Gå til innhold

Brus eller Juice?


Jossephina

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og en kamerat har en heftig diskusjon på gang. Han drikker utrolig mye brus i uka og jeg mener dette er skadelig, med tanke på diabetes to og andre syksdommer. Jeg har foreslått at han kan holde seg til vann og juice. For Meierienes juice skal jo være sukkerfri. Han har sagt det ikke er noe problem og skifte om på det, men da skal han vite at det stemmer. Han sier det ikke har noe og si for appelsiner og epler inneholder så mye sukker i seg selv. Siden de er søte, at selv om det ikke er tilsatt sukker i meierienes juice så er det ikke bedre å drikke det. Har han rett? Kan han likesågodt drikke brus, iste og saft som han drikker juice? Juice er jo ødeleggende for tennene i lengden har jeg hørt, pga syren, men er det ikke bedre å drikker juice istedet. Selv om vann da selvfølgelig er aller best.

vennlig hilsen Susanne 84 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å drikke mye juice er heller ikke sunt. Det er mye syre i det, noe som kan være tøft for tennene i lengden.

Hvis han drikker mye brus med sukker, er det kanskje bedre at han går over til sukkerfritt.

Vann er klart det beste. Tar en å skjærer opp noen skiver med appelsin, sitron, bringebær, jorbær, agurk, kiwi, med mer, og putter oppi noen isbiter er dette sunt og forfriskende. Det blir også litt mer variasjon enn bare vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brus og juice (usukret) har omtrent like mye sukker i seg. Men juicen har fruktsukker, som er _litt_ sunnere.

Den største forskjellen er at juice også inneholder næringsstoffer (vitaminer bl.a.) som brus er kjemisk fritt for.

Så det er litt sunnere å drikke juice.

Men, vann er selvfølgelig det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil i alle fall være litt heldigere ift. diabetes og andre sykdommer som påvirkes av sukker, så kan jo kanskje sukkerfri brus eller sukkerfri saft (funlight eller annen type) være en ide?

Det beste er selvsagt vann, men om han sliter med å få i seg nok av det, så...

Men nå har det kommet stadig flere vann-varianter i handelen, med div. smaker, og slikt som "Bris", som inneholder både litt smak, og mindre kullsyre enn Farris.

Eller som andre her foreslår, vann fra springen, tilsatt litt sitron eller annet.

Men er sukkerfri saft/brus vært vurdert som noe alternativ i hans tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...