Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi skal på overnattingstur på hotell med mange flotte aktiviteter for barn. Vi skal overnatte to netter.

Kan jeg ringe et foreldrepar og spørre om barnet deres får være med oss uten at det virker som utidig mas og press? Hvordan ville du reagert hvis noen du kjenner ganske godt ringer og spør om barnet får være med sin venn på overnattingstur?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218662-be-med-venn-p%C3%A5-tur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kjempekos

Kjempekoselig.

Gi samtidig beskjed om hva det vil koste (hva han må ha med) / hva dere spanderer.

Ofte vanskelig å spørre om den andre veien, så det er så mye enklere når dette blir nevnt med en gang (feks at han bare trenger lommepenger til snop, alt annet er inkludert, eller at han skal betale en bilett etc)

Annonse

Det kommer vel helt an på vennene.

De fleste av våre vennepar kunne fått det spørsmålet og bare blitt glade, men vi har vel ett eller to par som kanskje ikke hadde synes det var så stas...

Det går nok mest på økonomi. Hvem betaler? Er det slik at det forventes at gjesten har med lommepenger, penger til oppholdet/mat eller dekker dere absolutt alt? Det er nok viktig, ikke minst hvis man vet at de økonomiske forholdene hjemme ikke er de aller beste.

For egen del: Om noen ville lånt våre barn skulle de fått det! (Innen visse grenser, selvsagt...)

Annonse

Jeg hadde syns at en sånn overnattingstur hadde blitt litt stress. Si ihvertfall ikke noe til ungen din og spør foreldrene først for hvis de har lyst til å si nei og ungen maser så er det ganske så slitsomt.

Kan jeg spørre deg på hvilken måte sånt er stressende? Jeg bare lurer på det fordi jeg har gjort sånt mange ganger og trodd at det var nokså problemfritt. (Og jeg kommer sikkert til å gjøre det igjen, og da vil jeg gjerne unngå fallgrubene.)

Det økonomiske kan du se bort fra, det er alltid "lønnsomt" for foreldre å sende sine unger med oss på tur :-)

Junior hadde blitt henrykt, jeg og barnefaren hadde synes det var helt greit dersom vi ikke hadde noen uunngåelige forpliktelser de dagene - og storesøsteren hadde jublet i stillhet.

Jeg har gjort sånt mange ganger selv, siden barna ikke har jevnaldrende søsken, og aldri tenkt på at det var noe galt med det. Forutsatt at man ikke påfører andre noen utgifter, selvfølgelig.

Jeg liker godt å be med andres barn på tur, og foreldrene pleier å være veldig positive. Jeg er også positiv når noen vil ha med våre barn.

Vi prøver å ikke informere barna våre før alt er klarert med de andres foreldre - for ellers blir det så mye mas og press :o)

fei1365380229

Kan jeg spørre deg på hvilken måte sånt er stressende? Jeg bare lurer på det fordi jeg har gjort sånt mange ganger og trodd at det var nokså problemfritt. (Og jeg kommer sikkert til å gjøre det igjen, og da vil jeg gjerne unngå fallgrubene.)

Det økonomiske kan du se bort fra, det er alltid "lønnsomt" for foreldre å sende sine unger med oss på tur :-)

Det er vel mer det at vi like å være sammen hele familien i f.eks helgene og det er vel da det er aktuellt.

Vi har veldig mange helger okkupert med fritidsaktiviteter for ungene og da er det deilig å kunne ta det med ro sammen og finne på noe selv de helgene det ikke skjer noe.

Jeg må innrømme at jeg føler det litt rart at folk som jeg egentlig ikke kjenner så godt spør om dattera mi vil være med på hyttetur i flere dager. Det kommer selvfølgelig litt an på hvor gamle ungene er også da.

Det med penger har aldri vært aktuellt her siden det har vært mer å bli med på hytta osv.

En annen ting er at vi ikke kan gjøre det motsatt vei fordi vi ikke har hytte og ikke plass i bilen til flere unger, det ville også blitt slitsomt fordi vi har fire unger og da skulle alle hatt med en hver, det må jo være rettferdig vet du :).

Jeg skjønner at det er koselig å ha med en ekstra når man bare har en unge for da har de noen å leke med. Hadde jeg bare hatt en unge selv så hadde jeg sikkert syns det var helt greit jeg også, men jeg føler "press" på å ta igjen og det orker jeg rett og slett ikke og derfor sier vi ofte nei.

Det er vel mer det at vi like å være sammen hele familien i f.eks helgene og det er vel da det er aktuellt.

Vi har veldig mange helger okkupert med fritidsaktiviteter for ungene og da er det deilig å kunne ta det med ro sammen og finne på noe selv de helgene det ikke skjer noe.

Jeg må innrømme at jeg føler det litt rart at folk som jeg egentlig ikke kjenner så godt spør om dattera mi vil være med på hyttetur i flere dager. Det kommer selvfølgelig litt an på hvor gamle ungene er også da.

Det med penger har aldri vært aktuellt her siden det har vært mer å bli med på hytta osv.

En annen ting er at vi ikke kan gjøre det motsatt vei fordi vi ikke har hytte og ikke plass i bilen til flere unger, det ville også blitt slitsomt fordi vi har fire unger og da skulle alle hatt med en hver, det må jo være rettferdig vet du :).

Jeg skjønner at det er koselig å ha med en ekstra når man bare har en unge for da har de noen å leke med. Hadde jeg bare hatt en unge selv så hadde jeg sikkert syns det var helt greit jeg også, men jeg føler "press" på å ta igjen og det orker jeg rett og slett ikke og derfor sier vi ofte nei.

Vi har to barn med stor aldersforskjell, og det hender én av dem har med seg en jevnaldrende.

Jeg må innrømme at vi av og til har spurt om å få ha med minstemanns kompis, som er yngst av 4 søsken, nettopp fordi det virker som om det ikke er så mye helgeprogram for akkurat ham foreløpig, mens de eldre søsknene jo har mer aktiviteter i helgene. Jeg har liksom regnet med at det ikke spiller så stor rolle om han er på hyttetur med oss eller f.eks. med på storebrorens fotballturnering. Dessuten har jeg antatt at han ikke er like dypt savnet som f.eks. én av to jevnaldrende brødre.

Jeg har aldri tenkt på at jeg påfører dem noe problem mht. gjengjeld, vi gjør det for de to gutta sin del, ikke for noe annet.

Håper de har vett til å si fra hvis det ikke passer, det har jo du såvidt jeg forstår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...