Jossephina Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Hei. Jeg og en kamerat har en heftig diskusjon på gang. Han drikker utrolig mye brus i uka og jeg mener dette er skadelig, med tanke på diabetes to og andre syksdommer. Jeg har foreslått at han kan holde seg til vann og juice. For Meierienes juice skal jo være sukkerfri. Han har sagt det ikke er noe problem og skifte om på det, men da skal han vite at det stemmer. Han sier det ikke har noe og si for appelsiner og epler inneholder så mye sukker i seg selv. Siden de er søte, at selv om det ikke er tilsatt sukker i meierienes juice så er det ikke bedre å drikke det. Har han rett? Kan han likesågodt drikke brus, iste og saft som han drikker juice? Juice er jo ødeleggende for tennene i lengden har jeg hørt, pga syren, men er det ikke bedre å drikker juice istedet. Selv om vann da selvfølgelig er aller best. vennlig hilsen Susanne 84 mod. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avtrykk Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Å drikke mye juice er heller ikke sunt. Det er mye syre i det, noe som kan være tøft for tennene i lengden. Hvis han drikker mye brus med sukker, er det kanskje bedre at han går over til sukkerfritt. Vann er klart det beste. Tar en å skjærer opp noen skiver med appelsin, sitron, bringebær, jorbær, agurk, kiwi, med mer, og putter oppi noen isbiter er dette sunt og forfriskende. Det blir også litt mer variasjon enn bare vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Brus og juice (usukret) har omtrent like mye sukker i seg. Men juicen har fruktsukker, som er _litt_ sunnere. Den største forskjellen er at juice også inneholder næringsstoffer (vitaminer bl.a.) som brus er kjemisk fritt for. Så det er litt sunnere å drikke juice. Men, vann er selvfølgelig det beste! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Det vil i alle fall være litt heldigere ift. diabetes og andre sykdommer som påvirkes av sukker, så kan jo kanskje sukkerfri brus eller sukkerfri saft (funlight eller annen type) være en ide? Det beste er selvsagt vann, men om han sliter med å få i seg nok av det, så... Men nå har det kommet stadig flere vann-varianter i handelen, med div. smaker, og slikt som "Bris", som inneholder både litt smak, og mindre kullsyre enn Farris. Eller som andre her foreslår, vann fra springen, tilsatt litt sitron eller annet. Men er sukkerfri saft/brus vært vurdert som noe alternativ i hans tilfelle? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.