Gå til innhold

Jeg trenger råd om mat og amming!


sprellik

Anbefalte innlegg

Datteren min er nå 6 måneder, og jeg synes det er på tide å innføre et mer variert kosthold.

Fordi hun nekter å ta høyrepuppen, pumper jeg denne to ganger i døgnet, tilsammen ca. 250 ml. Dette blander jeg med grøtpulver og lar henne drikke fra tutekopp. Jeg ammer med venstrepuppen, og det er tydelig mest melk i denne. Av og til har hun også fått små porsjoner av grøtpulver som inneholder melk, dvs. som blandes med vann.

Når jeg nå vil begynne med mer fast føde, tror jeg at jeg må trappe ned på noe av det andre. Hun er ikke spesielt matglad og vil nok nekte å bare gå opp på kalorimengden. Hva bør jeg av følgende:

1. Amme sjeldnere. Jeg ammer nå 5 ganger pr. døgn (venstrepupp).

2. Pumpe ut melk bare en gang pr. døgn fra høyrebrystet. Jeg er litt redd for at melken skal bli helt borte her, men det er nok dette jeg helst vil.

3. Begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trenger å vite hvordan jeg kan trappe ned på produksjonen av melk uten å risikere at melken forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære sprellik. Det er utrolig at du har så mye melk bare ved å pumpex2! Flott. Hva med å trappe ned på pumpe brystet og amme på det venstre? Dette foreslår du selv. Fordi du har så mye melk vil jeg ikke anbefale å pumpex1. Først må du redusere mengden. Prøv å pump ut halve mengden av det du pleier x2. Dette gjør du en uke. Så går du enda litt lengre ned, tilslutt pumper du x1 og tilslutt kun litt ved behov. Dette kan ta noen uker. Du må prøve deg frem for å se hva som fungerer for deg. Deretter ammer du kun på et bryst, det er mange som gjør det uten problemer. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...