Gå til innhold

Når sette hardt mot hardt ?(brødmåltider)

Anbefalte innlegg

Neida, hun prøver frivillig. På mild oppfordring:-) faktisk gikk mesteparten av skiva ned, men hun plukket ut kornene.

Oftest har vi barnevennlig brød også, men brødmat generelt er ikke så lett å få ned for henne. I bhg har de til og med begynt med en annen brødtype enn før, ut fra at maten skal være sunnere, og i det brødet er det linfrø. Det klarer hun heller ikke. Hun får ikke knekkebrød istedet der, så de "setter hardt mot hardt".

Ønsker selvsagt at hun skal lære seg å like de fleste typer brød, men vi har ikke tatt det så nøye hittil. Hun få f.eks. knekkebrød eller kornmo istedet når vi bare har brød hun ikke liker.

Hvor langt skal man gå i spesialbehandling, liksom ? et dilemma, synes jeg.

Forstår jenta di godt jeg. Det er masse brød jeg også vegrer meg for. Kneip regner jeg f.eks. for sponplater. Burde vært forbudt med lov å servere noe slikt. ;-)

Jeg ville bedt barnehagen om en forbasket god dokumentasjon på at det brødet de har valgt virkelig er så mye sunnere enn prikkefritt brød.

Det er da mange barn som ikke kan fordra linfrø og andre prikker i maten.

Jeg synes et sunnhetsopplegg der man i praksis lærer barna at sunt er ekkelt, kjedelig og ensfromig er kronidiodisk. Barna vil hate ordet sunt og velge usunt straks de får anledning til å velge selv.

Det viktigste om man skal gi barna _varige_ sunne matvaner, er å gjøre den sunne maten spennende, velsmakende og attraktiv. Først når barna helt frivillig _selv_velger_ sunt, har man vunnet. Slik du beskriver det, får jeg inntrykk av at barnehagen motarbeider det langsiktige målet.

Det er dokumentert at det brødet som ser sunnest og mest fiberrikt ut, ikke nødvendigvis er det. Det er ikke hvor grovmalt brødet er som gjør det sunt eller ikke, men hva det faktisk er laget av.

mvh

Fortsetter under...

Gjest kapt. sabeltannbrød

Hadde barnehagen til Snuppa hatt kneip så hadde jeg rynket kraftig på nesen. Kneip er ikke mat etter mitt syn. De bruker Sabeltannbrød og Ole Brumm brød, ikke verdens sunneste det heller, men jeg innbiller meg i alle fall at det er bedre enn "luftkneip".

Kun kneip som serveres i barnehagen vår også, har aldri reagert på det, reagerer heller ikke nå.

Hjemme spiser vi for det meste Sabeltannbrød, virker nå ikke som om det er så mye mer annerledes enn vanlig kneip, eneste er at det holder seg ferskt mye lenger, sikkert noe stoffer vi egentlig ikke bør ha for mye av som de har tilsatt i det ....

Hadde de servert loff hver dag hadde jeg reagert.

Hadde barnehagen til Snuppa hatt kneip så hadde jeg rynket kraftig på nesen. Kneip er ikke mat etter mitt syn. De bruker Sabeltannbrød og Ole Brumm brød, ikke verdens sunneste det heller, men jeg innbiller meg i alle fall at det er bedre enn "luftkneip".

Kneip er gastronomisk krimminalitet.

Fysj!

Sagspon smaker bedre.

;-)

mvh

Barn flest liker ikke helkorn og jeg ser ingen grunn til å tvinge det i dem. Jeg er imot å tvinge mat i barn, tenk om vi ble tvunget til å spise noe vi ikke liker?

Jeg baker brød selv med kli og sammalt hvete eller når vi kjøper kjøper vi Josefine brød på Mega, det er ganske grovt og veldig populært hos barna.

Jeg syns man skal kunne etterkomme slike ønsker så langt det lar seg gjøre. Hva er poenget med å tvinge med sånt?

Nei, tvinge er utenkelig. Overskriften er nok misvisende i så måte, beklager det.

Det handler om å oppfordre og servere vanlig,variert utvalg av diverse brød som familien ellers også spiser.

Ønsker jo at barna skal like mest mulig, samtidig som vi skal slippe å kjøpe mange typer mat fordi noen liker det og noen liker det.

Annonse

Som de fleste andre har heller ikke jeg sansen for å tvinge unger til å spise noe de definitivt sliter med.

Men alternativet for meg hadde heller ikke vært kneip, loff eller noe sånt!

Baker brød sjøl, så om ungene skulle komme på at de ikke klarer linfrø, solsikkefrø eller helkorn - så får jeg bare la være å ha det i deigen.

Noen fordeler skal man jo ha av å bake sjøl også!

Hvis du ikke kan bake sjøl, hva med knekkebrød? Ikke slik lyst luftknekkebrød, men en grovere type?

Sabeltannbrødet synes jeg virker mer som loff enn det kneipp gjør...

skorpionfisken

Det finnes sunne grove brød helt uten hele korn. Det tradisjonelle helkornbrødet er det nærmeste du kommer loff.

Min datter er ikke begeistret for brød uansett type. Hun spiser det hvis hun må. Skolematen er brød, som oftest med nugatti. Knekkebrød blir bløtt til skolemat. Kornblanding tar hun heller ikke med på skolen fordi hun ikke vil dra med melk. Men hjemme spiser hun sunne grove sukkkerfrie kornblandinger mye heller enn å spise brød.

Annonse

Jenta vår er veldig konservativ mht knekkebrød. Heldigvis liker hun bare den grove typen ;o) Frøknekkebrød og frøloff vil hun ikke ha!

Hvis du vil ha sunt brød, så er rugbrød (ikke surdeig)veldig godt! Fås i butikken og heter rett og slett Rugbrød.

Her har vi perioder hvor brød ikke er noe stas og de spiser jo brød i barnehagen, så frokost er havregrøt og kvelds er ofte knekkebrød.

Pappa baker ofte grove rundstykker, men det blir hun også lei av, så bare vi varierer går det meste ned.

Lykke til!

Minsten på fem har også et brød-problem. Vi setter ikke hardt mot hardt. Vi kjøper brød som han liker. Det er ikke noen big deal for oss, men det er det for ham.

Det brødet han liker, er av det mellomgrove slaget uten hele korn.

...den evige natteravn...

Har ikke lest svarene du har fått, men vi har samme problem med et barn på snart 8 år.

Vi har "gitt etter" og kjøper brød han liker, dvs. uten hele korn.

Her gikk det så langt at barnet ikke spiste og dette resulterte i vektnedgang.

Jeg er nå mer opptatt av at barnet skal spise og blåser i om det er det ene eller det andre brødet.

Gjest Persille

Kan godt hende - men det handler om pris, og at alle barna skal spise det, så da blir det sånn.

Forstår jenta di godt jeg. Det er masse brød jeg også vegrer meg for. Kneip regner jeg f.eks. for sponplater. Burde vært forbudt med lov å servere noe slikt. ;-)

Jeg ville bedt barnehagen om en forbasket god dokumentasjon på at det brødet de har valgt virkelig er så mye sunnere enn prikkefritt brød.

Det er da mange barn som ikke kan fordra linfrø og andre prikker i maten.

Jeg synes et sunnhetsopplegg der man i praksis lærer barna at sunt er ekkelt, kjedelig og ensfromig er kronidiodisk. Barna vil hate ordet sunt og velge usunt straks de får anledning til å velge selv.

Det viktigste om man skal gi barna _varige_ sunne matvaner, er å gjøre den sunne maten spennende, velsmakende og attraktiv. Først når barna helt frivillig _selv_velger_ sunt, har man vunnet. Slik du beskriver det, får jeg inntrykk av at barnehagen motarbeider det langsiktige målet.

Det er dokumentert at det brødet som ser sunnest og mest fiberrikt ut, ikke nødvendigvis er det. Det er ikke hvor grovmalt brødet er som gjør det sunt eller ikke, men hva det faktisk er laget av.

mvh

"Jeg synes et sunnhetsopplegg der man i praksis lærer barna at sunt er ekkelt, kjedelig og ensformig er kronidiodisk. Barna vil hate ordet sunt og velge usunt straks de får anledning til å velge selv."

Veldig enig! Hva skjer f.eks. med barn som har lært at kjeks, brus, godteri osv. er djevelens verk, den dagen de blir store nok til å ha egne penger?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...