Gå til innhold

Adoptivbarn og barnehage

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ingen generell regel

Jeg har hørt om begge deler, så tror ikke det er en generell regel.

KOmmer vel an på alder osv, har de bodd i Norge fra de var få mnd gamle, trenger de jo ikke mer språktrening (enn de andre barna) når de et år senere begynner i bhg.

Kommer de etter at de og jevnaldrende barn har begynt å tilegne seg mye språk, ligger de jo etter mht norsken og dette kan brukes som argument for prioritering.

Ring din kommune og spør.

I prinsippet er jeg litt negativ til at adopterte skal ha særbehandling fordi de er adopterte...

Jeg synes det er en selvfølge at et barn som av ulike åraker trenger barnehageplass mer enn andre (språkproblemer, sosial trening, motorikk m.m.), bør prioriteres. Men det er ikke nok å ha litt skjeve øyne og vakker påskebrun hud... Det blir vel urettferdig i forhold til alle andre?

Jeg bor og jobber i en liten kommune, så "alle" vet at mine barn er adoptert. Men fordi det ikke er noe som tilsier at de har krav på noe spesiell behandling, skrev jeg ingenting om adopsjonsstatusen i søknaden. Hadde det derimot vært noe utenom det vanlige, hadde jeg nevnt det og argumentert etter beste evne....!!

Bør kanskje nevne begge mine gutter var akkurat 4 mnd. da vi hentet dem i Korea, og at de så langt har fulgt "normalutviklingen" (hva nå det er)...

Gjest chinamom

I prinsippet er jeg litt negativ til at adopterte skal ha særbehandling fordi de er adopterte...

Jeg synes det er en selvfølge at et barn som av ulike åraker trenger barnehageplass mer enn andre (språkproblemer, sosial trening, motorikk m.m.), bør prioriteres. Men det er ikke nok å ha litt skjeve øyne og vakker påskebrun hud... Det blir vel urettferdig i forhold til alle andre?

Jeg bor og jobber i en liten kommune, så "alle" vet at mine barn er adoptert. Men fordi det ikke er noe som tilsier at de har krav på noe spesiell behandling, skrev jeg ingenting om adopsjonsstatusen i søknaden. Hadde det derimot vært noe utenom det vanlige, hadde jeg nevnt det og argumentert etter beste evne....!!

Bør kanskje nevne begge mine gutter var akkurat 4 mnd. da vi hentet dem i Korea, og at de så langt har fulgt "normalutviklingen" (hva nå det er)...

Enig. Jeg ser ingen grunn til å stigmatisere/søke spesielle fordeler pga adopsjon.

Men dersom barnet har spesielle problemstillinger/diagnose (forsinket språkutvikling, tilknytningsforstyrrelser osv.)vil man jo søke om plass grunnet det.

Nå er det jo ikke bare språk som skal ha betydning for pri i bh.Det som ikke må glemmes her, er at alle adoptivbarn har opplevd ett eller flere brudd i livet. Det er dette som er viktig og fokuserer på. Alternativet til barnehage er en dagmamma, og alle vet hvor ustabile dagmammaer kan være.Pluselig slutter de å jobbe som dagmamma, hva da? Jo da må barnet få ny dagmamma og en ny voksenperson å forholde seg til.Barnet ble kanskje veldig knyttet til dagmammaen som plutselig ble borte. Er det ikke dette vi som adoptivforeldre ønsker å skåne barna våre for, vi vil at de skal vokse opp og vite at de kan stole på at voksenpersoner ikke forlater de.(Høres litt dramatisk ut kanskje, men...) Forskning sier at selv barn som ble adoptert kun få måneder gamle (3-4 mnd) kan få relasjonsskader, så jeg syns faktisk dette er viktig å tenke på.

Skal du søke barnehageplass? Jeg ville absolutt ha skrevet et vedlegg til søknaden med argumenter for hvorfor det er viktig for adoptivbarn å gå i barnehage. Stikkord; Språkutvikling,stabilitet, forutsigbarhet,integrering,

kontinuitet,trygghet.

Annonse

Colombiamamma

Både og. Spør i kommunene du bor i. Vi fikk beskjed om at vi ikke ble prioritert inn, men jeg har selv vært med på å prioritere inn adoptivbarn. Men da med bakrunn i barnets situasjon forøvrig. Sen språkutvikling eller vanskelig familiesituasjon.

fei1365380229

I vår kommune; nei. Vi søkte om prioritert opptak fordi vår datter var 19 måneder når hun kom til oss og hadde hatt flere omsorgsbrudd før hun kom til oss.

Dette ble ikke tatt hensyn til i vår kommune og jeg hadde nok ikke sendt henne til dagmamma fordi jeg ikke ville ha tilført henne enda flere brudd.

Det håper jeg da virkelig ikke! De skal naturligvis ha prioritert plass dersom det er spesifikk årsak til det, på samme måte som for alle andre barn.

Håper inderlig ikke det er noen regel som sier at adoptivbarn generelt har rett på prioritert plass! De er jo norske unger, de aller fleste utvikler seg helt normalt, og trenger ikke særskilt prioritering.

Gjest Barn er forskjellige

Det håper jeg da virkelig ikke! De skal naturligvis ha prioritert plass dersom det er spesifikk årsak til det, på samme måte som for alle andre barn.

Håper inderlig ikke det er noen regel som sier at adoptivbarn generelt har rett på prioritert plass! De er jo norske unger, de aller fleste utvikler seg helt normalt, og trenger ikke særskilt prioritering.

Sukk, så inderlig naiv du er. Må være delilig å leve i en så enkel verden.

Sukk, så inderlig naiv du er. Må være delilig å leve i en så enkel verden.

Er du ute igjen?

Naiv fordi? Du som mener at barn er forskjellige, må da virkelig skjønne hva jeg mener? Noen adopterte trenger prioritert plass, og skal få det, noen egenfødte trenger prioritert plass, og skal også få det.

Verken adopterte eller andre som ikke trenger det, bør ta opp plass fra der som trenger det, natruligvis.

Tror ikke du er naiv, dum derimot...

Min adopterte toåring har akkurat begynt i barnehage, og trengte ikke prioritert plass. Men jeg er veldig glad for at hun fikk en ordinær plass, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...