått såpass lenge at medisinen hadde liten effekt.

Lykke til og god bedring.

Er han slimete? Surkler mye i brystet? Har dere prøvd hostesaft? Saltvann i nesa (løser opp slim)?

Når barna mine har vært slik har ikke legen gjort noe særlig når de har vært så store. Det er selvfølgelig viktig med nok drikke, går det an å gi små mengder om gangen? Varm solbærsaft med honning f.eks. Saftis er ofte godt, og frukt (kiwi f.eks. med mye c-vitamin). Jeg ville nok drøyd til i morgen, og da er nok væskemangel det som er mest å bekymre seg for. Selv bronkitt blir ikke behandlet før det har gått lang tid (har vi fått beskjed om).

Alt dette gjelder ikke de aller minste, så selv om våre store ikke har fått noe hjelp av legen når de har vært slik, så har vesla får penicelin og ventolin i lange baner. Hos oss har slike hostesyker gått over etter 2-3 dager.

Hei

Begge mine jenter 4 og 5 1/2 år har ligget med over 40 i feber og hostet stygt i over en uke nå. Vi har en veldig flott fastlege og har vært hos han. Det er "kun" virus. Viruset som går nå er utrolig tøft og sitter i lenge. Høy langvarig feber og hoste er kjennetegn. Flere barn i området her har også hatt mye vondt i hodet. Vet ikke om det kan trøste deg, men er det det din lille skatt har så er det bare å ta tiden til hjelp. Men det er som en av de andre skriver, det går også kikhoste. Vi fikk brev med hjem fra barnehagen. Men dette hører man ofte om det er. Hosten er lett gjenkjennelig.

Er du fortsatt usikker og bekymret, forlang at legen ser på barnet. Bedre en gang for mye enn en gang for lite!

God bedring!

Hos oss går det visst kikhoste for tida. I media blir det betegna som en epidemi... Tror dette helst gjelder større barn (skolealder), siden de ikke lenger har samme beskyttelse av vaksinen de tok som små.

Ellers er det mye lungebetennelse for tiden. Jeg hadde det i høst og de eneste symptomene jeg hadde var masse hoste og ellers mellom 38 og 39 i feber.

Ikke godt å si om du bør ringe legen, men du kan kanskje avvente en dag til hvis allmenntilstanden hans er god?

Har også en tre åring som har hostet svært mye, og kjempe lenge. Legebesøk to ganger ifm dette. Den første gangen skulle vi bare se det an. Andre gangen - tre uker etter - fikk hun Antibiotika kur i tilfelle det kunne være Kikhoste. Kikhoste er ikke alltid like lett å høre som før - den typiske "kikingen" er ikke like ofte tilstede. Hun var svært rød i halsen som man ofte blir ved Streptokokkinfeksjon. Legen mente det var unødvendig å plage henne med blodprøve.

Jeg hadde tatt jenten med til lege.

Hilsen fra meg - og god bedring med jenta

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...