Gå til innhold

Evig mas om venner med hjem

Anbefalte innlegg

Jeg tilter snart. Hver gang jeg skal hente, så er det et mas om den og den kan være med hjem. Jeg har forsøkt å forklare at besøk skal avtales på forhånd, at jeg ikke orker forholde meg til maset når jeg kommer sliten fra jobb. Men hvor ofte må jeg si ja uten å være en kjip mamma? Nå sitter det fem unger nede, og bare to er mine egne. Har akkurat kommet fra jobb - utslitt - og nå er det å lage middag til syv stykker. Aaaargh! Det er alltid vi som har med ekstra barn, uhyre sjelden at det er andre veien.

Hvordan praktiserer dere dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218656-evig-mas-om-venner-med-hjem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

26

• morsan

9

• fei1365380229

7

• fyrlykt

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg har gitt klar beskjed. Ingen hjem før etter middag.

De får avtale å besøke hverandre etter middag, det blir altfor stress hvis jeg skal ha med flere rett etter jobb.

Snuppa sier klart fra i telefonen også når noen ringer nå, at "men jeg skal spise middag først. Du kan komme til meg klokka halv fem!" f eks.

De få gangene noen har kommet før middag, har de bare ventet på rommet hennes mens vi spiste. Har ikke laget middag til flere, det får de ha hjemme.

Det hender det er noen som spiser kveldsmat her da.

Det er et problem hos oss også.

Det går an å løse ved at f.eks. bare en ukedag er åpen for å ta med venner hjem.

Eller konsekvent si nei hvis det ikke er avtalt før du henter barnet.

Likevel har jeg ofte samme følelse som deg, trett og sliten og har sagt ja når jeg egentlig mente nei. Komme hjem til rotet hus med små gjester som skal ha mat. Så må jo huset samtidig bli sånn noenlunde presentabel til de små blir hentet av sine perfekte foreldre som alltid har det så ryddig hjemme hos seg.

*S*

De får avtale å besøke hverandre etter middag, det blir altfor stress hvis jeg skal ha med flere rett etter jobb.

Snuppa sier klart fra i telefonen også når noen ringer nå, at "men jeg skal spise middag først. Du kan komme til meg klokka halv fem!" f eks.

De få gangene noen har kommet før middag, har de bare ventet på rommet hennes mens vi spiste. Har ikke laget middag til flere, det får de ha hjemme.

Det går nok an å ha det sånn hvis man bor i gangavstand til hverandre. Hos oss må det som oftest kjøres, og da er det mest praktisk at de blir med hjem rett etter skoletid.

De vennene som det er snakk om bor litt unna, og det er ikke praktisk mulig å få til uten at de blir kjørt og hentet. Men de leker jo sammen på SFO, og jeg syns igrunnen det bør holde. *kjip* Samtidig ser jeg jo at det er veldig stas for dem.

Annonse

Så sant det passer - og er avtalt på forhånd, selvsagt - så har vi med unger hjem/våre blir med andre hjem. Og med "passer" mener jeg at vi ikke skal ut på noe som andre unger ikke kan være med på.

Men det er ikke så ofte spørsmålet kommer opp. Det er mer spørsmål om å gå til noen eller få besøk etter middag; vi bor alle på samme byggefelt, så det er ikke noe problem.

Jeg synes forøvrig ikke at det er noe stress, da, å ha med andre unger hjem rett fra barnehagen - ei heller å servere middag til flere.

Har aldri vært med på at de har hatt med mer enn én om gangen, og skal de ha mat, skal det være avtalt på forhånd.

Som regel er det en med hjem her også, men nå var det pappan som avtalte og da ble det TRE. Nå står han nede og baker pizza med dem... Det er klart, dette er jo utrolig morsomt for dem - men jeg føler jeg trenger fred og ro og litt familieliv når jeg kommer fra jobb.

Det går an å løse ved at f.eks. bare en ukedag er åpen for å ta med venner hjem.

Likevel har jeg ofte samme følelse som deg, trett og sliten og har sagt ja når jeg egentlig mente nei. Komme hjem til rotet hus med små gjester som skal ha mat. Så må jo huset samtidig bli sånn noenlunde presentabel til de små blir hentet av sine perfekte foreldre som alltid har det så ryddig hjemme hos seg.

*S*

"Så må jo huset samtidig bli sånn noenlunde presentabel til de små blir hentet av sine perfekte foreldre som alltid har det så ryddig hjemme hos seg."

Barn med slike foreldre nektes våre omgang med!

:-)

De vennene som det er snakk om bor litt unna, og det er ikke praktisk mulig å få til uten at de blir kjørt og hentet. Men de leker jo sammen på SFO, og jeg syns igrunnen det bør holde. *kjip* Samtidig ser jeg jo at det er veldig stas for dem.

Det gjør noen av de her og, men da kjører jeg heller etter middag. Eller de blir kjørt til oss. De pleier å avtale på telefon, og det funker bra. :-)

*S*

Hehe, nemlig. Jeg har gitt beskjed om at det ikke er noe vits å spørre ved henting - da svarer jeg konsekvent nei. Må jeg gjøre det så ofte som en gang i uken uten å være kjip, altså? :-P Jeg har jo to barn, og får den ene lov så må jo den andre også...

Det går nok an å ha det sånn hvis man bor i gangavstand til hverandre. Hos oss må det som oftest kjøres, og da er det mest praktisk at de blir med hjem rett etter skoletid.

Her er det flere som vi kjører til/som blir kjørt til oss.

Det er uansett mye mer stress å ha dem med hjem fra sfo syns jeg.

Annonse

Gjest tissekone

synes foreldrene deres bør ta ansvar og få mat i ungene før de drar på besøk

Som regel er det en med hjem her også, men nå var det pappan som avtalte og da ble det TRE. Nå står han nede og baker pizza med dem... Det er klart, dette er jo utrolig morsomt for dem - men jeg føler jeg trenger fred og ro og litt familieliv når jeg kommer fra jobb.

"men jeg føler jeg trenger fred og ro og litt familieliv når jeg kommer fra jobb. "

Samme her.

Det gjør noen av de her og, men da kjører jeg heller etter middag. Eller de blir kjørt til oss. De pleier å avtale på telefon, og det funker bra. :-)

Hm. Ja, det kunne jo gå an. Men jeg syns bare det er så styrete og kort tid. Ut i bil rett etter middag, og så rydde og vaske og.... *sukk*

"Så må jo huset samtidig bli sånn noenlunde presentabel til de små blir hentet av sine perfekte foreldre som alltid har det så ryddig hjemme hos seg."

Barn med slike foreldre nektes våre omgang med!

Joda, jeg må innrømme at jeg når jeg er ekstra sliten vurderer hvem jeg sier ja til utfra hvordan det så ut hjemme hos dem sist jeg hentet en av mine.

;-))

Vi har ofte hatt med barn hjem rett fra bhg og skole, men etterhvert som de blir større har det blitt mer vanlig å komme bortom etter middag.

Jeg synes ikke det er noe stress å ha med et ekstra barn eller to, ei heller å lage ekstra middag, men det er ikke alltid man har _nok_ mat, da. Før hadde jeg som regel alltid pannekakepulver parat for i-siste-liten-middagsgjester! ;-) (Bruker ikke så mye egg, så derfor var pulver sikrest.)

Men jeg foretrakk også å avtale dette dagen i forveien, ikke bare for å ha ditt og datt i orden, men også dersom det gjelder eget barn så slipper man å hente den dagen og kan gjøre seg ferdig med noe på jobben f.eks.

Så sant det passer - og er avtalt på forhånd, selvsagt - så har vi med unger hjem/våre blir med andre hjem. Og med "passer" mener jeg at vi ikke skal ut på noe som andre unger ikke kan være med på.

Men det er ikke så ofte spørsmålet kommer opp. Det er mer spørsmål om å gå til noen eller få besøk etter middag; vi bor alle på samme byggefelt, så det er ikke noe problem.

Jeg synes forøvrig ikke at det er noe stress, da, å ha med andre unger hjem rett fra barnehagen - ei heller å servere middag til flere.

Jeg syns det er veldig stressende. Det blir også ofte sånn at besøket og enern gjenger seg opp mot toern, og så må jeg inn og drive konfliktløsning og megle. Og så er det ikke alle barn som vet å oppføre seg, som man må korrigere ofte for at de ikke skal ødelegge inventaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...